Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Hej!
Blir inte klok!
Nyligen monterat m20 koppling på min m52 motor (m20 svänghjul svarvat 1.5mm, 4 puck, 618 tryckplatta)
Har svetsat på 10mm distanser på gaffeln och testat men funkade inte, och nu har jag förlängt pinnen 10mm men får den ändå inte att koppla ur..?!
Läste mig fram till att med 328 lådan och tillhörande slav så ska det gå att koppla ur utan 10mm distanser eller förlängd pinne.
Hur går jag vidare nu? För länga pinnen ännu mer? Kan det vara så att 1.5 på svänghjulet är för mycket svarvat?
Blir inte klok!
Nyligen monterat m20 koppling på min m52 motor (m20 svänghjul svarvat 1.5mm, 4 puck, 618 tryckplatta)
Har svetsat på 10mm distanser på gaffeln och testat men funkade inte, och nu har jag förlängt pinnen 10mm men får den ändå inte att koppla ur..?!
Läste mig fram till att med 328 lådan och tillhörande slav så ska det gå att koppla ur utan 10mm distanser eller förlängd pinne.
Hur går jag vidare nu? För länga pinnen ännu mer? Kan det vara så att 1.5 på svänghjulet är för mycket svarvat?
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Har du mätt nåt eller bara kört på?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
La först på 10mm distanser utan att mäta då det verkade funka för dom flesta. Sen börja jag mäta från lådans kant in till gaffeln och kom fram till att pinnen måste vara 10mm längre för att den ska åka in i slavcylnindern helt när slaven sitter monterad på plats . Och nu känns koppling som den gjorde innan ja bytte dvs inget glapp.Nisse Järnet wrote:Har du mätt nåt eller bara kört på?
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Plocka bort slaven och stick in en skruvmejsel eller nått så ser du ju hur långt in den åker 

Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Har gjort det, 70mm från lådans kant till gaffeln är detTreLingon wrote:Plocka bort slaven och stick in en skruvmejsel eller nått så ser du ju hur långt in den åker

Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Och hur lång är slavens pinne ?
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Nu har jag räknat lite på det och kommit fram till detta:
Från lådans kant in till gaffeln är det 70mm.
Slaven sticker in i lådan 40mm.
Det betyder att när pinnen i slaven är i bott så ska den sticka ut 30mm för
att nå fram till gaffeln. Eller tänker jag fel?
Så nu när pinnen är helt intryckt i slaven, dvs att slaven sitter monterad så sticker pinnen ut 30mm för
att nå fram till gaffeln.
Varför vill den ändå inte koppla ur?!
Från lådans kant in till gaffeln är det 70mm.
Slaven sticker in i lådan 40mm.
Det betyder att när pinnen i slaven är i bott så ska den sticka ut 30mm för
att nå fram till gaffeln. Eller tänker jag fel?
Så nu när pinnen är helt intryckt i slaven, dvs att slaven sitter monterad så sticker pinnen ut 30mm för
att nå fram till gaffeln.
Varför vill den ändå inte koppla ur?!
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Antingen för kort pinne eller luft i systemet.
Kan inte se nått annat fel !
Kan inte se nått annat fel !
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Har förlängt den ännu mer nu, nu sticker den ut 45mm när pinnen är bottnad i cylindern. Och det är 30mm från slaven till gaffeln.TreLingon wrote:Antingen för kort pinne eller luft i systemet.
Kan inte se nått annat fel !
Ändå funkar det inte..
Kan det ha nått att göra med att svänghjulet är svarat 1.5mm ist för 1.2mm? Känns orimligt...
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Du har inte vänt lamellen på fel håll?
Kanske kass kopplingsslang som sviktar/expanderar istället för att slaven jobbar som den ska......
Har själv kört m20 svänghjul med 618 platta på två m50, nu kör jag 765 platta med ppf:s svänghjul och det har funkat med enbart svetsade distanser (10-15mm) på kopplingsgaffeln.
Hoppas det löser sig!
Mvh/ Anders
Kanske kass kopplingsslang som sviktar/expanderar istället för att slaven jobbar som den ska......
Har själv kört m20 svänghjul med 618 platta på två m50, nu kör jag 765 platta med ppf:s svänghjul och det har funkat med enbart svetsade distanser (10-15mm) på kopplingsgaffeln.
Hoppas det löser sig!
Mvh/ Anders
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Lamell åt fel håll! Har själv gjort samma
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
De lär ja fan ta å kika upp
Hur ska lamellen sitta då?

Hur ska lamellen sitta då?
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Troligtvis åt motsatt håll mot hur den sitter nuFadde_e30 wrote: Hur ska lamellen sitta då?

E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Med det djupa utsticket mot lådan.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Haha va inte så säker på de bmWkrille
Men jag är 90% säker på att jag monterat lamellen med den del som sticker ut mot motorn... Tänkte att annars kommer det som sticker ut i centrumet på lamellen ta i tryckplattan när man kopplar ur..

Men jag är 90% säker på att jag monterat lamellen med den del som sticker ut mot motorn... Tänkte att annars kommer det som sticker ut i centrumet på lamellen ta i tryckplattan när man kopplar ur..

Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Då ska med andra ord den inringade delen på bilden, dvs den del som sticker ut från lamellen vara riktat mot lådan och inte motorn, då har man lärt sig det och helt plötsligt fick man nått att göra ikväll
Hoppas fler nybörjare ser den här tråden och inte gör samma misstag!
Tack ni för hjälpen!


Tack ni för hjälpen!


Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Kopplar inte ur, 328 zf låda, m20 koppling
Stämmer bra.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.