e31 850 och s54 turbo frågor

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Skölden
Posts: 58
Joined: 10 Nov 2012, 00:54
Contact:

e31 850 och s54 turbo frågor

Post by Skölden »

Hejsan allihopa.

En drös frågor till er innan man börjar plocka hem grejer.

Har en S54 som står där ena kammen har en flisa som gått ur ena nocken. Går de att svetsa kammen eller lägga på material och smälta med laser eller dyl. för att kunna bearbeta om den? Eller är de att leta efter en ny original som gäller?

Vill bygga den för att köras med 700-1200hp ca. Tanken är att den ska ner i min e30 m3 replica som är en ren banåkarbil men inte färdigbyggd än, så därför tänkte jag hinka ner den i min e31 850 istället tills jag är färdig med chassiet. Köra med en 530d 6vxl låda, diffen vet jag inte vad som sitter på e31 men tror man kan köra med den som sitter och sviktstålsaxlar till det. Annars får jag byta upp mig till en kralligare diff också.

Ang. turbo så tittar jag just nu på en comp turbo 8079 Triplex ceramic bearing, 1.15 t4 divided. Vad tror mina herrar om denna till s54 med aktiv vanos?
köra med maxxecu såklart.

stakar, är de carillo som gäller om man vill kliva över 1000hp eller funkar tex ppfs egna stakar lika bra?
Kolvar JE eller CP , 9.0 i komp till e85, squish?

Vilken packning bör man köra med?
gördel verkar inte behövas av de jag sett av andra s54 med mycket mos i.

tjing tjong!
Post Reply