Måste man svetsa distanser på gaffeln, zf mot m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
ameyer
Posts: 51
Joined: 03 Oct 2012, 16:41
Location: Tullinge, Stockholm

Måste man svetsa distanser på gaffeln, zf mot m50

Post by ameyer »

Hej!

sökt runt som en dåre eftersom jag är lite grön när det kommer till växellåda.
Håller på att bygga turbo på E34 525 med m50.
Är dock lite grön när det kommer till växellåda osv.

Köpte bilen av en kille som gjort följande med lådan.
Citerar,
"Zf från e36 328
M20 lättat svänghjul
M20 koppling 228mm
M20 kopplingsarm
M20 start ( lilla modellen )
Nytt planetlager
E34 zf växelreglage

Jag har nu beställt hem 618 tryckplatta och 6 puck sinter.

Så, min fråga är
1. har sett att många svetsar distans på kopplingsarmen. (Gaffeln?)
Måste man alltid göra det?
Jag menar, kopplingen tog ju bra innan bygget? Men som sagt, okunnig inom det.

2. Original lamell är 10mm sinterlamellen är 8mm, måste jag shimsa tryckplattan 2 mm då?

Med vänlig hälsning,
Andreas
Bmw E30 m50b28 turbo -88
Bmw E30 325ik m-tech1 -87 sv-såld
Volvo 242 DL -76 med 3L M50 turbo

0707-414553
User avatar
Fadde_e30
Posts: 138
Joined: 26 Nov 2012, 16:14
Location: Gävle

Re: Måste man svetsa distanser på gaffeln, zf mot m50

Post by Fadde_e30 »

Hej! Har precis bytt koppling på min e36a och har läst mycket inom just m20 koppling på m50 motor. Jag kör 328 låda med tillhörande gaffel, slav, osv. Jag svetsade på 10mm distanser på gaffel så att urtrampningslageret flyttades närmare mot tryckplattan.
Sen var jag tvungen att förlänga pinnen 10mm med 328 slaven för att pinnen skulle hamna i bott på slaven men ändå nå fram till gaffeln. Min kopplar fortfarande inte ur men det verkar bero på något annat.. När det gäller lamellen och svänghjulet så ska du svarva svänghjulet 1.2-1.5mm (rätta mig om ja har fel) där tryckplattan ligger emot svänghjulet. Dvs att du ska han en stigning där lamellen ligger (228mm) på 1.2-1.5mm. Använder du dig av ppfs lamell och 618 så sägs det att inspänningstrycket blir bäst när du har svarvat 1.2mm.
Bmw e36 M50b28 turbo

http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Måste man svetsa distanser på gaffeln, zf mot m50

Post by Bäckis »

Man ska inte svetsa på ngt utan att kolla om det behövs, då kommer den ligga på hela tiden istället.

Ibland behövs det men oftatst inte. Tex har jag aldrig behövt göra det på någon bil oavsett 618 eller 765, så varför det behövs på en del vet jag inte.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Måste man svetsa distanser på gaffeln, zf mot m50

Post by dre racing@ »

jag fatter inte att nogon behöver men andra inte? är inte greiorna lika?
jag var tvungen att lätta på 10mm bakom lageret för att koppla ut.
förlänga pinnen är ju ett annat trix men då kan kopplingsarmen gå i tryckplattan
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
turbolarssa
Posts: 232
Joined: 30 Aug 2010, 15:58
Location: Lidköping

Re: Måste man svetsa distanser på gaffeln, zf mot m50

Post by turbolarssa »

Även jag kör m20hjul och 618platta. Har bara svarvat svänghjulet för tryckplattan annars är allt original. Fungerat i 3år med 550whp nu.
Post Reply