M50 spikar på ladd 1 cylinder

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Jesper.k
Posts: 34
Joined: 09 Jan 2013, 21:53
Location: Olofström

M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Jesper.k »

Tjenare har idag varit i bänken med min e30 med m50, hx40 oöppnad bara cooperring och arp. Men såfort vi började ösa på lite laddtryck så smälte stiften på 3 cylindern... Kör med vems och adapter härva till ickevanos. Vi har provat flödestesta, och till och med bytt spridaren till En ny men det hjälpte inte den går hur fint som helst på tomgång och hela pullet går hur fintsom helst hörs inga missljud. Men när vi plockade bort och kollade stiften var 3ans smällt. Den rycker lite blått på tomgång men jag tror det är för jag har oljeretur i oljepluggen. Kör med Siemens deka 875or. Är det någon som har någon ide? Vi har provat mycket men känns som jag får börja riva botten imon och kolla. Kan det vara ringland som gör att det spikar pga olja? Börjar få slut på idéer tacksam för snabbaste om jag river i onödan!
Mvh Jesper
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Bmwandreas »

Otät ventil gör det fenomenet.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Jesper.k
Posts: 34
Joined: 09 Jan 2013, 21:53
Location: Olofström

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Jesper.k »

Tack för svaret! har rivit ner motorn idag och hittade en spricka mellan ventilerna i toppen på cylinder 3. det kan väl vara det som har gjort allt? sedan mätte jag lagergapet och på cylinder 3 är det 0.95 på en ring och resten ligger mellan 0,55 och 0,65 ska jag hona den cylindern och byta ringar i bara den eller ska jag låta det vara? kan det vara någon fara med det? vill inte lägga för mycket pengar är lite budgetbygge?
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by cerveza »

Har även sett VEMS som delar ut olika tändvinklar från cylinder till cylinder. Märk upp grader på veven och stroba samtliga cylindrar.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Jesper.k
Posts: 34
Joined: 09 Jan 2013, 21:53
Location: Olofström

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Jesper.k »

okej men kör wasted spark men den spikar inte på 4an så känns väl inte som det kan vara tändningen? den käkade 1 stift per pull vid lite ladd. och alltid på 3ans cylinder. Men kan det inte vara sprickan som orsakade detta ?
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by cerveza »

Jesper.k wrote:okej men kör wasted spark men den spikar inte på 4an så känns väl inte som det kan vara tändningen? den käkade 1 stift per pull vid lite ladd. och alltid på 3ans cylinder. Men kan det inte vara sprickan som orsakade detta ?
Körd i bänk eller? Sprickan har inget med det att göra så länge ventiler och säte är täta. Kolla det Ärtan skrev och kolla dina spridare och ditt drivsteg i boxen.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Jesper.k
Posts: 34
Joined: 09 Jan 2013, 21:53
Location: Olofström

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Jesper.k »

japp körd i bänk. spridarna är flödestestade när vi inte lyckades hitta något fel. alla var bra vi satte även dit en ny spridare och testade men det hjälpte inte.har rivit motorn nu. hur ska jag kolla om ventilerna är täta ? :)
xTiz
Posts: 72
Joined: 04 Apr 2011, 21:14

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by xTiz »

Vems kan få fenomenet att tändningen blir annorlunda på en cyl om man polvänder vevaxelgivaren fel. Men så är det inte i detta fallet. Om det läcker komp mellan cylindrarna kanske det kan uppstå nåt sånt här ? Bara en ide.
Fredrik Sandqvist
Jesper.k
Posts: 34
Joined: 09 Jan 2013, 21:53
Location: Olofström

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Jesper.k »

eller ja vi körde ett par repor sedan kollade vi stiften och den smälte alltid 3ans. vi har provat och alla spridare osv klickar ju som det ska.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by cerveza »

Frågan är om spridarsteget följer med som det ska på alla pulsvidder.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Jesper.k
Posts: 34
Joined: 09 Jan 2013, 21:53
Location: Olofström

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Jesper.k »

Ja det kan jag inte svara på :/ frågan är ju hur Jag ska gå vidare? Det är väl att byta ringar och topp och se till så att allt är okej och sedan är det väl boxen om det inte lirar efter det mekaniska? Frågan är om jag får skicka boxen till tillverkarna och låte dem kolla eller om det går att se på något sätt?
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Pitabroed »

Ifall du har byggt om härvan kan du byta plats på spridarkontakt 3 och 4 för att utesluta boxen. Alt. Skifta stiften mot boxen.
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Jesper.k
Posts: 34
Joined: 09 Jan 2013, 21:53
Location: Olofström

Re: M50 spikar på ladd 1 cylinder

Post by Jesper.k »

Ja får ju prova skifta dem. men ska man byta ringar på den ena cylinder där gapet är för mycket? Och toppdecka blocket och plana toppen? Frågan är pm något av det kan orsaka det?
Post Reply