Page 1 of 2
Lindströms 327T
Posted: 18 Feb 2007, 13:20
by lindstrom
Hösten 06 hamna ett fint exemplar 325im -90 i min ägo. Men man tröttna ju rätt fort på dom där 170 hårt arbetande pållarna så jag tänkte att ja skulle börja sno ihop en 2.7liters maskin ist, men när man väl stog där med motorn i molekyler och alla nya prylar till hands så börja man fundera lite smått på turbo och så fick det bli. Så de är väl bara att dra igång en projekt tråd nu så man kanske kan få lite hjälp på vägen. Målet med bygget är att få en rolig gatbil på ca: 350-400hk.
Ska köra med 340cc spridare, 535lmm och 0.5 i ladd till en början tills man har råd med riktigt sprut.
Topp:
Blir org. i sommar
Svetsning av kylkanaler
Arp bult
Motor: (8.0:1)
Nytt block ska inhandlas som ska riktplanas, o-ringas och honas.
Dieselvev
130mm stakar
Nya kolvringar, packningar och lager i hela motorn
Drivlina:
Getrag 260
618 sachs med org. lamell
e28 lamelldiff är (utv. 3.73)
Väghållningskitt , 17" el. 18" fälgar och bättre bromsar ska på men första prio. är motorn.
Kom gärna med synpunkter och tips nu då det är mitt första turbobygge...
Precis efter ägrbytet
Grenröret
Posted: 18 Feb 2007, 13:43
by BRUZZE
vad är det för kolvar du har?
blir det inte jätte lågt komp om du ska svarva kolvarna + ha 320 stakar?
Posted: 18 Feb 2007, 14:01
by lindstrom
Är kat-kolvarna jag ska köra med, men jag hade tänkt bygga 2.7L utan snurra först så jag har "planat av toppen på blocket" 2.1mm så det borde väl funka.
Posted: 18 Feb 2007, 14:17
by birro
lite bilder på pärlan skulle ju inte sitta fel
Posted: 18 Feb 2007, 14:26
by Zwofurti
Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
Posted: 18 Feb 2007, 14:29
by lindstrom
Zwofurti: Ja måste köra med ställbart kamdrev, om de är det du tänker på?
Posted: 18 Feb 2007, 14:31
by Zwofurti
Jao
kom på att 2 mm inte är speciellt mkt ändå =)
Posted: 18 Feb 2007, 14:31
by hartge
Zwofurti wrote:Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
o 2,1 e för mycke men 1,5 blir bättre
Posted: 18 Feb 2007, 14:32
by lindstrom
Zwofurti wrote:Jao
kom på att 2 mm inte är speciellt mkt ändå =)
hehe. nä de borde funka då jag vet andra som gjort samma sak
Posted: 18 Feb 2007, 14:34
by Zwofurti
jajjemän, du kan ju köpa en tjock MLS packning för at kompensera!
Posted: 18 Feb 2007, 14:43
by lindstrom
hartge wrote:Zwofurti wrote:Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
o 2,1 e för mycke men 1,5 blir bättre
Är du säker på att det är förmycket?
Gick efter "bengans" recept på autopower.
Får väl köpa en tjockare mls annars som Zwofurti säger
Posted: 18 Feb 2007, 14:49
by hartge
lindstrom wrote:hartge wrote:Zwofurti wrote:Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
o 2,1 e för mycke men 1,5 blir bättre
Är du säker på att det är förmycket?
Gick efter "bengans" recept på autopower.
Får väl köpa en tjockare mls annars som Zwofurti säger
kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf
Posted: 18 Feb 2007, 14:53
by lindstrom
hartge wrote:kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf
Han fick 9.4 i komp med 2.11mm, men även om det skulle vara riktigt så lär jag ju aldrig hamna på 8.0 i komp om ja svaravar kolvarna som jag tänkt så ja lär nog köra med tjockare mls ändå.
Posted: 18 Feb 2007, 15:36
by hartge
lindstrom wrote:hartge wrote:kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf
Han fick 9.4 i komp med 2.11mm, men även om det skulle vara riktigt så lär jag ju aldrig hamna på 8.0 i komp om ja svaravar kolvarna som jag tänkt så ja lär nog köra med tjockare mls ändå.
ok
Posted: 18 Feb 2007, 23:25
by lindstrom
Kvällens fråga:
Kolvarna ska viktas efter svarvning, men hur viktigt är det med balansering av vev och viktning av stakar för mitt mål?
Posted: 18 Feb 2007, 23:36
by peppe
lindstrom wrote:Kvällens fråga:
Kolvarna ska viktas efter svarvning, men hur viktigt är det med balansering av vev och viktning av stakar för mitt mål?
Beror väll på hur mycket du har tänkt varva?
BMW har faktiskt riktigt fin balans på prylarna redan från fabrik. Ta min gammla vev tex. Vart några fjuttiga borrhål i den, knappt värt pengarna för balanseringen.
Orkar du inte väga in stor och lill ända på stakarna kan du ju göra en snik och bara total väga dom så dom är lika.
Jag tror du klarar dig fint, men en motor i balans är aldrig fel, blir bara bättre.
Mvh
Posted: 19 Feb 2007, 07:20
by wuffee
Pröva att köra med ett obalancerat däck... Skakar å lever.. Köra med en obalancerad maskin är ju samma princip, dock inte samma vikt differens kanske, men ändå!
Mvh
Uffe