Page 1 of 1

Turbokonvertere M54?

Posted: 17 Mar 2016, 15:49
by Skimmy_76
Tjena.
Funderar på at bygge på en M54 motor, men undrar på hvilken motor man skal ha tag på? Kör ni hälst 3 liter? Original topp? Vanos eller icke vanos? Tänkte byta stakar, kolvar och cooperring med arp.

Re: Turbokonvertere M54?

Posted: 20 Jun 2016, 00:12
by m54turbo
Jag håller själv på med turbokonvertering på en m54b30, jag har bytt stakarna (k1) och monterat wiseco turbokolvar samt arp bultar vevstakar (standard K1) topp å ramlager. copperring topp packning. sen rekommenderar jag verkligen planing av topp å uppdatering av oljepumpen för axeln å muttern har en tendens att lossna gå av vid hård körning, på min hade muttern suttit lös å ätit sig in i axeln! 26t mil. jag kommer köra med link fury på den tillsammans med orginal ecu till att börja med iallafall. kommer köra med vanos för jag tror det kommer hjälpa mycket innan turbo trycket kommer. dock kommer jag nog leka lite med ventiltiderna för att få det att funka bättre med turbon. men detta e ett pågående projekt så säkert kommer problem stötas på å uppdateringar göras.

Re: Turbokonvertere M54?

Posted: 04 Aug 2016, 20:54
by Ultimatem
m54turbo wrote:Jag håller själv på med turbokonvertering på en m54b30, jag har bytt stakarna (k1) och monterat wiseco turbokolvar samt arp bultar vevstakar (standard K1) topp å ramlager. copperring topp packning. sen rekommenderar jag verkligen planing av topp å uppdatering av oljepumpen för axeln å muttern har en tendens att lossna gå av vid hård körning, på min hade muttern suttit lös å ätit sig in i axeln! 26t mil. jag kommer köra med link fury på den tillsammans med orginal ecu till att börja med iallafall. kommer köra med vanos för jag tror det kommer hjälpa mycket innan turbo trycket kommer. dock kommer jag nog leka lite med ventiltiderna för att få det att funka bättre med turbon. men detta e ett pågående projekt så säkert kommer problem stötas på å uppdateringar göras.
Körde du standard borr eller borrade du? Vad gick kalaset på? Kolvar, stakar med arp, arp topp och Copering. Bytte du fjädrar i toppen från Iv eller nåt liknande?

Re: Turbokonvertere M54?

Posted: 06 Aug 2016, 19:35
by dre racing@
jag kommer ska också bygga en m54b30, det jag undrar mest är hur folk gör med sprut och ändå har kvar originalfunksjonerna.
funkar det ok med chippad? eller hur långt räcker det? eller går det att låta originalsprutet ligga som en dummy, och sedan eftermarknads uppå det?
(motstånd för spriderna och coilar, låta lmm sitta kvar?)

Re: Turbokonvertere M54?

Posted: 08 Aug 2016, 08:43
by Bäckis
Jag hoppas du inte använt samma modell av K1 stakar vi plockade ur en maskin här, då är nog original bättre.

Re: Turbokonvertere M54?

Posted: 08 Aug 2016, 13:32
by cerveza
Bäckis wrote:Jag hoppas du inte använt samma modell av K1 stakar vi plockade ur en maskin här, då är nog original bättre.
Sämsta skit jag sett. De är till för sugmotorer på sin höjd.

Re: Turbokonvertere M54?

Posted: 12 Aug 2016, 14:52
by Ultimatem
Hur mycket orkar org ventiler i m54? tänkte köra m50 fjädrar både inre och yttre med ppf retraineres. 650whp Max och 7000 Rpm eller 7500.