Page 1 of 1
M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 02 May 2015, 23:39
by Jesper.k
Tjenare har idag varit i bänken med min e30 med m50, hx40 oöppnad bara cooperring och arp. Men såfort vi började ösa på lite laddtryck så smälte stiften på 3 cylindern... Kör med vems och adapter härva till ickevanos. Vi har provat flödestesta, och till och med bytt spridaren till En ny men det hjälpte inte den går hur fint som helst på tomgång och hela pullet går hur fintsom helst hörs inga missljud. Men när vi plockade bort och kollade stiften var 3ans smällt. Den rycker lite blått på tomgång men jag tror det är för jag har oljeretur i oljepluggen. Kör med Siemens deka 875or. Är det någon som har någon ide? Vi har provat mycket men känns som jag får börja riva botten imon och kolla. Kan det vara ringland som gör att det spikar pga olja? Börjar få slut på idéer tacksam för snabbaste om jag river i onödan!
Mvh Jesper
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 20:52
by Bmwandreas
Otät ventil gör det fenomenet.
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 21:17
by Jesper.k
Tack för svaret! har rivit ner motorn idag och hittade en spricka mellan ventilerna i toppen på cylinder 3. det kan väl vara det som har gjort allt? sedan mätte jag lagergapet och på cylinder 3 är det 0.95 på en ring och resten ligger mellan 0,55 och 0,65 ska jag hona den cylindern och byta ringar i bara den eller ska jag låta det vara? kan det vara någon fara med det? vill inte lägga för mycket pengar är lite budgetbygge?
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 21:35
by cerveza
Har även sett VEMS som delar ut olika tändvinklar från cylinder till cylinder. Märk upp grader på veven och stroba samtliga cylindrar.
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 21:38
by Jesper.k
okej men kör wasted spark men den spikar inte på 4an så känns väl inte som det kan vara tändningen? den käkade 1 stift per pull vid lite ladd. och alltid på 3ans cylinder. Men kan det inte vara sprickan som orsakade detta ?
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 21:47
by cerveza
Jesper.k wrote:okej men kör wasted spark men den spikar inte på 4an så känns väl inte som det kan vara tändningen? den käkade 1 stift per pull vid lite ladd. och alltid på 3ans cylinder. Men kan det inte vara sprickan som orsakade detta ?
Körd i bänk eller? Sprickan har inget med det att göra så länge ventiler och säte är täta. Kolla det Ärtan skrev och kolla dina spridare och ditt drivsteg i boxen.
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 21:51
by Jesper.k
japp körd i bänk. spridarna är flödestestade när vi inte lyckades hitta något fel. alla var bra vi satte även dit en ny spridare och testade men det hjälpte inte.har rivit motorn nu. hur ska jag kolla om ventilerna är täta ?

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 21:58
by xTiz
Vems kan få fenomenet att tändningen blir annorlunda på en cyl om man polvänder vevaxelgivaren fel. Men så är det inte i detta fallet. Om det läcker komp mellan cylindrarna kanske det kan uppstå nåt sånt här ? Bara en ide.
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 22:03
by Jesper.k
eller ja vi körde ett par repor sedan kollade vi stiften och den smälte alltid 3ans. vi har provat och alla spridare osv klickar ju som det ska.
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 22:29
by cerveza
Frågan är om spridarsteget följer med som det ska på alla pulsvidder.
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 22:43
by Jesper.k
Ja det kan jag inte svara på :/ frågan är ju hur Jag ska gå vidare? Det är väl att byta ringar och topp och se till så att allt är okej och sedan är det väl boxen om det inte lirar efter det mekaniska? Frågan är om jag får skicka boxen till tillverkarna och låte dem kolla eller om det går att se på något sätt?
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 03 May 2015, 23:02
by Pitabroed
Ifall du har byggt om härvan kan du byta plats på spridarkontakt 3 och 4 för att utesluta boxen. Alt. Skifta stiften mot boxen.
Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder
Posted: 04 May 2015, 05:45
by Jesper.k
Ja får ju prova skifta dem. men ska man byta ringar på den ena cylinder där gapet är för mycket? Och toppdecka blocket och plana toppen? Frågan är pm något av det kan orsaka det?