tjena har en m30b35 alltså motorn med kat
kompet ligger väl på 9.1.0 original?
om man lägger dit en 2 mm packning hur mycket gör det på kompet?
original packning är 1,75 mm
hittar ej hur man räknar ut det eller kan ni länka en bra sida så man fattar hur man räknar
ska bygga turbo och ska komp sänka
MVH
topplockspackning m30b35 komp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- bmw-slangen
Re: topplockspackning m30b35 komp
Nja nästan, kompressionsförhållandet i en M30B35 (från en E34, E32) ligger på 9.0:1
Gjorde Excel-ark när jag fipplade med topplockspackning och renovering till min M30B35
Excel 97
Excel 2007
Där kan du beräkna vad du vill
Topplockspackningar brukar normalt sett finnas i originaltjocklek samt +0.3 mm tjockare variant.
Det kanske finns +0.25 mm tjockare varianter också - dock inte sett det.
Vad är det för topplockspackning som har denna överdimension?
Men det spelar egentligen ingen roll - är ju bara att räkna med +0.25 istället för +0.3 mm.
Men ett snabbt svar på din fråga : En 0.25 mm tjockare topplockspackning sänker kompressionsförhållandet från 9.0:1 till 8.8:1 (förutsatt att man lämnar allt annat orört).
Gjorde Excel-ark när jag fipplade med topplockspackning och renovering till min M30B35
Excel 97
Excel 2007
Där kan du beräkna vad du vill
Topplockspackningar brukar normalt sett finnas i originaltjocklek samt +0.3 mm tjockare variant.
Det kanske finns +0.25 mm tjockare varianter också - dock inte sett det.
Vad är det för topplockspackning som har denna överdimension?
Men det spelar egentligen ingen roll - är ju bara att räkna med +0.25 istället för +0.3 mm.
Men ett snabbt svar på din fråga : En 0.25 mm tjockare topplockspackning sänker kompressionsförhållandet från 9.0:1 till 8.8:1 (förutsatt att man lämnar allt annat orört).
E30 323i -85 : 100% track day car