Gods på grenrörsfläns

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Gods på grenrörsfläns

Post by Affus »

Hur tunt kan man ha på en turbomotor utan att det slår sig?

Är en v8 med delad fläns som är gjord i 10mm svart. Funderar på om det blir för tunt efter planing?
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Re: Gods på grenrörsfläns

Post by St3v3 »

Skruva/svetsa fast flänsarna i nånting som är rakt och inte slår sig medans du svetsar och ha inte för stora spalter så slår det sig knappt
V8
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: Gods på grenrörsfläns

Post by Affus »

Skrev lite dumt. Menade inte när det svetsas utan tänkte på när motorn körs hårt och grenröret blir varmt. Sitter ju bara 2 bultar per cylinder så risken lär väl finnas att det slår sig och börjar läcka om godset på flänsen är för tunt?
Ybehydro
Posts: 15
Joined: 07 Jul 2011, 16:37
Location: Gamleby

Re: Gods på grenrörsfläns

Post by Ybehydro »

Affus wrote:Skrev lite dumt. Menade inte när det svetsas utan tänkte på när motorn körs hårt och grenröret blir varmt. Sitter ju bara 2 bultar per cylinder så risken lär väl finnas att det slår sig och börjar läcka om godset på flänsen är för tunt?
Kört med planad 10mm på evon och det var tätt och fint
E30 325 -90
(0)738090400
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Re: Gods på grenrörsfläns

Post by Erki87 »

minst 10-12mm.

Dra fast flänsen i en jigg eller i en topp när du svetsar fast rören.

Jag har aldrig planat ett grenrör och byggt 25st det senaste året/åren.

Aldrig haft en kund som klagat att det läcker heller.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Post Reply