BMW 540IA M62-TUB44 Autolåda 5hp-24

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

BMW 540IA M62-TUB44 Autolåda 5hp-24

Post by TreLingon »

Min låda har lockup strul....

Är lite snurrig. Styrs den utav oljetryck eller är mekanisk och sitter i convertern ?

För att förstå vad en lock-up är så måste man först veta var en momentomvandlare är. Det är en turbin kan man säga med ojla i som dras runt av motorn. Ju snabbare tubinen snurrar på "ingången" desto svårare blir det för turbinen att pumpa runt oljan därför att oljan pumpas in mot mitten av turbinen. Det som då händer (när varvet ökar i motorn) är att ingående och utgånende turbiner kopplas ihop starkare momentmässigt och mer kraft överförs.

Det är detta som upplevs som att det "slirar" eller "såsar runt" när man gasar med en automatlåda. När motorn går på tomgång överförst fortfarande lite moment så att bilen drivs framåt när du släpper bromsen.

Det lock-upen gör är helt enkelt att med en vanlig koppling koppla ihop ingående och utgående turbin så att de snurrar exakt lika fort och all kraft överförs. Det är därför det upplevs som en "växel" när den går i (vanligtvis hastighetsstyrt vid ca. 70-77km/h).

Lock up är en grej som låser turbinen i lådan på mekanisk väg. Kommer inte ihåg riktigt hur det funkar men på nåt sätt låser den hydrauldelen i lådan så man får en "mekanisk" överföring. Detta både sänker varvtalet på motorn och sparar bränsle då lådan går lättare. Det kan alltså inte räknas som en extra växel.

Vissa skriver på nätet att dom byter olja och filter och att det plötsligt börjar fungera.

Får väl börja med det.

Vad tror ni om mitt problem ?
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: BMW 540IA M62-TUB44 Autolåda 5hp-24

Post by BmWkrille »

Grannen hade samma problem på sin 540. Det hände när han drog sin husvagn. Dom verkar vara känsliga som attan för att dra tungt dessa lådor. Det blev en aning bättre när han bytte olja och filter men lådan blev inte sig själv igen.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW 540IA M62-TUB44 Autolåda 5hp-24

Post by TreLingon »

Okej.

Mitt problem kvarstår iaf efter oljebyte och filter.

Blev ingen skillnad !

Sitter lockupen i lådan eller i convertern ?
Om man kan byta den osv eller är det nyare beg låda som gäller ?
User avatar
-AL-
Posts: 490
Joined: 07 Jan 2009, 23:22
Location: Göteborg

Re: BMW 540IA M62-TUB44 Autolåda 5hp-24

Post by -AL- »

Det är väldigt noga att du nollar adapteringarna i samband med olja och filterbyte. Gjorde detta på min låda på x5an (hade iofs inga problem innan) och nu är växlingarna silkeslena.

Adapteringen kan göras i DIS eller med Autocom.

/AL
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW 540IA M62-TUB44 Autolåda 5hp-24

Post by TreLingon »

-AL- wrote:Det är väldigt noga att du nollar adapteringarna i samband med olja och filterbyte. Gjorde detta på min låda på x5an (hade iofs inga problem innan) och nu är växlingarna silkeslena.

Adapteringen kan göras i DIS eller med Autocom.

/AL
Tack för det !
Post Reply