M54b30 turbo problem, idéer??
Posted: 11 Aug 2016, 20:43
Tjena!
Håller på med en e46 330 turbo konverterad.
Men har problem med att motorn misständer/dippar (väldigt konstigt fenomen) vid 4500 och 5500, alltså vid 2 tillfällen av registret..
Åkte först helt std kringutrustning såsom insug el spjäll tomgångsmotor osv.. kör Link sprut med org boxen kvar för att styra el gasen och ha kvar instrument funktioner.. stulit tändsignal. Spridare, spolar och vanos styrs via linket.
Setup
VAG spolar
Bosch 1260cc spridare hög ohm
Turbo Hx40
3" avgas hela vägen
Aero motive btr
Walbro 450 l/h
Link styrsystem
Fenomenet uppkom efter inkoppling och första försöket i bänken.. efter det har vi testat och kollat följande
Kollat vacumläckage
Blockat Egr gångar
Tagit bort tomgångsmotor
Plockat bort avgasrening
Byggt om till m50 insug med mekanisk gas
Tagit över hela motorn med styrsystemet ( linket ) så ingenting från bilens el kan influera motorn.. ( i bränsle och tändningsväg ) generator fortf via org då den är can bus
Tagit kompprov, alla mellan 11-12kg
Tagit bort avgasrör med katalysator och kört endast dp
Bränsletryck bra, ingen synlig dipp i btr
Spridare flödeskollade
Varit inne på vanos tätningar, men enligt datorn följer dom givna kommandon/lägena..
Sitter org svänghjul dubbelmassa kvar, kan det influrera vid Laddtryck/belastning och påverka motor gången?
Kan tillägga att det blir "bättre" om man fetar på bränsle nå fruktansvärt just vid dessa tillfällen men inte bra..
Verkligen brist på idéer nu och skulle vilja kunna konstatera problemet..
Stort tacksam för alla idéer och tips ja kan få!
Med vänliga hälsningar
Stefan
Håller på med en e46 330 turbo konverterad.
Men har problem med att motorn misständer/dippar (väldigt konstigt fenomen) vid 4500 och 5500, alltså vid 2 tillfällen av registret..
Åkte först helt std kringutrustning såsom insug el spjäll tomgångsmotor osv.. kör Link sprut med org boxen kvar för att styra el gasen och ha kvar instrument funktioner.. stulit tändsignal. Spridare, spolar och vanos styrs via linket.
Setup
VAG spolar
Bosch 1260cc spridare hög ohm
Turbo Hx40
3" avgas hela vägen
Aero motive btr
Walbro 450 l/h
Link styrsystem
Fenomenet uppkom efter inkoppling och första försöket i bänken.. efter det har vi testat och kollat följande
Kollat vacumläckage
Blockat Egr gångar
Tagit bort tomgångsmotor
Plockat bort avgasrening
Byggt om till m50 insug med mekanisk gas
Tagit över hela motorn med styrsystemet ( linket ) så ingenting från bilens el kan influera motorn.. ( i bränsle och tändningsväg ) generator fortf via org då den är can bus
Tagit kompprov, alla mellan 11-12kg
Tagit bort avgasrör med katalysator och kört endast dp
Bränsletryck bra, ingen synlig dipp i btr
Spridare flödeskollade
Varit inne på vanos tätningar, men enligt datorn följer dom givna kommandon/lägena..
Sitter org svänghjul dubbelmassa kvar, kan det influrera vid Laddtryck/belastning och påverka motor gången?
Kan tillägga att det blir "bättre" om man fetar på bränsle nå fruktansvärt just vid dessa tillfällen men inte bra..
Verkligen brist på idéer nu och skulle vilja kunna konstatera problemet..
Stort tacksam för alla idéer och tips ja kan få!
Med vänliga hälsningar
Stefan