Lindströms 327T
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Lindströms 327T
Hösten 06 hamna ett fint exemplar 325im -90 i min ägo. Men man tröttna ju rätt fort på dom där 170 hårt arbetande pållarna så jag tänkte att ja skulle börja sno ihop en 2.7liters maskin ist, men när man väl stog där med motorn i molekyler och alla nya prylar till hands så börja man fundera lite smått på turbo och så fick det bli. Så de är väl bara att dra igång en projekt tråd nu så man kanske kan få lite hjälp på vägen. Målet med bygget är att få en rolig gatbil på ca: 350-400hk.
Ska köra med 340cc spridare, 535lmm och 0.5 i ladd till en början tills man har råd med riktigt sprut.
Topp:
Blir org. i sommar
Svetsning av kylkanaler
Arp bult
Motor: (8.0:1)
Nytt block ska inhandlas som ska riktplanas, o-ringas och honas.
Dieselvev
130mm stakar
Nya kolvringar, packningar och lager i hela motorn
Drivlina:
Getrag 260
618 sachs med org. lamell
e28 lamelldiff är (utv. 3.73)
Väghållningskitt , 17" el. 18" fälgar och bättre bromsar ska på men första prio. är motorn.
Kom gärna med synpunkter och tips nu då det är mitt första turbobygge...
Precis efter ägrbytet
Grenröret
Ska köra med 340cc spridare, 535lmm och 0.5 i ladd till en början tills man har råd med riktigt sprut.
Topp:
Blir org. i sommar
Svetsning av kylkanaler
Arp bult
Motor: (8.0:1)
Nytt block ska inhandlas som ska riktplanas, o-ringas och honas.
Dieselvev
130mm stakar
Nya kolvringar, packningar och lager i hela motorn
Drivlina:
Getrag 260
618 sachs med org. lamell
e28 lamelldiff är (utv. 3.73)
Väghållningskitt , 17" el. 18" fälgar och bättre bromsar ska på men första prio. är motorn.
Kom gärna med synpunkter och tips nu då det är mitt första turbobygge...
Precis efter ägrbytet
Grenröret
Last edited by lindstrom on 24 Feb 2007, 15:14, edited 17 times in total.
kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isflindstrom wrote:hartge wrote:o 2,1 e för mycke men 1,5 blir bättreZwofurti wrote:Hmm, 2.1 mm, blir inte kamremmen ganska lång då?
Är du säker på att det är förmycket?
Gick efter "bengans" recept på autopower.
Får väl köpa en tjockare mls annars som Zwofurti säger
hartge wrote:kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf
Han fick 9.4 i komp med 2.11mm, men även om det skulle vara riktigt så lär jag ju aldrig hamna på 8.0 i komp om ja svaravar kolvarna som jag tänkt så ja lär nog köra med tjockare mls ändå.
oklindstrom wrote:hartge wrote:kan stämma att det går har bar aläst om det i performance bmw o med 1,5 mm får man 10,5 i komp o med 2,1 högre isf
Han fick 9.4 i komp med 2.11mm, men även om det skulle vara riktigt så lär jag ju aldrig hamna på 8.0 i komp om ja svaravar kolvarna som jag tänkt så ja lär nog köra med tjockare mls ändå.
lindstrom wrote:Kvällens fråga:
Kolvarna ska viktas efter svarvning, men hur viktigt är det med balansering av vev och viktning av stakar för mitt mål?
Beror väll på hur mycket du har tänkt varva?
BMW har faktiskt riktigt fin balans på prylarna redan från fabrik. Ta min gammla vev tex. Vart några fjuttiga borrhål i den, knappt värt pengarna för balanseringen.
Orkar du inte väga in stor och lill ända på stakarna kan du ju göra en snik och bara total väga dom så dom är lika.
Jag tror du klarar dig fint, men en motor i balans är aldrig fel, blir bara bättre.
Mvh