Vet att det finns massor av trådar om 618 med m20 svänghjul. Men i alla trådar står det olika eller att jag inte riktigt hittar rätt tjocklek på lamell.
Har ett orört m20 svänghjul med lilla startmotorn till min s50b32. Svänghjulet vet jag inte om det är det lättare eller tyngre. Skillnaden är väl baktill på svänghjulen va? hur ser man det? Sitter ett b30 tråg på motorn och jag har läst att det nyare svänghjulet kommer ta i tråget/skruvarna, Har inte dragit runt motorn men verkade inte ta emot.
Problemet är väl egentligen med lamellen. Min lamell är en ny orginal e30 325 fjädrad lamell. Den är 10,2mm tjock. Jag ska svarva ytan på svänghjulet men frågan är hur mycket ska jag ta av på ytan där lamellen går emot för att det ska lira bäst?Har läst mig tokig på olika mått som nämnts. Kommer nog monteras med kapade s50 bult då jag redan köpt dom.
Har ett m3 orginal urtramplager jag kommer köra. Slavcylinder från 323ti från en getrag 220. ZF låda är det som kommer användas, frågan är då. Vad rekommenderar ni. förlänga slavens pinne och mothåll eller svetsa distanser på gaffeln? Vilka mått isåfall?
// Julle
sachs 618 tryckplatta mm.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: sachs 618 tryckplatta mm.
hei, jeg kjører original lamell på m20 svinghjul og 618 trykkplate på bruksbilen, m20turbo.
Dette kjører jeg med hver dag , gått 13000 km uten problem.
Trodde først man måtte "Space" ute utløserlageret, så jeg sveiset på to spacere på den "armen" som trykker på utløserlageret.... Dette var IKKE nødvendig.
Nå kjører jeg alt originalt bare trykkplata er 618, funker fint. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare montert og prøvd
Dette kjører jeg med hver dag , gått 13000 km uten problem.
Trodde først man måtte "Space" ute utløserlageret, så jeg sveiset på to spacere på den "armen" som trykker på utløserlageret.... Dette var IKKE nødvendig.
Nå kjører jeg alt originalt bare trykkplata er 618, funker fint. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare montert og prøvd
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition