Skillnaden på Tan & On center Housing?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Skillnaden på Tan & On center Housing?

Post by Ripper »

Som topic lyder.... bara nyfiken=)

Och engelskan är inte längre den bästa, gärna liten förklaring till bägge sakerna, typ varför den ena kanske passar bättre till mig än den andra osv...

MVH
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Tan=Vanligt avgashus

On center så tror jag att inloppet sitter mitt på avgashuset om jag fattat rätt...
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

johankihl wrote:Tan=Vanligt avgashus

On center så tror jag att inloppet sitter mitt på avgashuset om jag fattat rätt...


Tan ser alltså ut som en tejprulle, inloppet är i nederkant om man tittar i utloppets profil.

On center har inloppet "upphöjt" till mitten om man tittar på samma profil.

Från http://www.jhdiesel.com/GTUPGRADE.htm
On-Center Turbine Housings
On-center turbine housings refer to an outdated style of turbine housing with a centered turbine inlet pad. The inlet pad is centered on the turbo’s axis of rotation instead of being tangentially located. Using an on-center housing will significantly lower the turbine’s efficiency. This results in increased turbo lag, more backpressure, lower engine volumetric efficiency, and less overall engine power. No Garrett OEM’s use on-center housings.
Post Reply