Fodren är tunna så maxborr är typ 84,5mm så ska ni köra smitt så tänk på det. Stakarna är i samma som m52. Tunna som fan men verkar hålla ok. 135mm långa standard. ventilfjädrar är samma som m52 de med. Tunna koniska och gillar inte skitmycket varv. Det går inte att köra med m50 block om man nu vill bygga m54 för då passar inte toppen och vips är det en m50 du bygger. PPF kan mappa dubbelvanos. Kammarna är helt ok. Toppen mår bra av en portning. Osäker på flöde men förmodligen något lägre än m50. Oljepumpen bör väl uppgraderas antar jag. Vill man köpa andra kammar kan man ju om man vill köpa kammar avsedda för antingen m50, m52 eller m54 bara man har matchande kambryggor med lyftare så funkar alla i toppen. Det går att montera en singelvanosenhet på m54 om man vill men det krävs att man moddar något i ett av hålen för pinnbultarna som håller den. Har hört om ett par som har kört av vevaxeln på m54 vid mycket varv (och förmodligen varvstopp) så förmodligen hanmnar veven i självsvängning där någonstans likt m30 kan göra. m54 har triggern inne i blocket på veven, vet inte hur det påverkar egentligen men vevaxelgivaren sitter iaf typ vid cyl 5 mitt på blocket om jag inte missminner mig. Gänorna i blocket har ju lätt för att följa med bultarna ut så var beredd med en helicoilsats kan vara en bra grej för att inte bli stående. Jag har tänkt köra m54 och kommer nog antingen köra helicoil eller Time-Sert insatser i toppbultshålen för att undvika att gängorna ger sig. Time cert på ebay
Kommer väl sen inte som någon överraskning men alla växellådor som passar m50 passar även m54. Svänghjul som passar m50 passar även m54.
Nu blev det ju lite av en vägg av text men något klokare nån kanske blev. Det var iaf mina tankar kring m54 motorn.
Jag har faktiskt inte kollat om det går att köra ickevanos fjädrarna i m54 toppen men jag har räknat lite med det. Har nämligen köpt grejer för att montera dubbla fjädrar i toppen. Lösningen för veven är väl i så fall att ha en bra svängningsdämpare och snällt varvstopp. Själv kommer jag att köra med m52b28 veven för att kunna bortse från det problemet och även kunna varva lite mer, siktar på 8000+
Så vitt jag vet rekommenderas det att borra när man ska köra smidda kolvar. De enda kolvar jag sett för orginalborr är wiseco kolvar och enligt de på ppf så är de kolvarna inte bra då de inte håller toleranserna så jag vet inte.
För att köra med de gänginsatser jag länkade så måste man borra ur original gängor och gänga nya och sen dra i insatsen.