Problem bakvagn Nissan s15 spec-r

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Tjabo

Problem bakvagn Nissan s15 spec-r

Post by Tjabo »

Hej!

Först och främst ber jag om ursäkt över att jag postar en tråd om en Nissan på ett Bmw forum. Dock tror jag att någon kan hjälpa mig mer än på Noggs "Nissan forum" Där svaren inte har hjälp så mycket tyvärr.

Köpte bilen för 2 år sedan och efter ett par mils körning så fick jag ett ordentligt oljud i bakvagnen, Körde hem bilen och inhandlade en bättre begagnad diff.
Körde med bilen men sen kom samma ljud kom tillbaka, Tröttnade då och köpte mig en helt ny kaaz 1,5 väg diff som Schimsades in.
Dock utan resultat, Hade fortfarande kvar samma ljud. Tröttnade givetvis ganska mkt även denna gång :) Men tog ner hela bakvagnen och bytande "alla bussningar i bakvagnen dvs 26 st, alla i powerflex. Detta gjorde ingen skillnad, fortfarande samma ljud och givetvis tröttnade jag även denna gång.

Lämade in bilen till en kompis på ford där ett par duktiga grabbar kollade på den och sa:
Yttre drivaxlar skrot, Knutkors mot kardan dock inte knutkorset som är den största orsaken. Sen tyckte en av gubbarna som vart ute och kört bilen, Även gammal rallyförare att Spelet mellan höger och vänster medbringare är alldeles för mkt, Han kollade på sin WRC cosworth och även hans evo 10 som han har hemma och spelet är inte i närheten.

Lånade efter detta detta två drivaxlar från en s14a och smällandet och klonket minskade kraftigt. Fick konstaterat att felet måste vara mer än drivaxlarna.
Har tagit ut medbringarna och "låsringen sitter inte i spåret på medbringarna utan dessa sitter inne i diffen. Rätt eller fel? Ser inga konstigheter på splinsen till medbringarna heller.
Han som schimsade in diffen har inte rört inspänningen utan har bara schimsat in så att det inte ska vara för stort spel mellan pinjong och kronhjul.

Ljuden som uppkommer är som sagt ordentliga smällar,klunk vid lugn gas typ runt runt med bilen, även i kurvor vid lugn gas.
Givetvis är jag medveten om att eftermarknadsdiffar som dessa låter, och det ljudet hör jag, Dock är det det andra jag är mer osäker på.

Har som sagt verkligen kört fast nu. Är det någon som har något tipps eller råd så är det varmt välkomna!
Mvh Niklas
billet

Re: Problem bakvagn Nissan s15 spec-r

Post by billet »

Har du kollat kors och stödlager på kardan? Vet detta klonkar vid gaspådrag om de är dåliga
Tjabo

Re: Problem bakvagn Nissan s15 spec-r

Post by Tjabo »

billet wrote:Har du kollat kors och stödlager på kardan? Vet detta klonkar vid gaspådrag om de är dåliga
Ajjamänsan knutkorset på kardanen är lite dåligt men dock inte hela världen säger gubbarna som kollat på det. Stödlagret sa dom inget om. Hur kollar man detta?
Post Reply