Renovera och förfina S38B38

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Bavaria
Posts: 148
Joined: 28 Jan 2015, 10:04

Renovera och förfina S38B38

Post by Bavaria »

Hej

Har en BMW M5 E34 där motorn (S38B38) är urlyft.
Innan jag lyfter i motorn igen hade jag tänkt göra en översyn av motorn i förbyggande syfte och kanske locka tillbaka några av de hästar so gått förlorade genom åren och miltalen (22000 mil)

Man kan diskutera om det är vettigt ur en ekonomisk synpunkt att ge sig på en fungerande motor men det beror ju på var man lägger ribban

Tanken är inte att köra med överladdning utan det är och ska förbli en sugmotor

Block och vev
Förutom en rengöring och renspolning av kanaler, byte av packningar etc så hade jag tänkt byta ramlager och bultar.
Vad gäller vevstakar och lager är jag lite kluven till om jag ska gå på orginal eller satsa på smidda vevstakar.
Ska som sagt köra utan överladd så det är kanske overkill? Eller finns det andra generella fördelar med smidda stakar än hållbarhet?
Smidda kolvar låter ju fint men återigen är det overkill på en sugmotor? Det som skulle kunna försvara smidda kolvar är om det skulle visa sig at man behöver byta någon kolv, då är ju orginalsatsterna bra mycket dyrare än smidda.

Topplock
Här tänkter jag också en planslipning för att matcha block.
Byte av ventilstyrningar
Sen har jag hört en del om detta med radiefräsning av ventilsäten, är det värt på en övrig standard motor eller ska det matchas med lite vassare kammar för att ge någon märkbar effekt?
Behöver jag mappa om bilen man bearbetet ventilsätena om man lämnar kammar orginal

Var lite tankar och synpunkter så tar gärna emot tips och kommentarer.
Alla store jobb som kräver maskin arbete hade jag tänkt lämna bort

Mvh Peter
Peter Havlicek
072-3716312
Post Reply