Page 1 of 1

M54b30 turbo problem, idéer??

Posted: 11 Aug 2016, 20:43
by st3p2it
Tjena!
Håller på med en e46 330 turbo konverterad.
Men har problem med att motorn misständer/dippar (väldigt konstigt fenomen) vid 4500 och 5500, alltså vid 2 tillfällen av registret..

Åkte först helt std kringutrustning såsom insug el spjäll tomgångsmotor osv.. kör Link sprut med org boxen kvar för att styra el gasen och ha kvar instrument funktioner.. stulit tändsignal. Spridare, spolar och vanos styrs via linket.

Setup
VAG spolar
Bosch 1260cc spridare hög ohm
Turbo Hx40
3" avgas hela vägen
Aero motive btr
Walbro 450 l/h
Link styrsystem

Fenomenet uppkom efter inkoppling och första försöket i bänken.. efter det har vi testat och kollat följande

Kollat vacumläckage
Blockat Egr gångar
Tagit bort tomgångsmotor
Plockat bort avgasrening
Byggt om till m50 insug med mekanisk gas
Tagit över hela motorn med styrsystemet ( linket ) så ingenting från bilens el kan influera motorn.. ( i bränsle och tändningsväg ) generator fortf via org då den är can bus
Tagit kompprov, alla mellan 11-12kg
Tagit bort avgasrör med katalysator och kört endast dp
Bränsletryck bra, ingen synlig dipp i btr
Spridare flödeskollade

Varit inne på vanos tätningar, men enligt datorn följer dom givna kommandon/lägena..

Sitter org svänghjul dubbelmassa kvar, kan det influrera vid Laddtryck/belastning och påverka motor gången?

Kan tillägga att det blir "bättre" om man fetar på bränsle nå fruktansvärt just vid dessa tillfällen men inte bra..

Verkligen brist på idéer nu och skulle vilja kunna konstatera problemet..
Stort tacksam för alla idéer och tips ja kan få!

Med vänliga hälsningar
Stefan

Re: M54b30 turbo problem, idéer??

Posted: 12 Aug 2016, 05:05
by rockker
Prova byt till nya tändspolar. Hade liknande problem med min bil, men med m20.
Man kände att effekten svajade/motorn misstände.. tills en av dem gav upp och motorn gick på 5 cylindrar, så bytte tändspolar och efter det så var problemet löst.

Re: M54b30 turbo problem, idéer??

Posted: 12 Aug 2016, 06:24
by st3p2it
Absolut kan vara värt att testa, fast allting är köpt nytt i samband med köpet utav sprut, varit inne om dom var för kort för att nå ner men tycks funka.

Tycker att dom borde vara schysst men man vet aldrig..
Tack =)

Re: M54b30 turbo problem, idéer??

Posted: 12 Aug 2016, 20:07
by rockker
st3p2it wrote:Absolut kan vara värt att testa, fast allting är köpt nytt i samband med köpet utav sprut, varit inne om dom var för kort för att nå ner men tycks funka.

Tycker att dom borde vara schysst men man vet aldrig..
Tack =)
Ja du verkar ha felsökt det mesta utom spolarna :) är det inte dem så har du ju ett gäng i reserv.
De är ju inte så dyra om man köper dem på http://m.mister-auto.se/sv/tandspole/au ... _g689.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: M54b30 turbo problem, idéer??

Posted: 12 Aug 2016, 20:13
by st3p2it
Ja är väl iförsig sant, men tycker ändå dom ska vara schysst, alldeles nya.. Men ska absolut pröva för att vara säker.

Ja precis, skadar aldrig med reserver =)

Re: M54b30 turbo problem, idéer??

Posted: 02 Sep 2016, 06:40
by Erki87
Vag spolar går ju sönder hit o dit.

Vad är det för fel på original spolarna? Borde väl räcka för dig.

Re: M54b30 turbo problem, idéer??

Posted: 02 Sep 2016, 06:46
by st3p2it
Javisst borde original funka men satt i nya vag medans man var i farten. Men prövat byta och var inte heller problemet :/