M20B25 motorpaket. 665RWHP @ 1.8bar på E85

Sälj dina trimdelar

Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast

Post Reply
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

M20B25 motorpaket. 665RWHP @ 1.8bar på E85

Post by Avvah »

Dags att göra mig av med min trotjänare som jag haft i många år.
Den är i det närmaste komplett, det som inte följer med är, IC, Oljekylare, Dump och Wastegate
Förutom det är den turnkey bara matningen till BTR för 700rwhp som behövs.

Säljer helst så komplett som möjligt med allt eller block och topp tillsammans iaf.

Toppen har svetsade kylkanaler, gjort hos PPF
Portad av Christer Björk, Sundsvall (insuget är matchportat mot toppen)
Förbränningsrummen upptagna till 44cc
Mirafrästa vetilsäten, styrningar och ventiler i samband med portning.
ARP Topplocksbultar (nya 2014)
Cooperringpackning (2014)
Enem Z58 kamaxel
PPF Fjäderkitt steg 3
CrMo retainers
Nuke Performance billetracevippor
Nuke Kamdrev

Blocket är borrat till 84,50 (nytt block 2014, bytte från O-ring till cooerringpackning, borrat efter kolvarn his unitek i luleå)
135mm H-profil Motornord vevstakar, viktade
Wiseco kolvar 9:5 i komp, viktade
Ny vattenpump 88-
Högflödesoljepump Diesel
Stödgördel med 12,9 bult
Balanserad, härdad och riktad vevaxel
Ajdén T4-splittgrenrör lindat med avgasbandage, (skulle dock behöva bytas)
Precision SC6262, Sitter med adapter från T4 Delad till T3 singel
BMC Dubbelkon filter
T3 titan turbomössa
3,5" Downpipe
1200cc Bosch Motorsport Spridare
Sitter uttag för extern oljekylare i oljefilterhuset, AN8
Vevhusventilationen är ombyggd med extern tank med filter som man kan dränera
ACL ramlager och Glyko vevlager (2014, byttes i samband med nytt block)
Packboxar osv är bytta
Gates racing kamrem (2014)
BMW 324TD kylare med slangkitt från do88 samt elfläkt, Kylaren har fått sig en smäll men är tät, fläkten fick sig en törn å med båda funkar felfritt.

Motorstyrning
VEMS 3,6 med VEMS kabelpiska och hållare för säkringar mm. INKL givare till Autometermätare dom följer med motorn, ultralite serien funkar säkert med alla autometermätare (Vattentemp, Oljetemp, Oljetryck)
TPS och tempgivare osv följer med.
Aeromotive BTR
VAG Dubbelspolar (beggade LS1 spolar inkl kontaktstycken och kablage följer med då vagisarna är lite slitna)
Beru tändkablar
MAC ventil för laddtrycksstring monterat på blocket med PTFE slang

Finns även koppling och växellåda ZF Diesel från E34, komplett med slav och växellänkage
618 med 4-puck och lättat och balanserat svänghjul (balanserat med vevaxeln givetvis)
En ombyggd volvokardan för ZF och 188 diff finns också och den följer med vid smidig affär.

Som sagt har haft maskin länge och många barnsjukdomar är åtgärdande. borde va runt 8år nu
Har haft lite problem med svägningsdämparen men det är löst nu med extra stiftning, presspassning, locktite med 12,9 bult. Har funkat felfritt sedan dess.
Motorn har även alla dem nya stabilare "billet" remhjulen för kamrem samt att spännrullen till kamremmen är förstärkt. (svetsad med kylning så lagret är ok)
Generatorn är renoverad med nya lager.

Maskin är extremt körbar med långt register. vavtalsstoppet ligger på 8000rpm och det är gjort på gata efter bromsning. går att dra till 9000 om man vill det.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

60 000:-
Jag har säkert glömt något men det är bara att fråga.
Den hämtas på plats, Finns i Boden.
Kontakt via PM först.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Re: M20B25 motorpaket. 665RWHP @ 1.8bar på E85

Post by Avvah »

Såld
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
Post Reply