Page 1 of 2

Fulingbusen - E30

Posted: 19 Feb 2007, 12:34
by fulingbusen
Jag skapar ett motivationstråd åt mig själv, det blir lite småuppdateringar då och då men det är inget prio bygge, vore kul att köra den någon meter till sommaren.

Jag köpte en BMW 320i touring -89 med mycket matnyttiga delar. Tyvärr så var motorn skrot.
Spec: alldeles för stor turbo, H&R coilovers runtom + kränghämmare bak, nylonbussningar överallt, 535 drivaxlar, M5 bakaxel, 540 kardan, M3 växellåda, 618 tryckplatta, ARP bultad topp, tial wastegatex2, frontmonterad IC, annat insug, Nira, stora soppapumpar, mm

Hela detta paketet plus en hel del annat som ligger och väntar ska ihop i touringen till att börja med, men det är lite andra bilar som behöver vård nu också så jag plockar i mån av tid.


Det börjat trilla in lite saker, råkade visst beställa till mer än BMW motorn :oops:

Image

Den intet ont anande bilen har anlänt till sin vilo-ort. Den ska få stå och gosa till sig i något år innan båtresan "hem". Meningen är att allt ska flyttas över till denna efter att kombin har gjort sitt.

Image



Image

edit: fick fram så tumnaglarna visades iaf, finns större bilder om man klickar på Mirre's svar

Re: Fulingbusen - E30

Posted: 19 Feb 2007, 23:03
by Mirre
fulingbusen wrote:Jag skapar ett motivationstråd åt mig själv, det blir lite småuppdateringar då och då men det är inget prio bygge, vore kul att köra den någon meter till sommaren.

Jag köpte en BMW 320i touring -89 med mycket matnyttiga delar. Tyvärr så var motorn skrot.
Spec: alldeles för stor turbo, H&R coilovers runtom + kränghämmare bak, nylonbussningar överallt, 535 drivaxlar, M5 bakaxel, 540 kardan, M3 växellåda, 618 tryckplatta, ARP bultad topp, tial wastegatex2, frontmonterad IC, annat insug, Nira, stora soppapumpar, mm

Hela detta paketet plus en hel del annat som ligger och väntar ska ihop i touringen till att börja med, men det är lite andra bilar som behöver vård nu också så jag plockar i mån av tid.

Sprucken topp: Image
Det börjat trilla in lite saker, råkade visst beställa till mer än BMW motorn :oops:

Bild



Den intet ont anande bilen har anlänt till sin vilo-ort. Den ska få stå och gosa till sig i något år innan båtresan "hem". Meningen är att allt ska flyttas över till denna efter att kombin har gjort sitt.

Bild

Bild



edit: någon hacker får gärna komma med tips angående bilderna som bara dyker upp som text

Posted: 19 Feb 2007, 23:12
by fulingbusen
Tackar, hur fixade du detta?

Posted: 20 Feb 2007, 20:00
by Mirre
fulingbusen wrote:Tackar, hur fixade du detta?


Tryck på "citera" mitt inlägg ovan, så ser du ändringarna jag gjorde.

Re: Fulingbusen - E30

Posted: 20 Feb 2007, 21:07
by fulingbusen
Aha, då lärde jag mig 2 saker på en gång :)

tack igen!

Posted: 21 Feb 2007, 11:11
by fulingbusen
Svarvade bussningar inför viktning av stakarna, ska bli kul att se hur mycket som behövs justeras.

Väntar på att vinna auktion på våg nu bara... Om ngn har tips på våg så får de gärna hojta till.

Bild

Bild

Posted: 08 Mar 2007, 11:22
by fulingbusen
Tådär, då har kolvarna letat sig hem. Det blev M50b28 kolvar från JE med Total Seal ringar

Kolvar
Image

Posted: 08 Mar 2007, 11:27
by robber
fulingbusen> hajajr inte hur du har tid och ork med alla dina projekt :) sett lite mer på lazzat :)

Lycka till nu iaf :P

Posted: 08 Mar 2007, 11:34
by fulingbusen
Tiden räcker aldrig till... Men det "positiva" med att ha många projekt är att det blir aldrig dötid när man saknar diverse smådelar :D

Posted: 08 Mar 2007, 11:59
by robber
fulingbusen wrote:Tiden räcker aldrig till... Men det "positiva" med att ha många projekt är att det blir aldrig dötid när man saknar diverse smådelar :D


Nu äre simultanförmåga på hög nivå! Både rejsa och ppf :) Haeru tråd på zatzy och lazzat med? ;)

Posted: 08 Mar 2007, 12:00
by robber
fulingbusen wrote:Tiden räcker aldrig till... Men det "positiva" med att ha många projekt är att det blir aldrig dötid när man saknar diverse smådelar :D


Nu äre simultanförmåga på hög nivå! Både rejsa och ppf :) Haeru tråd på zatzy och lazzat med? ;)

Posted: 08 Mar 2007, 13:11
by fulingbusen
Lazzat is the shit (speciellt uppladdningsfunktionen), zatzy är inte min grej

Posted: 05 Apr 2007, 09:03
by fulingbusen
Det går långsamt framåt, stressplattan är tillverkad och levererad till LJ-trim (lokala motorrenoveraren) blocket ska köras dit efter påsk så det blir borrat och avhyvlat 1.2mm

Image

Posted: 16 Jul 2007, 12:19
by fulingbusen
Här händer det inte mycket, väntar på att bearbeta färdigt blocket. Det är borrat men inte fräst.

Går lite i tankarna att jag har helt fel koncept nu. Turbon som ligger och väntar är en stor GT45 eller GT47, tillsammans med 2x insugskammar så känns den önödigt stor. Jag funderar på att slänga i SC61an eller helt enkelt investera i nya kammar alternativt både köpa kammar och byta till sc61an.

Vad tror proffsen om detta?

Posted: 25 Nov 2007, 11:41
by fulingbusen
Några månader senare har det inte hänt så jättemycket.

Körde gamla motorn till garaget, det var lite trångt...
presspassning
Image

Bottendelen med ARP-bultar och distanser, väntar på att få stödgördeln utskärd.

Image

Toppen plockas ren, kanalerna ska putsas till.
Image

Posted: 25 Nov 2007, 13:13
by Fido85
har du ritningen i cad format för stressplatta?

Posted: 25 Nov 2007, 20:03
by fulingbusen
PPF har säkerligen :lol: