Page 1 of 1
SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 04 Jul 2016, 11:29
by Fadde_e30
Bromsade min m50b28 motor i början av sommaren till 610hp 812nm, har kört med den sen dess och inte haft några större problem förutom misständningar och lite annat små skit lite då och då. Här om dan så skulle jag leka av mig samt ta en provtur innan gatebil rudskogen nästa helg då det smäller till och oljetrycket försvinner.
Har rivit ner nu och det visa sig vara en bult till vevöverfall nummer 2 som har lossnat, vilket i sin tur antar jag gjort så blocket samt bröstkåpan spruckit
Min fråga är då så klart vad era teorier om bulten är? Hade den inte varit åtdragen ordentligt så hade den lossnat tidigare känns det rent spontant. Obalans i vevpartiet kanske?
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 04 Jul 2016, 22:07
by Nisse Järnet
Skulle tro att blocket gått först, sen har bulten lossnat
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 04 Jul 2016, 22:31
by Fadde_e30
Precis vad alla andra jag pratat med säger. Då är frågan, varför har mitt stackars block spruckit? Så klart svårt att säga men tänkte mest på om det är nått jag ska tänka på när jag monterar ihop ny motor
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 05 Jul 2016, 08:19
by TheMan
Alla säger att det är så onödigt att köra med gördel, Men det känns som att du har kört utan? och hade du haft en så hade det förmodligen aldrig hänt?
Sen är väl m50 ganska kända för att spricka just där?
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 05 Jul 2016, 12:32
by E30Anders
Är allt annat helt, tänker på oljepump, kamkedja, vev mm?
Mvh/ Anders
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 05 Jul 2016, 13:44
by Fadde_e30
Trodde faktiskt inte att man behövde gördel på m50 vid den effekten men kanske behövs ändå. Lämnade in veven idag för kontroll och den verkar ha klarat sig iaf, behövde en liten polering bara.
Anders: Det som inte klarade sig vid rastet är vev och ramlager, block, bröstkåpa, samt min insugskam. Den svarvade insugskamen på avgassidan hoppas ja går att rädda då den endast fått sig en liten repa. Ska man byta oljepump nu efter raset eller köra på samma igen? Den har fungerat kanon innan raset.
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 05 Jul 2016, 15:01
by E30Anders
Ok, tänkte om något annat kan ha orsakat haveriet. Vad har hänt med isugskammen?
Är rätt säker på att det inte är effekten/vridet som gjort att blocket gått sönder.
Mvh/ Anders
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 05 Jul 2016, 15:56
by Fadde_e30
Varför blocket spruckit är fortfarande ett mysterium. Insugskammen (org.) har samma skador som vev och ramlager, djupa repor. Medans IV insugskamen på avgassidan ser ut att ha klarat sig, lär polera den då det var små repor på den, ev. från skit i oljan.
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 09 Jul 2016, 06:39
by TreLingon
Sätter jag ihop en maskin som har varit rasad skulle jag INTE sätta tebx den oljepumpen som suttit i vid raset.
Kan ju finnas vad som helst i den med spån och skit som man inte ser !
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 09 Jul 2016, 10:02
by Fadde_e30
Håller med dig trelingon, ska försöka tvätta ur den på något viss eller byta helt. Har en b25 pump ligger men vill så gärna köra med b28 pumpen.
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 09 Jul 2016, 17:03
by Nisse Järnet
Går väl att ta isär pumpen helt så man kan inspektera?
Re: SKUMT ras på m50b28 Turbo
Posted: 10 Jul 2016, 11:45
by Fadde_e30
De borde de gå att göra. Ska kika på de
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk