B230 tändning

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

B230 tändning

Post by Hallestrand »

Hej, har en b230 som gz racing försökt mappa dock lite problem.

531 stora ventiler portad o spec kam.
875 cc spridare.
Nira.
Bosch coilpack (en spole med 4 utgångar)
044a.
T04e.

Vad är en rimlig effektsifra mellan tummen o pekfingret?

Vid mappning vart de strul med gnistan, borde inte denna typ av spole hänga med till mer än 0,85 bar och 295 whp?
Körs på -98.

Generator laddar ok vid tomgång iaf. (Skall dubbelkollas på högre varv)
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
Se88e_k
Posts: 28
Joined: 22 Sep 2009, 14:49
Location: Halmstad

Re: B230 tändning

Post by Se88e_k »

Jag kör med sån spole på min b230 16v och har 608whp på E85. Så det är inte spolen som är problemet
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Re: B230 tändning

Post by Overcharged »

Viktiga frågor här är ju:
-Vilka tändstift?
-Gnistgap?
-Tändkablar?

Spolen bör inte vara problemet då den räcker betydligt längre.

Sen kan det ju vara intressant hur dwelltiden ser ut också?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: B230 tändning

Post by Hallestrand »

Overcharged wrote:Viktiga frågor här är ju:
-Vilka tändstift?
-Gnistgap?
-Tändkablar?

Spolen bör inte vara problemet då den räcker betydligt längre.

Sen kan det ju vara intressant hur dwelltiden ser ut också?
Problemet troligen löst, Tändkablarna skall ses över och bytas ut till msd.
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: B230 tändning

Post by Ronnie AVR »

Har bromsat 994 whp i en m30 med dessa.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017998/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply