Kopplings problem zf

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
zerox

Kopplings problem zf

Post by zerox »

Tjenare! :)

Setup: (E36 325i m50iv)
m20 svänghjul (Av svarvat 1mm för inspänning)
6puck fjädrad
618 tryckplatta
Zf låda Tillhörande (Gaffel & kopplingscylinder från e34 525i)
På svetsade 10mm distanser på urtrampningslagret

Mitt problem är att de börja med att jag satte i kopplings cylindern och lufta och allt och trampade till på kopplingen och sköt ut pinnen och visade sig att de var 10.3mm in till gaffeln från botten på skruvskallarna på utsidan på lådan.
Kopplingscylinder var 10.4mmm, så jag förlängde den med 30mm för att ens få något arbetsområde för pinnen att jobba på och detta känns redan fel.
Med denna setup resulterar att han inte kopplar ur och går emot något i lådan.
Har inte hunnit rivit ner lådan men tänkte om någon har någon gissning vad som kan vara galet?
Tycker att gaffeln borde vara närmare en vad jag fick de till när jag mätte. :?
Passar gaffeln från e36 325i getrag 220 lådan?
Hallestrand

Re: Kopplings problem zf

Post by Hallestrand »

zerox wrote:Tjenare! :)

Setup: (E36 325i m50iv)
m20 svänghjul (Av svarvat 1mm för inspänning)
6puck fjädrad
618 tryckplatta
Zf låda Tillhörande (Gaffel & kopplingscylinder från e34 525i)
På svetsade 10mm distanser på urtrampningslagret

Mitt problem är att de börja med att jag satte i kopplings cylindern och lufta och allt och trampade till på kopplingen och sköt ut pinnen och visade sig att de var 10.3mm in till gaffeln från botten på skruvskallarna på utsidan på lådan.
Kopplingscylinder var 10.4mmm, så jag förlängde den med 30mm för att ens få något arbetsområde för pinnen att jobba på och detta känns redan fel.
Med denna setup resulterar att han inte kopplar ur och går emot något i lådan.
Har inte hunnit rivit ner lådan men tänkte om någon har någon gissning vad som kan vara galet?
Tycker att gaffeln borde vara närmare en vad jag fick de till när jag mätte. :?
Passar gaffeln från e36 325i getrag 220 lådan?
Sitter i samma båt, min pinne åkte också ut direkt. åker ppf svänghjul, 618, sinter.
Har inte förlängt nått och inte ändrat nått på gafeln heller vet inte vad som är lämpligast......

Har du löst problemet?
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
AndreasÖ

Re: Kopplings problem zf

Post by AndreasÖ »

Vi plockade ner lådan och tittade vad som var fel.
Urtrampningslagret hade snurrat på sig så dom svetsade distanserna hade hamnat inuti gaffeln eller hur man ska förklara, så den blev som original, måste snurrat på sig vid montering.
Så med det på rätt ställe och med en pinne i standardlängd så funkar kopplingen nu fint.

Rekommenderar att hellre svarva en hylsa till urtrampningslagret eller svetsa på distanser på gaffeln så slipper man detta problem som vi hade.
Post Reply