Få ur en avdragen arp pinnbult i ett block?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Bergsten

Få ur en avdragen arp pinnbult i ett block?

Post by Bergsten »

Jaha fråga mig inte hur men jag har i alla fall lyckats dra av en pinnbult till toppen på min m50.. Har dragit dom 2ggr tidigare på 120nm med infettade muttrar och brickor utan bekymmer, men nu ville dom inte längre.. är av nya modellen utan midja.

Pinnbulten sträcktes och gick av där gängan börjar i blocket, alltså ca: 10mm ner i blocket. Är det någon som har tipps på hur man ska få ur den? Går det att borra i skiten på nått sätt? Min tanke var att ta ett rör på 10mm och svetsa invändigt på bult och rör för att sedan lossa pinnjäveln, men vad fäster i arps material?

Är grymt tacksam för svar då detta dödade hela bygget och min sinnesfrid en tid framöver :P
St3v3

Re: Få ur en avdragen arp pinnbult i ett block?

Post by St3v3 »

Vet du om den gick tungt att gänga? Har faktiskt fått ut en bult en gång med hjälp av en borr med superlim på baksidan av borren. Men då var gängorna rengjorda och så före jag drog fast så bulten gick riktigt lätt
V8
Man_dizel

Post by Man_dizel »

Jag har också lyckats dra av en pinbullt som dig. Tur i oturen så hade den en mini utstickande del kvar inuti gängorna. Genom att trycka in motsvarande del som gått sönder lyckades jag snurra ut den lilla biten. Vart jävlig glad efter det där. Lycka till.
_2499

Post by _2499 »

Borra ett hål och smacka ner en torx :)
mr_z

Post by mr_z »

Jag gjorde precis samma sak, tog en 7mm blocknyckel och svetsade fast den i bulten och gängade ur
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
Bergsten

Post by Bergsten »

Dom gick lätt ner i gängan så de ska inte sitta allt för svinhårt, ska testa med lim och sedan se om jag hittar en borr som klarar att äta sig igenom skiten :) så får vi se hur set går, tack för tippsen! :)
Loordan

Post by Loordan »

Hej varit ute för samma sak,fast med billig felhärdad 12:9 bult(gick av under körning) fick göra en platta som var20 mm tjock skruvades i de andra bulthålen.

fick köra med hårdmetalsborr 6mm i pelarborrmaskin och sen torx,vanligt borr funkade inte.

Mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Post Reply