M50 turbo ventilsallad, varför?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Cartan
Posts: 115
Joined: 22 Sep 2011, 18:48
Location: Sthlm

M50 turbo ventilsallad, varför?

Post by Cartan »

Hej har kört ventilsallad delux på min m50 men vet inte riktigt varför.
Kort info om bilen.
m50 gjutgärns block 84mm.
h-profil.
vanos kolvar.
vanos topp med std kammar osv.
cooperring packning.
e85.
Maxxecu styrsystem.
Motorn har gått max 150mil sen den byggdes.

Hade dåligt komp ca 2.5kg på 6an resten var helt ok, plockade av toppen då verkar i princip alla ventiler tagit i ringarna till packningen och vissa ventiler även tagit i kolvarna?
Åkt lite varvstopp men väldigt "lugn" körning åndå, och även missat växeln en gång men jag märkte direkt att jag fått i fel växel så släpte aldrig kopplingen helt.
MEN håller nu på o renovera toppen men vill gärna undvika detta igen, är det så jävla känsliga för lite över varv? Ska verkligen ventilerna kunna ta i ringarna till packningen?

Tacksam för seriösa svar!

/Robban
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50 turbo ventilsallad, varför?

Post by cerveza »

Låter som klassiskt ventilsläpp.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: M50 turbo ventilsallad, varför?

Post by Bmwandreas »

Ja över 6500 rpm med std vanosfjädrar = ventilsläpp.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply