Bromssystem bmw e36

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
mellepelle
Posts: 47
Joined: 03 May 2013, 13:03

Bromssystem bmw e36

Post by mellepelle »

Håller på att installera en hydraulisk handbroms och har luftat på nästan alla sätt som går men ändå så funkar inte handbromsen bra. Har satt i "bromsfördelningsventil" och luftat ur den med.
Så slog det mig om det kan vara så att huvudbromscylindern är för liten därav den "svampiga känslan".
Jag har Porsche bromsar fram med dubbla nipplar och 360mm skivor och e36 328 original ibak.
Har hört att man kan använda bmw e32 750 cylinder, tror ni detta skulle lösa problemet?
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bromssystem bmw e36

Post by bmw-slangen »

Nu ska vi se här... Vad är din frågeställning?

Är det problemet med att den hydrauliska handbromsen inte fungerar, eller är det den svampiga känslan i bromspedalen?

Det blev lite rörigt där :-)



Jag själv kör med E32 750i bromscylinder (dvs en BMC med större area på kolven).
Enda anledningen varför man använder denna är inte för att reducera risk för svampig känsla, det är för att reducera brake pedal travel (och i slutänden riskera att BMC går i botten innan full bromskraft uppnåtts).

Vad som händer när du monterar större bromsar är att mer bromsvätska måste förflyttas.
Använder du samma BMC måste dess kolv färdas längre för att förflytta mer bromsvätska.
Byter du BMC till en med större kolv kan man förflytta större volym på samma sträcka som dess kolv färdas.

Jag själv gick från 48+48+33+33 mm diameter i kolvarna till 60+60+38+38 mm diameter.

Jag gjorde en teoretisk beräkning på hur det skulle slå i mitt system.
Med original så måste BMC röra sig 15.9 mm för att få kolvarna att röra sig 1 mm (ca 16:1 förhållande)
Med nya bromsok måste BMC röra sig 23.7 mm för att få kolvarna att röra sig 1 mm (ca 24:1 förhållande)
Med nya bromsok OCH ny BMC så måste BMC röra sig 15.6 mm för att få kolvarna att röra sig 1 mm (ca 16:1 förhållande)

Så med en ny BMC har jag kommit tillbaka till det ursprungliga utväxlingsförhållandet på 16:1

Därför bör jag rimligtvis inte ha problem med alltför lång brake pedal travel.
Däremot har kraften som behöver appliceras på bromspedalen ökat såklart.
E30 323i -85 : 100% track day car
mellepelle
Posts: 47
Joined: 03 May 2013, 13:03

Re: Bromssystem bmw e36

Post by mellepelle »

Det jag menade var att det känns som att det är luft kvar i systemet men det borde det inte vara.
Läste nu och förstog att det var lite rörigt :D
Jag har beställt hem en e32 750 från ebay nu så hoppas det är problemet :)
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bromssystem bmw e36

Post by bmw-slangen »

Ok :-)

Nej, tyvärr - en E32 750 BMC kommer inte att lösa dina problem.

Den svampiga/luftiga känslan kommer att finnas kvar.
Så du har antingen luft kvar i systemet eller så har du en eller flera komponenter som flexar lite väl mycket (alltifrån bromsoket som flexar till infästningen av bromspedalen som flexar).
E30 323i -85 : 100% track day car
mellepelle
Posts: 47
Joined: 03 May 2013, 13:03

Re: Bromssystem bmw e36

Post by mellepelle »

Huvudbromscylindern var trasig så det hjälpte allt att köpa en ny cylinder :) Tack för tipsen iallafall
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Bromssystem bmw e36

Post by bmw-slangen »

Hi hi - ja har du defekta komponenter i bromssystemet så finns alltid en risk för svampig känsla! :D

Det var ju tur att du inte sprang iväg och köpte en E32 750 BMC (som jag antar är både svårare och dyrare att komma över).
För då hade gjort det felaktiga antagandet att svampigheten löstes genom att använda en E32 750 BMC istället för original.

Oavsett, skönt att du fick det utrett på hyffsat kort tid ändåså!
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply