Hallå! Jag tänkte köpa en bmw e36 318is med rasad motor, och sätta i en m50b25 istället hur blir det med reggning och besiktning?
Är det någon som har provat det här tidigare? hur blir det med saker som kabelhärva etc?
Tacksam för all hjälp och svar!
Regga om! Bmw e36 318is ?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Regga om! Bmw e36 318is ?
Du har gjort en tråd i projekt! Helt fel.tvixen wrote:Hallå! Jag tänkte köpa en bmw e36 318is med rasad motor, och sätta i en m50b25 istället hur blir det med reggning och besiktning?
Är det någon som har provat det här tidigare? hur blir det med saker som kabelhärva etc?
Tacksam för all hjälp och svar!
Re: Regga om! Bmw e36 318is ?
Regga som ombyggt fordon !
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Regga om! Bmw e36 318is ?
TreLingon har redan gett svaret - bygg om tillräckligt mycket och registrera den som ombyggt fordon.
Här kommer en lite djupare förklaring.
Googla annars på "sfro" och "bmw-slangen" så får ni spaltmeter då jag gett info om denna fråga ett antal gånger
Om effektökningen är under 20% kan det gå att registrera bilen med den nya motorn.
E36 318is hade 140hk och en M20B25 hade 182hk vilket är en effektökning med 37% så det skiter sig direkt.
Det hade gissningsvis ändåså skitit sig för bilar med årsmodell 1993 eller nyare (E36 318is kom väl -92 så stor risk att den är 93 eller nyare) kräver avgascertifikat och det är inget en privatperson gör.
Enda utvägen ut blir att bygga om den såpass mycket att den kan registreras som ombyggt fordon.
Motor, växellåda och drivlina måste bytas samt även stora delar av bromssystemet måste bytas - då ska du kunna registrera den som ombyggt fordon.
Det räcker alltså INTE att bara byta motor och växellåda.
Tänk nu över alla kostnader också. Förutom kostnaden för motor, växellåda och drivlina måste du ta med kostnaden för uppgraderat bromssystem.
Sen tillkommer kostnaden för registreringen
besiktning hos SFRO = 4500 SEK
bullerprov = 1250 SEK
omregistreringsbesiktning = 750 SEK (har inte exakt uppgift men räkna med detta ungefär)
Säg att nya bromsskivor, bromssok, bromsokshållare, bromsbelägg, handbromsbackar, adapters runtom med mera går på 3500 SEK.
Då har du en kostnad på 10 000 SEK utöver kostnaden för motor+växellåda+drivlina.
Så även om man skulle haft komplett drivlinepaket liggandes så finns det dolda kostnader vilket många glömmer bort i mekruset
Här kommer en lite djupare förklaring.
Googla annars på "sfro" och "bmw-slangen" så får ni spaltmeter då jag gett info om denna fråga ett antal gånger
Om effektökningen är under 20% kan det gå att registrera bilen med den nya motorn.
E36 318is hade 140hk och en M20B25 hade 182hk vilket är en effektökning med 37% så det skiter sig direkt.
Det hade gissningsvis ändåså skitit sig för bilar med årsmodell 1993 eller nyare (E36 318is kom väl -92 så stor risk att den är 93 eller nyare) kräver avgascertifikat och det är inget en privatperson gör.
Enda utvägen ut blir att bygga om den såpass mycket att den kan registreras som ombyggt fordon.
Motor, växellåda och drivlina måste bytas samt även stora delar av bromssystemet måste bytas - då ska du kunna registrera den som ombyggt fordon.
Det räcker alltså INTE att bara byta motor och växellåda.
Tänk nu över alla kostnader också. Förutom kostnaden för motor, växellåda och drivlina måste du ta med kostnaden för uppgraderat bromssystem.
Sen tillkommer kostnaden för registreringen
besiktning hos SFRO = 4500 SEK
bullerprov = 1250 SEK
omregistreringsbesiktning = 750 SEK (har inte exakt uppgift men räkna med detta ungefär)
Säg att nya bromsskivor, bromssok, bromsokshållare, bromsbelägg, handbromsbackar, adapters runtom med mera går på 3500 SEK.
Då har du en kostnad på 10 000 SEK utöver kostnaden för motor+växellåda+drivlina.
Så även om man skulle haft komplett drivlinepaket liggandes så finns det dolda kostnader vilket många glömmer bort i mekruset
E30 323i -85 : 100% track day car