m52b28, m50 kabelhärva + insug, spridare, lmm, etc

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Lundas

m52b28, m50 kabelhärva + insug, spridare, lmm, etc

Post by Lundas »

tjena, jag har en e36 325 med en singel vanos med ett haveri, har på en pall i garaget en m52b28,

har sökt på forumet och på nätet och fastnar på en del punkter jag behöver veta, och jag lär inte va den enda som gjort detta projekt.

jag har tänkt att ta b52ans motor och slänga över ifrån m50in hela kabelhärvan, insug, spridare, lmm

vad för modifikationer kommer jag behöva att göra med insuget för att passa vakum slangar osv.

läste nånstans att de är 1 vattentemp på m52an och 2 på m50in,
hur kopplar jag ihop kabblaget till 1 givare,

sedan till sist, kan jag slänga över svänghjulet och kopplingen ifrån m50in till m52an? m52an är idag en automatare.

har några dagar på mig att få ihop allt jag behöver då detta blir ett riktigt helg projekt :)
Jens92

Re: m52b28, m50 kabelhärva + insug, spridare, lmm, etc

Post by Jens92 »

Om det är en m52b28 med singelvanos bör det gå att flytta över alla givare från m50in rakt av och bara köra. svängningsdämpare får du också flytta över.
Koppling passar rakt över. Vev + kamtrigger får nog flyttas över också. vakuumslangar och sånt bör väl inte bli ett problem då allt flyttas från m50 motorn.

Det som kan bli ett problem är vattenröret som går från bröstkåpan och bakåt längst sidan på motorn då m50 har en slanganslutning där och m52 har ett borrat hål där man trär in ett rör som tätar med oring. Har du röret på m52 motorn är det bara att använda det och klippa m50ins slangar och skarva på.

Givarna för vattentemp du pratar om finns det borrade hål för på m52 toppen men kan vara pluggade. Bara skruva bort pluggen och dit med givaren.

Är det en m52b28TU så har jag ingen aning om hur det fungerar då den är närmare m54 i motorfamilj.
Lundas

Re: m52b28, m50 kabelhärva + insug, spridare, lmm, etc

Post by Lundas »

Vev + kamtrigger får nog flyttas över också.

tack för infon :)

en fråga nu om vev givaren, kan man använda m52ans?, då min inte vill lämna bröstkåpan på m50in,
de som skiljer kontakterna åt är bara 1 sak, o de är själva "säkerhets ytorna" där på m50in är 3 spår, på m52an är 4 spår, kan man modifiera kontakten och få de att fungera eller kommer ECU balla ur?,

väntar på svar men lär hinna testa innan jag kommer till datan igen,
Post Reply