Page 1 of 1

B230 tändning

Posted: 17 Jan 2016, 08:58
by Hallestrand
Hej, har en b230 som gz racing försökt mappa dock lite problem.

531 stora ventiler portad o spec kam.
875 cc spridare.
Nira.
Bosch coilpack (en spole med 4 utgångar)
044a.
T04e.

Vad är en rimlig effektsifra mellan tummen o pekfingret?

Vid mappning vart de strul med gnistan, borde inte denna typ av spole hänga med till mer än 0,85 bar och 295 whp?
Körs på -98.

Generator laddar ok vid tomgång iaf. (Skall dubbelkollas på högre varv)

Re: B230 tändning

Posted: 17 Jan 2016, 09:37
by Se88e_k
Jag kör med sån spole på min b230 16v och har 608whp på E85. Så det är inte spolen som är problemet

Re: B230 tändning

Posted: 17 Jan 2016, 22:26
by Overcharged
Viktiga frågor här är ju:
-Vilka tändstift?
-Gnistgap?
-Tändkablar?

Spolen bör inte vara problemet då den räcker betydligt längre.

Sen kan det ju vara intressant hur dwelltiden ser ut också?

Re: B230 tändning

Posted: 09 Mar 2016, 08:18
by Hallestrand
Overcharged wrote:Viktiga frågor här är ju:
-Vilka tändstift?
-Gnistgap?
-Tändkablar?

Spolen bör inte vara problemet då den räcker betydligt längre.

Sen kan det ju vara intressant hur dwelltiden ser ut också?
Problemet troligen löst, Tändkablarna skall ses över och bytas ut till msd.

Re: B230 tändning

Posted: 10 Mar 2016, 18:49
by Ronnie AVR
Har bromsat 994 whp i en m30 med dessa.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017998/" onclick="window.open(this.href);return false;