Tjena.
Funderar på at bygge på en M54 motor, men undrar på hvilken motor man skal ha tag på? Kör ni hälst 3 liter? Original topp? Vanos eller icke vanos? Tänkte byta stakar, kolvar och cooperring med arp.
Turbokonvertere M54?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Turbokonvertere M54?
Jag håller själv på med turbokonvertering på en m54b30, jag har bytt stakarna (k1) och monterat wiseco turbokolvar samt arp bultar vevstakar (standard K1) topp å ramlager. copperring topp packning. sen rekommenderar jag verkligen planing av topp å uppdatering av oljepumpen för axeln å muttern har en tendens att lossna gå av vid hård körning, på min hade muttern suttit lös å ätit sig in i axeln! 26t mil. jag kommer köra med link fury på den tillsammans med orginal ecu till att börja med iallafall. kommer köra med vanos för jag tror det kommer hjälpa mycket innan turbo trycket kommer. dock kommer jag nog leka lite med ventiltiderna för att få det att funka bättre med turbon. men detta e ett pågående projekt så säkert kommer problem stötas på å uppdateringar göras.
Re: Turbokonvertere M54?
Körde du standard borr eller borrade du? Vad gick kalaset på? Kolvar, stakar med arp, arp topp och Copering. Bytte du fjädrar i toppen från Iv eller nåt liknande?m54turbo wrote:Jag håller själv på med turbokonvertering på en m54b30, jag har bytt stakarna (k1) och monterat wiseco turbokolvar samt arp bultar vevstakar (standard K1) topp å ramlager. copperring topp packning. sen rekommenderar jag verkligen planing av topp å uppdatering av oljepumpen för axeln å muttern har en tendens att lossna gå av vid hård körning, på min hade muttern suttit lös å ätit sig in i axeln! 26t mil. jag kommer köra med link fury på den tillsammans med orginal ecu till att börja med iallafall. kommer köra med vanos för jag tror det kommer hjälpa mycket innan turbo trycket kommer. dock kommer jag nog leka lite med ventiltiderna för att få det att funka bättre med turbon. men detta e ett pågående projekt så säkert kommer problem stötas på å uppdateringar göras.
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Turbokonvertere M54?
jag kommer ska också bygga en m54b30, det jag undrar mest är hur folk gör med sprut och ändå har kvar originalfunksjonerna.
funkar det ok med chippad? eller hur långt räcker det? eller går det att låta originalsprutet ligga som en dummy, och sedan eftermarknads uppå det?
(motstånd för spriderna och coilar, låta lmm sitta kvar?)
funkar det ok med chippad? eller hur långt räcker det? eller går det att låta originalsprutet ligga som en dummy, och sedan eftermarknads uppå det?
(motstånd för spriderna och coilar, låta lmm sitta kvar?)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Turbokonvertere M54?
Jag hoppas du inte använt samma modell av K1 stakar vi plockade ur en maskin här, då är nog original bättre.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: Turbokonvertere M54?
Sämsta skit jag sett. De är till för sugmotorer på sin höjd.Bäckis wrote:Jag hoppas du inte använt samma modell av K1 stakar vi plockade ur en maskin här, då är nog original bättre.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Turbokonvertere M54?
Hur mycket orkar org ventiler i m54? tänkte köra m50 fjädrar både inre och yttre med ppf retraineres. 650whp Max och 7000 Rpm eller 7500.