Tjena!
Håller på med en e46 330 turbo konverterad.
Men har problem med att motorn misständer/dippar (väldigt konstigt fenomen) vid 4500 och 5500, alltså vid 2 tillfällen av registret..
Åkte först helt std kringutrustning såsom insug el spjäll tomgångsmotor osv.. kör Link sprut med org boxen kvar för att styra el gasen och ha kvar instrument funktioner.. stulit tändsignal. Spridare, spolar och vanos styrs via linket.
Setup
VAG spolar
Bosch 1260cc spridare hög ohm
Turbo Hx40
3" avgas hela vägen
Aero motive btr
Walbro 450 l/h
Link styrsystem
Fenomenet uppkom efter inkoppling och första försöket i bänken.. efter det har vi testat och kollat följande
Kollat vacumläckage
Blockat Egr gångar
Tagit bort tomgångsmotor
Plockat bort avgasrening
Byggt om till m50 insug med mekanisk gas
Tagit över hela motorn med styrsystemet ( linket ) så ingenting från bilens el kan influera motorn.. ( i bränsle och tändningsväg ) generator fortf via org då den är can bus
Tagit kompprov, alla mellan 11-12kg
Tagit bort avgasrör med katalysator och kört endast dp
Bränsletryck bra, ingen synlig dipp i btr
Spridare flödeskollade
Varit inne på vanos tätningar, men enligt datorn följer dom givna kommandon/lägena..
Sitter org svänghjul dubbelmassa kvar, kan det influrera vid Laddtryck/belastning och påverka motor gången?
Kan tillägga att det blir "bättre" om man fetar på bränsle nå fruktansvärt just vid dessa tillfällen men inte bra..
Verkligen brist på idéer nu och skulle vilja kunna konstatera problemet..
Stort tacksam för alla idéer och tips ja kan få!
Med vänliga hälsningar
Stefan
M54b30 turbo problem, idéer??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M54b30 turbo problem, idéer??
Prova byt till nya tändspolar. Hade liknande problem med min bil, men med m20.
Man kände att effekten svajade/motorn misstände.. tills en av dem gav upp och motorn gick på 5 cylindrar, så bytte tändspolar och efter det så var problemet löst.
Man kände att effekten svajade/motorn misstände.. tills en av dem gav upp och motorn gick på 5 cylindrar, så bytte tändspolar och efter det så var problemet löst.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
Re: M54b30 turbo problem, idéer??
Absolut kan vara värt att testa, fast allting är köpt nytt i samband med köpet utav sprut, varit inne om dom var för kort för att nå ner men tycks funka.
Tycker att dom borde vara schysst men man vet aldrig..
Tack =)
Tycker att dom borde vara schysst men man vet aldrig..
Tack =)
Re: M54b30 turbo problem, idéer??
Ja du verkar ha felsökt det mesta utom spolarna är det inte dem så har du ju ett gäng i reserv.st3p2it wrote:Absolut kan vara värt att testa, fast allting är köpt nytt i samband med köpet utav sprut, varit inne om dom var för kort för att nå ner men tycks funka.
Tycker att dom borde vara schysst men man vet aldrig..
Tack =)
De är ju inte så dyra om man köper dem på http://m.mister-auto.se/sv/tandspole/au ... _g689.html" onclick="window.open(this.href);return false;
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
Re: M54b30 turbo problem, idéer??
Ja är väl iförsig sant, men tycker ändå dom ska vara schysst, alldeles nya.. Men ska absolut pröva för att vara säker.
Ja precis, skadar aldrig med reserver =)
Ja precis, skadar aldrig med reserver =)
Re: M54b30 turbo problem, idéer??
Vag spolar går ju sönder hit o dit.
Vad är det för fel på original spolarna? Borde väl räcka för dig.
Vad är det för fel på original spolarna? Borde väl räcka för dig.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: M54b30 turbo problem, idéer??
Javisst borde original funka men satt i nya vag medans man var i farten. Men prövat byta och var inte heller problemet :/