525 e34 -96 startar inte

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
YouNewerKnow

525 e34 -96 startar inte

Post by YouNewerKnow »

Hej!

Har en 525a som inte vill starta.
Igår när jag skulle starta bilen, startade bilen och vavmätaten gick upp till 1000rpm för att sedan tvärdö.
Försökte starta den direkt efteråt men inget hände.

Har kollat så att det finns gnista på samtliga tändstift, lyft bränslebryggan och det kommer bensin ur spridarna. Testade att byta vevaxelgivare men utan resultat, mätte upp båda och de låg på 550/505ohm.
När jag kör på starten verkar den inte vilja tändatill överhuvudtaget trots båda bensin och gnista.

Innan har bilen har varit lite orolig på tomgången och har velat lägga av vid fullarattutslag vid tex pickparkering.
Någon som kan ha en idé på vad det är som är fel?
Jim Gullans
070 337 00 49
jfrostdahl

Re: 525 e34 -96 startar inte

Post by jfrostdahl »

Kolla över motorjorden.
YouNewerKnow

Post by YouNewerKnow »

Motorjorden är ok och alla säkringar är hela,
Jim Gullans
070 337 00 49
Jens92

Post by Jens92 »

Rör sig varvmätaren när du kör på starten? Om den gör det bör vevaxelgivare fungera.

provat med startgas med för att vara på säkra sidan vad gäller bränsle?

Den enda kabel jag kan komma att tänka på som är i närheten av styrstag är till lambdasonden. Du kan ju kolla runt ikring styrsnäcka och det om det nu är nån skavd kabel.

Kollat så handsken på styrboxen är låst ordentligt och att den är fastskruvad?

Kollat så att jordningen till tändspolarna sitter där den ska? En tunnare jordfläta ska gå från fästöronen på 2 av spolarna och ner till en skruv i toppen som dels håller fast ventilkåpan samt har en anslutning för jorden.

Under insuget sitter tomgångsmotorn och den slangen från den till insuget kan hoppa ur om infästningen till denna är skadad vilket är vanligt om det är skruvat med bilen innan. Kan vara svårt att se men har den ramlat bort helt så kan man nog titta in genom gasspjället och se om den sitter på plats alls. Googla fram lite bilder på den så förstår du nog hur det ser ut.

Det var det jag kom på på rak arm.
YouNewerKnow

Post by YouNewerKnow »

Kabeln till lambdan har jag kikat och den är som den ska, har testat med en annan styrbox utan resultat.
Har även testat med en annan lmm, tror inte att varvmätaren rör sig men ska kika imorgon.
När du säger det så är det bara en jord till den sista spolen så ska testa att jorda den 3e spolen.
Det kommer bensin ur spridarna och stiften blir blöta så tror inte det är soppan men ska testa med startgas.
Ska lyfta insuget imorgon och kolla tomgångsmotorn och slanganslutningar
Jim Gullans
070 337 00 49
YouNewerKnow

Post by YouNewerKnow »

Varvräknaren rör sig inte när jag kör på starten och startar inte på startgas. Testade att jorda 3e spolen utan resultat så lyfte insuget och allt satt på plats. Sen kollade jag kompen 2,5 4,5 2 6 3 3 så är inte så konstigt att den inte startar..
Jim Gullans
070 337 00 49
YouNewerKnow

Post by YouNewerKnow »

Nu är den igång!

Kan tillägga att jag har endast bytt sida på bilen iom datumparkering under fyra dagar innan den slutade att starta, dvs den är ej varit igång i mer än 1 min åt gången.

Det jag gjorde var att plocka ur stiften och slog i en skvätt motorolja i samtliga cylindrar, röck ur soppapumpsrelät och körde på starten ett tag. Rengjorde stiften och monterade tillbaka allt, stift, spolar och relät och vred på nyckeln å så startade den.
Jim Gullans
070 337 00 49
Post Reply