e90 missljud från motorn
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
e90 missljud från motorn
Hej!
Har nyligen köpt en BMW e90 320i 2005 med en N46 motor som har rullat strax under 15 000 km. Jag är medveten om att motorn läcker olja men nyligen när jag parkerade bilen hörde jag att det låter lite konstigt ur motorn. Vet inte hur jag ska förklara ljudet men motorn verkar ticka och knacka samtidigt. Tick ljudet hörs från toppen och knackning låter från vänstra toppen. Har även en video så kanske ni kan bedöma lite bättre. http://sv.tinypic.com/r/oqeu0i/9
Har nyligen köpt en BMW e90 320i 2005 med en N46 motor som har rullat strax under 15 000 km. Jag är medveten om att motorn läcker olja men nyligen när jag parkerade bilen hörde jag att det låter lite konstigt ur motorn. Vet inte hur jag ska förklara ljudet men motorn verkar ticka och knacka samtidigt. Tick ljudet hörs från toppen och knackning låter från vänstra toppen. Har även en video så kanske ni kan bedöma lite bättre. http://sv.tinypic.com/r/oqeu0i/9
Re: e90 missljud från motorn
Det kan vara kamkedjan som är mycket vanligt på dessa motorer, eller så är det valvetronic som har oljud eller så kan det också vara någon av de 2 solenoid-ventilerna som sitter i bröstkåpan.
320d e46
330d e46 touring
330d e46 touring
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e90 missljud från motorn
N46-motorn är relativt förskonad från kamkedjeproblem. Det är då vanligare på N43 (uppföljaren till N46-motorn) men dessa fall är realtivt ovanliga jämfört med hur vanligt det är på dieselmotorn N47.
Det finns dock ca 4-5 dokumenterade fall på svenska forum på N46-motorn.
Oavsett vad så ska man byta den hydrauliska kamkedjespännaren det första man gör på en N46 (om det inte är gjort innan) - för att reducera risken med kamkedjeproblem.
Dels så verkar dessa kamkedjespännare kunna kärva (om det beror på de långa oljebytesintervallen eller inte låter jag vara osagt), men de har en ny förbättrad variant av denna kamkedjespännaren också.
@jr3 : Har du bytt kamkedjespännare? Har du den gamla eller den nya kamkedjespännaren?
@jr3 : Du menar *högra* sidan av motorn, eller hur? För det är högra sidan av motorn du filmar.
Det finns dock ca 4-5 dokumenterade fall på svenska forum på N46-motorn.
Oavsett vad så ska man byta den hydrauliska kamkedjespännaren det första man gör på en N46 (om det inte är gjort innan) - för att reducera risken med kamkedjeproblem.
Dels så verkar dessa kamkedjespännare kunna kärva (om det beror på de långa oljebytesintervallen eller inte låter jag vara osagt), men de har en ny förbättrad variant av denna kamkedjespännaren också.
@jr3 : Har du bytt kamkedjespännare? Har du den gamla eller den nya kamkedjespännaren?
@jr3 : Du menar *högra* sidan av motorn, eller hur? För det är högra sidan av motorn du filmar.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: e90 missljud från motorn
Nästan säker på att den inte är bytt. Är osäker vilket jag har.bmw-slangen wrote:N46-motorn är relativt förskonad från kamkedjeproblem. Det är då vanligare på N43 (uppföljaren till N46-motorn) men dessa fall är realtivt ovanliga jämfört med hur vanligt det är på dieselmotorn N47.
Det finns dock ca 4-5 dokumenterade fall på svenska forum på N46-motorn.
Oavsett vad så ska man byta den hydrauliska kamkedjespännaren det första man gör på en N46 (om det inte är gjort innan) - för att reducera risken med kamkedjeproblem.
Dels så verkar dessa kamkedjespännare kunna kärva (om det beror på de långa oljebytesintervallen eller inte låter jag vara osagt), men de har en ny förbättrad variant av denna kamkedjespännaren också.
@jr3 : Har du bytt kamkedjespännare? Har du den gamla eller den nya kamkedjespännaren?
@jr3 : Du menar *högra* sidan av motorn, eller hur? För det är högra sidan av motorn du filmar.
Högra sidan ja.
Men bilen är köpt nyligen och tidigare ägare var inte alls så skötsam med servicen. Har bytt olja och filter nu men jag har en polare som sa att det är ventillyftarna som låter så han rekommenderade att hälla i en burk olja som skulle fixa tick ljudet från ventilerna men det återstår att se för det skulle ta cirka 7 dagar tills man ser någon skillnad.
Vad tycker du att jag skall göra? Vill fixa det här i omnejd. Har åkt till en mekaniker och han sa att ljudet också kommer från ventilerna men är osäker om det verkligen stämmer. Men det jag har förstått så låter ventillyftarna eftersom oljan inte verkar nå toppen sedan får ni gärna rätta mig eftersom jag inte alls har så mycket kunskap om bilar.
Läste detta hos BMW:
HVA: är Hydraulic Valve Adjuster
SITUATION
An occasional ticking or rattling noise from the HVA elements may occur during cold engine starts or frequent short-distance driving.
CAUSE
In these situations, the HVA elements may not yet have been supplied with sufficient amounts of air-free oil. This condition will not cause any damage to the engine, and usually remedies itself with a longer driving distance or operating times at full operating temperature.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e90 missljud från motorn
Missljud eller inte, den hydrauliska kamkedjespännaren bör alltid bytas så fort man kan.
Speciellt på en bil man köpt med tveksam historik och service!
Modernare motorer skapade i hetsen kring bränsleförbrukning och i slit-och-släng kulturen är extremt känsliga för bland annat oljeservice.
Det räcker inte att byta när bilens intervallservice anger det, du behöver byta dubbelt så ofta. Gärna oftare om du har en olämplig körprofil.
Du ser på skruvskallen om du har den nya eller den gamla. Den nya har en lägre skruvskalle än den gamla (se bilder längre ned).
Visst, har det slarvats med oljan (räcker med att man följt bytesintervallet och haft en olämplig körprofil i fel ände av landet) så kan det ställa till med en del saker. I dagens motorer är det numera en hel del mekaniska komponenter som använder sig av oljetryck för sin funktion och här är det ofta mycket små öppningar som oljan ska arbeta i.
De hydrauliska lyftarna behöver oljetryck för att fungera. Oljan kommer definitivt upp i toppen, däremot brukar det bli värre inuti de hydrauliska lyftarna. Det är väldigt små hål som oljan ska passera så det är känsligt för föroreningar av alla olika typer av slag. Flödar inte oljan som den ska och får arbeta som den ska inuti de hydrauliska lyftarna så kan inte de utföra sitt arbete korrekt. Med konstiga ljud som följd.
Nästa logiska steg är att ta motorn till en kunnig BMW-specialist. Behöver inte vara auktoriserad, bara en verkstad som har lång erfarenhet av dessa motorer och dess egenskaper. Behöver inte vara en BMW-verkstad, kan vara en allmän bikverkstad som råkar vara duktiga på BMW. Men det är ju större sannolikhet att en verkstad specialiserad på BMW har djupare kunskap om BMW-motorer än en allmän bilverkstad.
Speciellt på en bil man köpt med tveksam historik och service!
Modernare motorer skapade i hetsen kring bränsleförbrukning och i slit-och-släng kulturen är extremt känsliga för bland annat oljeservice.
Det räcker inte att byta när bilens intervallservice anger det, du behöver byta dubbelt så ofta. Gärna oftare om du har en olämplig körprofil.
Du ser på skruvskallen om du har den nya eller den gamla. Den nya har en lägre skruvskalle än den gamla (se bilder längre ned).
Visst, har det slarvats med oljan (räcker med att man följt bytesintervallet och haft en olämplig körprofil i fel ände av landet) så kan det ställa till med en del saker. I dagens motorer är det numera en hel del mekaniska komponenter som använder sig av oljetryck för sin funktion och här är det ofta mycket små öppningar som oljan ska arbeta i.
De hydrauliska lyftarna behöver oljetryck för att fungera. Oljan kommer definitivt upp i toppen, däremot brukar det bli värre inuti de hydrauliska lyftarna. Det är väldigt små hål som oljan ska passera så det är känsligt för föroreningar av alla olika typer av slag. Flödar inte oljan som den ska och får arbeta som den ska inuti de hydrauliska lyftarna så kan inte de utföra sitt arbete korrekt. Med konstiga ljud som följd.
Nästa logiska steg är att ta motorn till en kunnig BMW-specialist. Behöver inte vara auktoriserad, bara en verkstad som har lång erfarenhet av dessa motorer och dess egenskaper. Behöver inte vara en BMW-verkstad, kan vara en allmän bikverkstad som råkar vara duktiga på BMW. Men det är ju större sannolikhet att en verkstad specialiserad på BMW har djupare kunskap om BMW-motorer än en allmän bilverkstad.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: e90 missljud från motorn
Jag har bytt kedja på en N46b20 idag och på en N46b18 för ett halvår sedan, även en n45 och en n42 det senaste året och dom har alla samma sorts kamkedja, i grund och botten samma konstruktion, de flesta har knappt varit medkörda 100,000 km.bmw-slangen wrote:N46-motorn är relativt förskonad från kamkedjeproblem. Det är då vanligare på N43 (uppföljaren till N46-motorn) men dessa fall är realtivt ovanliga jämfört med hur vanligt det är på dieselmotorn N47.
Det finns dock ca 4-5 dokumenterade fall på svenska forum på N46-motorn.
Den värsta jag bytte på så hade skenorna slitits så mycket att det hade täppt igen oljesilen och den var även servade enligt bmw programmet.
Men precis som du skrev så bör man i alla fall byta spännaren i många fall kan det räcka med det.
Har även diskuterat om dessa motorer med bmw märkesmekaniker och han har bytt en del kedjor på dessa motorer och ännu mera spännare.
Så enligt min åsikt så är det ingen vidare konstruktion men relativt lätt att byta om man har låsningsverktygen.
Om man drar ut solenoid-ventilerna och silen i mitten är täppt med skit då är oftast skenorna slitna också har jag sätt på de motorer jag har bytt kedja på i alla fall.
320d e46
330d e46 touring
330d e46 touring
Re: e90 missljud från motorn
Speedas wrote:Jag har bytt kedja på en N46b20 idag och på en N46b18 för ett halvår sedan, även...
Vi har tyvärr bara auktoriserade bmw verkstäder i Linköping och dessa kommer ta bra med betalt. Men ifall ni vet vart problemet kommer ifrån kan jag bara be en mekaniker att byta ut spännaren än att låta honom felsöka och byta delar som ej behöver att bytas för det kommer kosta mig mycket mer.bmw-slangen wrote:Missljud eller inte, den hydrauliska kamkedjespännaren bör...
Annars åker jag gärna till någon närliggande stad som har en kunnig bmw mekaniker men känner och vet tyvärr ingen. Om ni kan tipsa vem man ska kontakta är jag otroligt tacksam.
Re: e90 missljud från motorn
Om toppen ändå skall öppnas så tänkte jag byta ut lite saker.
Kedjespännaren skall beställas. (http://www.topreservdelar.se/tillverkar ... in/1879055)
Men tycker ni att jag beställer en helt ny kamkedjesats istället?
Har även tittat runt lite på motorn och tror att solenoid ventilerna läcker olja. Finns en bild nedan. Men hittar vart man kan beställa O-ringarna till solenoid ventilerna, någon som vet?
Kedjespännaren skall beställas. (http://www.topreservdelar.se/tillverkar ... in/1879055)
Men tycker ni att jag beställer en helt ny kamkedjesats istället?
Har även tittat runt lite på motorn och tror att solenoid ventilerna läcker olja. Finns en bild nedan. Men hittar vart man kan beställa O-ringarna till solenoid ventilerna, någon som vet?
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e90 missljud från motorn
Ja, de två solenoiderna är en oljeläckageklassiker på N46-motorn. Men å andra sidan är det tokenkelt att fixa.
Det är mycket riktigt o-ringarna som behöver bytas, ingenting annat. Och det är mycket enkelt att göra.
Var du köper o-ringarna?
Hi hi hi, på BMW såklart
Är ju bara att pinna in till BMW på kafferasten så är det fixat.
När du ändåså är och letar efter oljeläckage, kolla med spegel eller känn med handen bak på motorn (mot torpedväggen) om vakuumpumpen läcker olja. Mycket vanligt.
Det är mycket riktigt o-ringarna som behöver bytas, ingenting annat. Och det är mycket enkelt att göra.
Var du köper o-ringarna?
Hi hi hi, på BMW såklart
Är ju bara att pinna in till BMW på kafferasten så är det fixat.
När du ändåså är och letar efter oljeläckage, kolla med spegel eller känn med handen bak på motorn (mot torpedväggen) om vakuumpumpen läcker olja. Mycket vanligt.
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: e90 missljud från motorn
o-ringarna som sitter i solenoiderna skall jag själv byta. Men vakuumpumpen du pratar om tror jag läcker olja eftersom varje gång jag startar bilen så luktar det bränt olja in i bilen och om jag inte har fel så är min teori att oljan droppar ner på avgas katten. Finns också en kille som har förklarat att det även är vakuumpumpen som är anledningen.bmw-slangen wrote:Ja, de två solenoiderna är en oljeläckageklassiker på N46-motorn. Men å andra sidan är det tokenkelt att fixa.
Det är mycket riktigt o-ringarna som behöver bytas, ingenting annat. Och det är mycket enkelt att göra.
Var du köper o-ringarna?
Hi hi hi, på BMW såklart
Är ju bara att pinna in till BMW på kafferasten så är det fixat.
När du ändåså är och letar efter oljeläckage, kolla med spegel eller känn med handen bak på motorn (mot torpedväggen) om vakuumpumpen läcker olja. Mycket vanligt.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e90 missljud från motorn
Jodå, du har helt rätt. Been there, done that. Min E87 120i -06 hade samma problem.
Det är mycket riktigt olja som droppar ned på det varma grenröret. Har tyvärr ingen bild på det, var lite trångt. Men tittar du ned på grenröret ungefär där du ser en syresensor sitta fast så är det där det droppar ned.
Stämmer, det är främst internt i vakuumpumpen som problemet finns. Finns två tätningsringar, båda är lika viktiga att byta. Om det är dålig maskinbearbetning på delarna eller om det är dåligt material i tätningsringarnar vill jag vara osagt, skulle dock gissa på att tätningsringarna var av undermålig kvalitet.
Den här australiensaren visar på ett bra sätt hur man byter o-ringarna på de där solenoiderna
https://www.youtube.com/watch?v=D5YQ0UFOErk" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är mycket riktigt olja som droppar ned på det varma grenröret. Har tyvärr ingen bild på det, var lite trångt. Men tittar du ned på grenröret ungefär där du ser en syresensor sitta fast så är det där det droppar ned.
Stämmer, det är främst internt i vakuumpumpen som problemet finns. Finns två tätningsringar, båda är lika viktiga att byta. Om det är dålig maskinbearbetning på delarna eller om det är dåligt material i tätningsringarnar vill jag vara osagt, skulle dock gissa på att tätningsringarna var av undermålig kvalitet.
Den här australiensaren visar på ett bra sätt hur man byter o-ringarna på de där solenoiderna
https://www.youtube.com/watch?v=D5YQ0UFOErk" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: e90 missljud från motorn
Det var den videon jag kollade och insåg hur enkelt det är men vakuumpumpen skall fixas hos verkstad. Funderat även på att byta topp packning. Men ska be han undersöka kedjan och även ventilliftarna om han ändå ska öppna toppen.bmw-slangen wrote:Jodå, du har helt rätt. Been there, done that. Min E87 120i -06 hade samma problem.
Det är mycket riktigt olja som droppar ned på det varma grenröret. Har tyvärr ingen bild på det, var lite trångt. Men tittar du ned på grenröret ungefär där du ser en syresensor sitta fast så är det där det droppar ned.
Stämmer, det är främst internt i vakuumpumpen som problemet finns. Finns två tätningsringar, båda är lika viktiga att byta. Om det är dålig maskinbearbetning på delarna eller om det är dåligt material i tätningsringarnar vill jag vara osagt, skulle dock gissa på att tätningsringarna var av undermålig kvalitet.
Den här australiensaren visar på ett bra sätt hur man byter o-ringarna på de där solenoiderna
https://www.youtube.com/watch?v=D5YQ0UFOErk" onclick="window.open(this.href);return false;
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e90 missljud från motorn
Toppackning?
Gissar du menar ventilkåpspackning
Ja, om man ända ska kolla kamkedjan och framförallt slitaget på släpskenorna samt byta vakuumpumpen så är det lämpligt tillfälle att byta ventilkåpspackningen. Dessutom verkar du ha lite oljeläckage och det är inte ovanligt att ventilkåpspackningen börjar läcka med åren. Det är dessutom inte så kostsamt. Så byte av ventilkåpspackning låter vettigt.
Gissar du menar ventilkåpspackning
Ja, om man ända ska kolla kamkedjan och framförallt slitaget på släpskenorna samt byta vakuumpumpen så är det lämpligt tillfälle att byta ventilkåpspackningen. Dessutom verkar du ha lite oljeläckage och det är inte ovanligt att ventilkåpspackningen börjar läcka med åren. Det är dessutom inte så kostsamt. Så byte av ventilkåpspackning låter vettigt.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e90 missljud från motorn
@jr3 : Hur gick det med knackandet? Fick du klarhet i vad det var? Vad gjordes för att åtgärda det?
E30 323i -85 : 100% track day car