LS2 E85

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
ZoDDy
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2015, 11:31

LS2 E85

Post by ZoDDy »

Hej allihopa!

Har legat och lurat i forumet ett tag nu..
Och det känns som 99,9% av hela världens BMW bilar befinner sig just i detta forum och
Jag :shock: , som nu blir (katten) bland alla "Hermeliner" så har jag några frågor angående E85 och flexifuel sensorn.

Allt är inte riktigt färdigt ännu men jag har alltså en
Cheva 6 liters dubbelturbo LS2 V8 i min 70tals japs, som jag tänkte använda ett Maxx till

Vad är det för nackdelar och fördelar med att installera en FF sensor i mitt fall?
Jag skulle inte vilja va fast i ett speciellt bränsle utan kunna byta och mixa lite, går det?

Låt säga att jag råkar tanka en dålig kvalité eller en felaktigt blandad E85, skulle flexifuel sensorn då kunna kompensera
automatiskt i mappen med lägre eller respektive högre ladd?

Rent praktiskt hur skall man förbereda sig med bränslet inför mappningen?
Räknar Maxxecu ut kompenseringen själv? Jag fattar inte riktigt hur sprutet jobbar ännu. :oops:
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: LS2 E85

Post by rockker »

Finns bara fördelar med flexifuel sensor.
När min bil var och skulle mappas så kördes den först på E85, sen fyllde vi upp med vanlig bensin tills blandningen var e65 och mappade för det.
Sen ändrar sprutet tändning och soppa efter etanolkvaliten.

För min del så behövdes det inte mappas för lägre etanolhalt då jag inte kommer köra helt på enbart bensin, Men det går såklart att fortsätta mappa på enbart bensin också. Då kan du blanda hur du vill och flexifuel sensorn och sprutet sköter resten.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
ZoDDy
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2015, 11:31

Re: LS2 E85

Post by ZoDDy »

Intressant!!

Så rent teoretiskt så kan kan först mappa motorn med 95 för att va på den säkra sidan och sen eventuellt tanka 98 för att "sejfa"?
Sen häller man ut bensinen och slår i E85 eller tex E100 och maxar ut motorn.. sen räknar sprutet ut vad som händer i mellan?

Om det är så, så låter det helt otroligt!! Hur tusan kan en sensor känna av två olika ämnen/bränslen mixas tillsammans? Rena CSI metoderna :shock:
Det jag är ute efter är relativt stora marginaler så man slipper oroa sig dåliga bränslen.

Är det några nackdelar att köra på enbart E85? Hur går motorerna egentligen?
kontaminerar den oljan snabbare?
hur kyligt i luften kan det bli innan den blir jobbig att få igång?
Kladdar den spridarna? Finns det överhuvudtaget några jobbiga nackdelar för ett
enthusiast fordon som eventuellt kör lite kyliga höstdagar?

Mitt statiska kompförhållande kommer att bli runt 9,5:1, det bör förhoppningsvis funka hyffsat med E85
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: LS2 E85

Post by rockker »

Man bör nog ha 3 olika mappar (tror jag?) En på vanlig bensin, en på e50 och en på e85/e100. Hur som så sköter sprutet resten efter hur den som mappat bilen ställt in allt.
Vi körde som sagt först på e85 tills det var lite mindre än halv tank, sen hällde vi i bensin tills det vart rätt etanolhalt då man ser både etanolhalt och temperatur i sprutet.
Enda anledningen till att jag skaffade flexifuel sensor var just att etanolkvaliten kan variera så kraftigt mellan olika stationer.

Har inte sett några onormala slitage på min motor efter många års användning av e85.
Men man bör göra oljebyten lite oftare än normalt.. jag byter max var 500 mil.

Det kan va rätt svårt att få igång en motor enbart på e85 när det är kallt. Men en ordentligt mappad bil med kallstart så startar den i minusgrader.
Jag har inte haft några problem än iaf med spridare som kladdar igen pga e85.

Den som ska mappa bilen åt dig bör kunna svara mer ingående om hur just allt med mappningen går till :D
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
ZoDDy
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2015, 11:31

Re: LS2 E85

Post by ZoDDy »

Låter lovande!! Jag tänkte PPF skulle få mappa bilen åt mig, och det lutar åt Maxxecu..
får se om jag löser alla mappningar med en flexifuelsensor rent ekonomiskt, det kommer högst troligen INTE att bli billigt!!

Tappade två ventiler samtidigt i min gamla motor och rensade hela skiten, och bägge turbo aggen fick en redig dos metall!
Nybygge med rubbet nytt frestar på lite! :lol:
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: LS2 E85

Post by rockker »

Jo det Är ju rätt dyrt att hålla på med denna hobby :lol:
Du kan ju mappa först mappa på bensin tex, för att sen vid ett annat tillfälle mappa på E85 när det finns ekonomi för det.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
ZoDDy
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2015, 11:31

Re: LS2 E85

Post by ZoDDy »

Eftersom jag är trådstartaren så kan jag passa på att svamla och plåga dig lite extra.. 8)
Va tvungen att samtidigt kolla in din beemer på Garaget..Nice sleeper BTW!

Dina spridare där, hur funkar dom när storleken hamnar över 1000cc?
Jag vetifaen vad jag skall välja riktigt.. Kan man lita på alla beräknings program på nätet?
Jag har inte superkoll i vilken effektnivå man skall lägga sig på med min motor utan att den granatar i skallen på en,
men jag surfade i alla fall till Fuel injector clinic (FIC) och
Jag knackade in 900 motorhästar och då spottade programmet fram 1151.72cc med E85
Duty 80% Standard bränsletryck 43,5

Hur stora marginaler har du innan dom bottnar? Hur är tomgången mm?
Jag skulle gärna vilja ha kvalitetsspridare men är lite tveksam vad man skall handla dom till rimliga pengar?
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: LS2 E85

Post by rockker »

Tackar, Sleeperstuk är fränt som fan :D
Har aldrig använt något beräkningsprogram på nätet, men på en 6 cylindrig motor brukar väl en tumregel vara effekten + 35% med e85, så får man ut vad man lär ha som minst i spridarväg.
Jag har inte bottnat mina spridare än, men dem ska räcka till bra mkt mer än det jag har nu i maskinen iaf.

Jag är skitnöjd med de spridarna, tomgången var svinfin med en mer gatvänlig kamaxel. Perfekta värden för att kunna besikta med.
Men har en aning vass kamaxel nu så tomgången är ju lite ojämn.

Dra iväg ett pm till Bmwandreas eller bäckis här på ppf, så får du svar på alla frågar du kan tänkas ha :)
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: LS2 E85

Post by Nisse Järnet »

Jag kör precision 1260cc, funkar kalas!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
ZoDDy
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2015, 11:31

Re: LS2 E85

Post by ZoDDy »

Nisse Järnet wrote:Jag kör precision 1260cc, funkar kalas!
Går dom att handla i Sverige för rimliga pengar?
User avatar
ZoDDy
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2015, 11:31

Re: LS2 E85

Post by ZoDDy »

rockker wrote:Tackar, Sleeperstuk är fränt som fan :D
Har aldrig använt något beräkningsprogram på nätet, men på en 6 cylindrig motor brukar väl en tumregel vara effekten + 35% med e85, så får man ut vad man lär ha som minst i spridarväg.
Jag har inte bottnat mina spridare än, men dem ska räcka till bra mkt mer än det jag har nu i maskinen iaf.

Jag är skitnöjd med de spridarna, tomgången var svinfin med en mer gatvänlig kamaxel. Perfekta värden för att kunna besikta med.
Men har en aning vass kamaxel nu så tomgången är ju lite ojämn.

Dra iväg ett pm till Bmwandreas eller bäckis här på ppf, så får du svar på alla frågar du kan tänkas ha :)
Jag vräkte på lite "Sleeper kärlek" på Beemern när jag ändå va där :)

Oki, PM det skall jag göra.. Jag har kvar originalkammen som sitter i LS2 maskinen och den ger 400 kusar med ett standard avgasrör
Nu öppnar jag upp det inför turbo konverteringen och tomgången kommer förhoppningsvis att bli original liknande med bra vacuum och tomgång.
Bra avgasvärden mm

Bilen är långtifrån en sleeper men motorljudet kan gärna va lite tamt.. det blir ju en annan typ av "Sleeper" :P
Pyyyssssssssss....... wwAAAA WAAAAAAAAAAAAAA WAAA!! :)
Post Reply