Page 1 of 2
M50B25 Turbo Projekt
Posted: 08 Apr 2015, 20:11
by Bo3
UPPDATERAT:
Halloj!
Har nu tänkt göra mitt första projekt, å tänkte att ja slänger upp en tråd här på PPF.
Så detta är mitt första turbobygge, så man är ju inte allt för kunnig men lite hemma är man.
Man ha ju läst på väldigt mycket och har många vänner som håller på me denna dyra och roliga hobby, så detta ska nog gå bra
Så tanken med denna tråd är väll mest för att få lite feedback ifrån er som har lite mer vetskap än en själv, och som kanske ha byggt på en M50B25 sedan tidigare.
Här kommer setupen jag tänkt mig iaf.
Motor:
M50B25 Vanos
Spridare 875cc
Turbo Super HX40
Grenrör Hemmasnickrat
Vems Sprut
VAG Spolar
BTR Aeromotive
PPF Dumpventil
Wastegate 60mm
Walbro GST450 Intank
Cooperings packning
Dubbla insugskam
Arp topplock
M20 Svänghjul
618 Tryckplatta
4 Puckad Sinter
Chassie:
J-spec coilovers
Styrväxelspacers
Strongflex bussningar
Fjäderbensstag fram & bak
Växellåda,Kardan,Diff,Drivaxlar (328
M3 Bromsok & Skivor
M3 Front
M3 Instegslister
M3 Lister
M3 Diffuser
Här är då bilen som de ska börja byggas på
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 15:51
by TreLingon
Vad har du för effekt mål ?
Tänkte på spridarna och soppa pumpen !
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 17:35
by Bo3
TreLingon wrote:Vad har du för effekt mål ?
Tänkte på spridarna och soppa pumpen !
Har väll tänkt få ut ca 400hk iaf.
Vill köra ganska safe till en början, sedan kommer man ju bli less på effekten och vilja öka såklart
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 17:38
by rockker
Bo3 wrote:TreLingon wrote:Vad har du för effekt mål ?
Tänkte på spridarna och soppa pumpen !
Har väll tänkt få ut ca 400hk iaf.
Vill köra ganska safe till en början, sedan kommer man ju bli less på effekten och vilja öka såklart
För 400hk kan du köra oöppnad maskin.
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 17:47
by Bo3
rockker wrote:Bo3 wrote:TreLingon wrote:Vad har du för effekt mål ?
Tänkte på spridarna och soppa pumpen !
Har väll tänkt få ut ca 400hk iaf.
Vill köra ganska safe till en början, sedan kommer man ju bli less på effekten och vilja öka såklart
För 400hk kan du köra oöppnad maskin.
Jo ja vet att man kan plocka ut de ur oöppnad motor.
Men ja tänkte om ja riv motorn redan från början och sätt in lite stadigare grejjer när man endå ska börja från 0
För vet att man kommer bli less på ca 400hk ganska fort, och då behöv ja ju inte plocka ur å riva motorn för å kunna plocka ut mer effekt senare.
Utan bara kanske uppdatera tex turbo å spridare. Men finns det något ni ser som behövs ändras, lägga till eller strunta i, ni som är kunniga tänker jag
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 20:04
by rockker
Soppapumpen skulle jag kört en dw301 istället.. en dw200 kanske blir lite för klen till 400hk. Eller slå på stort och köra dubbla pumpar i tanken så har du tillräckligt med soppa och är safe.
Byter du turbo och spridare så kan du krana på fint med den setupen
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 20:19
by jorgen
jag hade nog satsat på större spridare, dubbla intankpumpar o även ett m30 svänghjul o 765 direkt
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 20:27
by TreLingon
jorgen wrote:jag hade nog satsat på större spridare, dubbla intankpumpar o även ett m30 svänghjul o 765 direkt
Håller med !!
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 20:54
by Bo3
TreLingon wrote:jorgen wrote:jag hade nog satsat på större spridare, dubbla intankpumpar o även ett m30 svänghjul o 765 direkt
Håller med !!
Så vilka spridare ska ja ta istället? Och ska ja köra på samma märke på pumparna och köra på två stycken?
Och vilken anledning bör jag köra med ett m30 svänghjul istället för m20?
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 21:52
by cjagenmark
För du kan köra med 765 ? 618 på m20
Re: M50B25 Turbo MotorSpecs | Feedback
Posted: 09 Apr 2015, 22:12
by Bo3
cjagenmark wrote:För du kan köra med 765 ? 618 på m20
Va? Jag undrade "varför" jag bör köra på ett m30 svänghjul istället för ett m20? Tänkte lite mer specifik info kring de
Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback
Posted: 10 Apr 2015, 00:27
by TreLingon
Det är starkare koppling m30 med 765 än m20 med 618.
Kör med 1000cc Bosch spridare så klarar du dig fint, bra tomgång får man med dom med !
Jag kör med 2st dw301 i tanken och dom flödar ju för 800whp på E85.
Då klarar du dig gott och väl !
Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback
Posted: 10 Apr 2015, 05:17
by _2499
Svetsa inte drevet på oljepumpen utan köp istället vac motorsport uppgraderingskit. Finns i ppf shopen
Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback
Posted: 10 Apr 2015, 11:20
by Bo3
_2499 wrote:Svetsa inte drevet på oljepumpen utan köp istället vac motorsport uppgraderingskit. Finns i ppf shopen
Okej, ska kolla upp det. Tack för tipset
Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback
Posted: 10 Apr 2015, 13:29
by Bo3
TreLingon wrote:Det är starkare koppling m30 med 765 än m20 med 618.
Kör med 1000cc Bosch spridare så klarar du dig fint, bra tomgång får man med dom med !
Jag kör med 2st dw301 i tanken och dom flödar ju för 800whp på E85.
Då klarar du dig gott och väl !
Okej då förstår ja, tackar.
Men du tyck ja borde köra på m30 svänghjul direkt istället för m20?
Jamen då kanske man slå på stort å köp sånna spidare direkt då
Ja det verka ju luta åt dubbla intank pumpar iaf, så får se vilka man köper.
Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback
Posted: 10 Apr 2015, 13:56
by Bo3
_2499 wrote:Svetsa inte drevet på oljepumpen utan köp istället vac motorsport uppgraderingskit. Finns i ppf shopen
Är det detta du tänkte på?
http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
Re: M50B25 Turbo MotorSpec | Feedback
Posted: 10 Apr 2015, 17:42
by TreLingon
Stämmer bra. Det oljepumps drevet !
Tryck i 2st 301 dw i tanken så blir det bra