Lindströms 327T

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

lindstrom
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 19:56
Location: Karlstad

Lindströms 327T

Post by lindstrom »

Hösten 06 hamna ett fint exemplar 325im -90 i min ägo. Men man tröttna ju rätt fort på dom där 170 hårt arbetande pållarna så jag tänkte att ja skulle börja sno ihop en 2.7liters maskin ist, men när man väl stog där med motorn i molekyler och alla nya prylar till hands så börja man fundera lite smått på turbo och så fick det bli. Så de är väl bara att dra igång en projekt tråd nu så man kanske kan få lite hjälp på vägen. Målet med bygget är att få en rolig gatbil på ca: 350-400hk.
Ska köra med 340cc spridare, 535lmm och 0.5 i ladd till en början tills man har råd med riktigt sprut.

Topp:
Blir org. i sommar
Svetsning av kylkanaler
Arp bult

Motor: (8.0:1)
Nytt block ska inhandlas som ska riktplanas, o-ringas och honas.
Dieselvev
130mm stakar
Nya kolvringar, packningar och lager i hela motorn

Drivlina:
Getrag 260
618 sachs med org. lamell
e28 lamelldiff är (utv. 3.73)

Väghållningskitt , 17" el. 18" fälgar och bättre bromsar ska på men första prio. är motorn.

Kom gärna med synpunkter och tips nu då det är mitt första turbobygge...

Precis efter ägrbytet
Image

Image

Grenröret
Image
Last edited by lindstrom on 24 Feb 2007, 15:14, edited 17 times in total.
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

vad är det för kolvar du har?

blir det inte jätte lågt komp om du ska svarva kolvarna + ha 320 stakar?
lindstrom
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 19:56
Location: Karlstad

Post by lindstrom »

Är kat-kolvarna jag ska köra med, men jag hade tänkt bygga 2.7L utan snurra först så jag har "planat av toppen på blocket" 2.1mm så det borde väl funka.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

lite bilder på pärlan skulle ju inte sitta fel :)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
lindstrom
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 19:56
Location: Karlstad

Post by lindstrom »

Zwofurti: Ja måste köra med ställbart kamdrev, om de är det du tänker på?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Jao :) kom på att 2 mm inte är speciellt mkt ändå =)
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

Zwofurti wrote:Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
o 2,1 e för mycke men 1,5 blir bättre
:)
lindstrom
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 19:56
Location: Karlstad

Post by lindstrom »

Zwofurti wrote:Jao :) kom på att 2 mm inte är speciellt mkt ändå =)


hehe. nä de borde funka då jag vet andra som gjort samma sak :)
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jajjemän, du kan ju köpa en tjock MLS packning för at kompensera!


:lol:
lindstrom
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 19:56
Location: Karlstad

Post by lindstrom »

hartge wrote:
Zwofurti wrote:Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
o 2,1 e för mycke men 1,5 blir bättre
:)


Är du säker på att det är förmycket?
Gick efter "bengans" recept på autopower.

Får väl köpa en tjockare mls annars som Zwofurti säger :)
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

lindstrom wrote:
hartge wrote:
Zwofurti wrote:Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
o 2,1 e för mycke men 1,5 blir bättre
:)


Är du säker på att det är förmycket?
Gick efter "bengans" recept på autopower.

Får väl köpa en tjockare mls annars som Zwofurti säger :)
kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf
lindstrom
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 19:56
Location: Karlstad

Post by lindstrom »

hartge wrote:kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf


Han fick 9.4 i komp med 2.11mm, men även om det skulle vara riktigt så lär jag ju aldrig hamna på 8.0 i komp om ja svaravar kolvarna som jag tänkt så ja lär nog köra med tjockare mls ändå.
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

lindstrom wrote:
hartge wrote:kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf


Han fick 9.4 i komp med 2.11mm, men även om det skulle vara riktigt så lär jag ju aldrig hamna på 8.0 i komp om ja svaravar kolvarna som jag tänkt så ja lär nog köra med tjockare mls ändå.
ok
lindstrom
Posts: 67
Joined: 28 Sep 2006, 19:56
Location: Karlstad

Post by lindstrom »

Kvällens fråga:
Kolvarna ska viktas efter svarvning, men hur viktigt är det med balansering av vev och viktning av stakar för mitt mål?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

lindstrom wrote:Kvällens fråga:
Kolvarna ska viktas efter svarvning, men hur viktigt är det med balansering av vev och viktning av stakar för mitt mål?


Beror väll på hur mycket du har tänkt varva? :)

BMW har faktiskt riktigt fin balans på prylarna redan från fabrik. Ta min gammla vev tex. Vart några fjuttiga borrhål i den, knappt värt pengarna för balanseringen.

Orkar du inte väga in stor och lill ända på stakarna kan du ju göra en snik och bara total väga dom så dom är lika.

Jag tror du klarar dig fint, men en motor i balans är aldrig fel, blir bara bättre.

Mvh
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Pröva att köra med ett obalancerat däck... Skakar å lever.. Köra med en obalancerad maskin är ju samma princip, dock inte samma vikt differens kanske, men ändå! :)

Mvh
Uffe
Post Reply