Page 1 of 4

BMW 535 BiTic - Uppdaterad 6 Juli 2006 (NY FILM)

Posted: 09 Jan 2006, 16:21
by BMW-Izze
Image
Image
Image
Image
Motorn utan turboaggregat


En liten beskrivning av mitt projekt.

Bilen är en 535i från 1986 som har totalrenoverats och biturbokonverterats, här är lite av receptet:

MOTOR:
Original vev
Original viktjusterade stakar
745i Mahle turbokolvar, viktjusterade
Oljekylning av kolvar
M30b34 block, stresshonat, spårfräst och toppdeckat
Egentillverkade pinnbultar till toppen inkl. egenhändigt gjorda brickor
Nya ram + vevlager + packboxar
M30b34 topp, justerade kanaler, mirafrästa ventilsäten, nya styrningar å tätningar
PPF turbokam
Ny oljepump

Dubbla optimerade Mitsubishi TD04HL-16T tuboaggregat
Egentillverkat system för endast en tryckklocka till WG:na
Egentillverkade grenrör

Original ombyggt plenum med flyttat spjällhus och extra spridarfäste
12st spridare (6st 300cc + 6 st 380cc)
Egna fuelrail till extraspridarna och kromade sopparör och stålomspunna slangar
10mm bränslerör på trycksidan
Egentillverkad catchtank
Bosch 044 soppapump
SMT6 styrsystem

Egentillverkat 3" avgas
Elfläkt
35mm alu.dump
Justerbart kamdrev
Nya kedjor (kam och oljepump) + nytt oljepumpsdrev
m.m.

TRANSMISSION:
Sachs Sporttryckplatta
6-puckad sinterlamell
Original Getrag låda
Egentillverkad shortshift
Original kardan, diff (25%broms) och drivaxlar


Kolla gärna på min hemsida http://www.bmw535bitic.com för bilder, info, dagbok m.m. Skriv gärna lite i gästboken!

Målet nu är iallafall att bygga en av världens mest kompletta E28:or!
Hoppas på premiärvisning på Elmia i påsk

MVH Martin

Posted: 10 Jan 2006, 09:29
by Fanzy
Kör du fortfarande med Smt6 eller har du bytt styrsystem?
vet att det är några som undrar hur det gick att mappa och köra med Smt6

Posted: 10 Jan 2006, 13:37
by spaps
Ja det undrar jag med då jag har ett liggande SMT6
och ska ha i min e30 turbo!

Posted: 10 Jan 2006, 14:59
by BMW-Izze
Tjenare!

Jodå SMT6:an sitter kvar i bilen och har använts. Har bara kört några hundra meter och motorn går fin-fint.

Har testat att mappa litegran och lambdan reagerar direkt. Likaså fungerar det att ändra tändningen, har kollat med stoboskoplampa.

Programmet är väldigt lättanvänt när man lärt sig det, och har både loggfunktion och "cousor track" som visar i vilka lastpunkter man har befunnit sig...

När det närmar sig besiktning kommer det att göras en riktig mapp, då jag har större spridare... Lär inte funka med CO:n annars ;)

Kan meddela resultatet efter mappning både med och utan turbo...
Har inte givit upp hoppet är, för det verkar som det funkar som det ska.

Det som är problemet med SMT:n ligger egentligen inte i SMT:n utan i ofta användarens kunskap. Dock har några utan mjukvarorna en bugg då de vägrar att starta ibland, men detta är åtgärdat i den senaste versionen. Problemet är att en del av BMW:s tändsystem inte fungerar ihop med SMT6 rakt av, utan man måste "trixa om det lite"...
Detta beror på att t.ex. M30 har två givare för tändninge, och detta kan inte SMT6 hantera på ett korekt vis...

Lösningen på problemet är att plocka ur tändsignalen ur databoxen INNAN tändförstärkaren, skicka den till SMT6:an och så tillbaka till databoxen FÖRE tändsteget... då funkar det siom det ska, och SMT6:an kan hantera signalerna...

Jag rekommewndarar alla som skall använda SMT6 att läsa ALLA manualerna pärm till präm, det ger bra insikt och förståelse hur systemet är uppbygt och arbetar...

Hoppas det löser sig och att fler vågar prova...

MVH Martin

Posted: 12 Jan 2006, 16:26
by spaps
Jag ska testa köra med det!
Men då jag inte har en hum om hur man gör tänkte jag att
Etapp I Göteborg skulle "trixa" till det så det funkar!

Väntar på uppdateringar :)

Posted: 13 Jan 2006, 19:16
by Tysken
Fan vad jag är impad över ditt bygge Izze! Hoppas det går bra i fortsättningen.

Posted: 13 Jan 2006, 20:29
by BMW-Izze
Tackar!

Premiärvisning kommer att ske på elmia i påsk, hoppas ni kommer å kikar...

Posted: 17 Jan 2006, 22:18
by spaps
Det kan du ge dig FAN på !

Lycka till!

Posted: 21 Jan 2006, 16:27
by Pimplaren
Klart man kommer och kollar :) e28 e jue bland dom ballaste.

Lycka till

Mvh Oliver

Posted: 21 Jan 2006, 16:55
by TurboFall
Fy fan vad duktig du e att pula med prylar :shock: :D + att du har en fin bil.
Såg filmen du hade på din hemsida.
Lycka till i fortsättningen. :D

Posted: 30 Mar 2006, 09:15
by BMW-Izze
Bilen lackad om snart hopmonterad, bilder på förstasidan...

Posted: 30 Mar 2006, 11:32
by peppe
Riktigt snygg färg må jag säga!

Posted: 30 Mar 2006, 16:11
by Henka.
Jävligt snygg bil! Precis som en E28 skall se ut! Det blev kanon med plåtkjolarna, såg videon då du tillverkade dem!

Lycka till med mappandet!

Posted: 30 Mar 2006, 23:20
by BMW-Izze
hehe den var tuff! får väl ta å kapa bilen å svetsa ihop den igen något förkortad 8)

Posted: 31 Mar 2006, 00:52
by Fredde
ser fin ut, saknar min när jag ser den...

Posted: 31 Mar 2006, 11:15
by BMW-Izze
Blev faktiskt rätt nöjd med stuket på bilen, gillar när man får leta lite för att upptäcka modifieringarna... Vid första anblicken ser karossen bara ut att vara i bra originalskick men tittar man lite så hittar man både det ena och det andra 8)