Page 1 of 1

M54 tips och trix

Posted: 01 Aug 2016, 15:33
by TheMan
Har en m54b30 som står i garaget som jag tänkte skulle bli nästa projekt till min e30 :)

Frågan är vad man ska/behöver göra med den?

Vad har dem för svagheter? Ventiler? Fjädrar? Oljepump?

Håller blocket (gängorna) eller bör man satsa på ett m50 block?

Hur är topparna? Portning? Större ventiler?

Hur är utbudet på kammar till dessa maskiner?

Har försökt söka men hittar inte jättemycket om m54, dem flesta åker oöppnat men de är inte tanken i detta fallet.

Re: M54 tips och trix

Posted: 04 Aug 2016, 06:47
by TheMan
88st som har läst men ingen som har något att dela med sig?

Re: M54 tips och trix

Posted: 04 Aug 2016, 20:48
by Ultimatem
Jag undrar oxå samma sak. Ska bygga på m54b30 målet för mig är typ 650whp. I gen som kan ha lite info?

Re: M54 tips och trix

Posted: 05 Aug 2016, 03:09
by Jens92
Fodren är tunna så maxborr är typ 84,5mm så ska ni köra smitt så tänk på det. Stakarna är i samma som m52. Tunna som fan men verkar hålla ok. 135mm långa standard. ventilfjädrar är samma som m52 de med. Tunna koniska och gillar inte skitmycket varv. Det går inte att köra med m50 block om man nu vill bygga m54 för då passar inte toppen och vips är det en m50 du bygger. PPF kan mappa dubbelvanos. Kammarna är helt ok. Toppen mår bra av en portning. Osäker på flöde men förmodligen något lägre än m50. Oljepumpen bör väl uppgraderas antar jag. Vill man köpa andra kammar kan man ju om man vill köpa kammar avsedda för antingen m50, m52 eller m54 bara man har matchande kambryggor med lyftare så funkar alla i toppen. Det går att montera en singelvanosenhet på m54 om man vill men det krävs att man moddar något i ett av hålen för pinnbultarna som håller den. Har hört om ett par som har kört av vevaxeln på m54 vid mycket varv (och förmodligen varvstopp) så förmodligen hanmnar veven i självsvängning där någonstans likt m30 kan göra. m54 har triggern inne i blocket på veven, vet inte hur det påverkar egentligen men vevaxelgivaren sitter iaf typ vid cyl 5 mitt på blocket om jag inte missminner mig. Gänorna i blocket har ju lätt för att följa med bultarna ut så var beredd med en helicoilsats kan vara en bra grej för att inte bli stående. Jag har tänkt köra m54 och kommer nog antingen köra helicoil eller Time-Sert insatser i toppbultshålen för att undvika att gängorna ger sig. Time cert på ebay

Kommer väl sen inte som någon överraskning men alla växellådor som passar m50 passar även m54. Svänghjul som passar m50 passar även m54.

Nu blev det ju lite av en vägg av text men något klokare nån kanske blev. Det var iaf mina tankar kring m54 motorn.

Re: M54 tips och trix

Posted: 05 Aug 2016, 06:00
by Ultimatem
Gött beskrivning men som vanligt vissa frågor kvar hehe.

Kan man köra m50 iv både inne och yttre fjädrar med ppf retraineres?

Det med att veven går av och grejer vid Varvstopp, vad är lösningen till det?

Vad är lösningen till att veven ska inte balla ur vid Varvstopp?

Måste man borra i blocket för att sätta in dom gängsatsen som du länkade?

Är det ett måste att borra till 84,5 när man ska smidda?

Re: M54 tips och trix

Posted: 06 Aug 2016, 02:02
by Jens92
Jag har faktiskt inte kollat om det går att köra ickevanos fjädrarna i m54 toppen men jag har räknat lite med det. Har nämligen köpt grejer för att montera dubbla fjädrar i toppen. Lösningen för veven är väl i så fall att ha en bra svängningsdämpare och snällt varvstopp. Själv kommer jag att köra med m52b28 veven för att kunna bortse från det problemet och även kunna varva lite mer, siktar på 8000+

Så vitt jag vet rekommenderas det att borra när man ska köra smidda kolvar. De enda kolvar jag sett för orginalborr är wiseco kolvar och enligt de på ppf så är de kolvarna inte bra då de inte håller toleranserna så jag vet inte.

För att köra med de gänginsatser jag länkade så måste man borra ur original gängor och gänga nya och sen dra i insatsen.