Fulingbusen - E30

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Fulingbusen - E30

Post by fulingbusen »

Jag skapar ett motivationstråd åt mig själv, det blir lite småuppdateringar då och då men det är inget prio bygge, vore kul att köra den någon meter till sommaren.

Jag köpte en BMW 320i touring -89 med mycket matnyttiga delar. Tyvärr så var motorn skrot.
Spec: alldeles för stor turbo, H&R coilovers runtom + kränghämmare bak, nylonbussningar överallt, 535 drivaxlar, M5 bakaxel, 540 kardan, M3 växellåda, 618 tryckplatta, ARP bultad topp, tial wastegatex2, frontmonterad IC, annat insug, Nira, stora soppapumpar, mm

Hela detta paketet plus en hel del annat som ligger och väntar ska ihop i touringen till att börja med, men det är lite andra bilar som behöver vård nu också så jag plockar i mån av tid.


Det börjat trilla in lite saker, råkade visst beställa till mer än BMW motorn :oops:

Image

Den intet ont anande bilen har anlänt till sin vilo-ort. Den ska få stå och gosa till sig i något år innan båtresan "hem". Meningen är att allt ska flyttas över till denna efter att kombin har gjort sitt.

Image



Image

edit: fick fram så tumnaglarna visades iaf, finns större bilder om man klickar på Mirre's svar
Last edited by fulingbusen on 21 Feb 2007, 11:32, edited 6 times in total.
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Re: Fulingbusen - E30

Post by Mirre »

fulingbusen wrote:Jag skapar ett motivationstråd åt mig själv, det blir lite småuppdateringar då och då men det är inget prio bygge, vore kul att köra den någon meter till sommaren.

Jag köpte en BMW 320i touring -89 med mycket matnyttiga delar. Tyvärr så var motorn skrot.
Spec: alldeles för stor turbo, H&R coilovers runtom + kränghämmare bak, nylonbussningar överallt, 535 drivaxlar, M5 bakaxel, 540 kardan, M3 växellåda, 618 tryckplatta, ARP bultad topp, tial wastegatex2, frontmonterad IC, annat insug, Nira, stora soppapumpar, mm

Hela detta paketet plus en hel del annat som ligger och väntar ska ihop i touringen till att börja med, men det är lite andra bilar som behöver vård nu också så jag plockar i mån av tid.

Sprucken topp: Image
Det börjat trilla in lite saker, råkade visst beställa till mer än BMW motorn :oops:

Bild



Den intet ont anande bilen har anlänt till sin vilo-ort. Den ska få stå och gosa till sig i något år innan båtresan "hem". Meningen är att allt ska flyttas över till denna efter att kombin har gjort sitt.

Bild

Bild



edit: någon hacker får gärna komma med tips angående bilderna som bara dyker upp som text
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Tackar, hur fixade du detta?
User avatar
Mirre
Posts: 544
Joined: 20 Nov 2005, 22:04
Location: ESLÖV
Contact:

Post by Mirre »

fulingbusen wrote:Tackar, hur fixade du detta?


Tryck på "citera" mitt inlägg ovan, så ser du ändringarna jag gjorde.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Re: Fulingbusen - E30

Post by fulingbusen »

Aha, då lärde jag mig 2 saker på en gång :)

tack igen!
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Svarvade bussningar inför viktning av stakarna, ska bli kul att se hur mycket som behövs justeras.

Väntar på att vinna auktion på våg nu bara... Om ngn har tips på våg så får de gärna hojta till.

Bild

Bild
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Tådär, då har kolvarna letat sig hem. Det blev M50b28 kolvar från JE med Total Seal ringar

Kolvar
Image
robber
Posts: 590
Joined: 04 Aug 2006, 01:39
Location: Stockholm

Post by robber »

fulingbusen> hajajr inte hur du har tid och ork med alla dina projekt :) sett lite mer på lazzat :)

Lycka till nu iaf :P
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Tiden räcker aldrig till... Men det "positiva" med att ha många projekt är att det blir aldrig dötid när man saknar diverse smådelar :D
robber
Posts: 590
Joined: 04 Aug 2006, 01:39
Location: Stockholm

Post by robber »

fulingbusen wrote:Tiden räcker aldrig till... Men det "positiva" med att ha många projekt är att det blir aldrig dötid när man saknar diverse smådelar :D


Nu äre simultanförmåga på hög nivå! Både rejsa och ppf :) Haeru tråd på zatzy och lazzat med? ;)
robber
Posts: 590
Joined: 04 Aug 2006, 01:39
Location: Stockholm

Post by robber »

fulingbusen wrote:Tiden räcker aldrig till... Men det "positiva" med att ha många projekt är att det blir aldrig dötid när man saknar diverse smådelar :D


Nu äre simultanförmåga på hög nivå! Både rejsa och ppf :) Haeru tråd på zatzy och lazzat med? ;)
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Lazzat is the shit (speciellt uppladdningsfunktionen), zatzy är inte min grej
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Det går långsamt framåt, stressplattan är tillverkad och levererad till LJ-trim (lokala motorrenoveraren) blocket ska köras dit efter påsk så det blir borrat och avhyvlat 1.2mm

Image
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Här händer det inte mycket, väntar på att bearbeta färdigt blocket. Det är borrat men inte fräst.

Går lite i tankarna att jag har helt fel koncept nu. Turbon som ligger och väntar är en stor GT45 eller GT47, tillsammans med 2x insugskammar så känns den önödigt stor. Jag funderar på att slänga i SC61an eller helt enkelt investera i nya kammar alternativt både köpa kammar och byta till sc61an.

Vad tror proffsen om detta?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Några månader senare har det inte hänt så jättemycket.

Körde gamla motorn till garaget, det var lite trångt...
presspassning
Image

Bottendelen med ARP-bultar och distanser, väntar på att få stödgördeln utskärd.

Image

Toppen plockas ren, kanalerna ska putsas till.
Image
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

har du ritningen i cad format för stressplatta?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

PPF har säkerligen :lol:
Post Reply