Page 1 of 1
Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 16 Mar 2015, 13:36
by Sunspec
Hei,
Er det noen som vet hvor høyt kompressjonsforhold jeg kan bryke hvis jeg skal ha 600WHP@7500Rpm?
Er 8.5:1 for mye?
Vurderer å bytte til turbokammer, men vil ha en motor med trykk fra lavt turtall også.
Takker for alle svar.
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 30 Mar 2015, 11:47
by Sunspec
Noen som vet?
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 30 Mar 2015, 12:27
by erikjakan
8.5-9:1 blir bra, behåll stdkammar så du kan använda vanosen fullt ut.
Mvh
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 30 Mar 2015, 14:19
by Joachim
Men for guds skyld, bytt ventiler hvis du ikke har gjort det...! En kompis kjøpte en s50 for å bygge turbo, og den hadde en knekt ventil. Så han skaffa en annen topp, og bygde smidd bunndel. Der knakk en ventil under bremsinga nå på torsdag...!
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 30 Mar 2015, 14:20
by Joachim
Bensin eller e85 forresten?
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 30 Mar 2015, 15:15
by Sunspec
Takker for svar.
Ja, skal beholde VANOS. Vurderer å sette på VANOS fra 3.2.
Hvilket merke av ventiler anbefaler du da?
Det blir 98 bensin
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 30 Mar 2015, 17:19
by erikjakan
Bensin 600whp, välj en stor turbo om det ska funka!
Kör mettis/vatten insprut om du vill vara på den säkra sidan, då kan du säkert plocka några hk till =)
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 31 Mar 2015, 06:23
by Joachim
PPF har supertec ventiler. Jeg skal også kjøre med vanos fra 3.2 på min.
Hvis du skal kjøre på bf98 så bør du vurdere å gå under 8:1 i komp.
VS motor anbefalte 7,5:1 hvis jeg ikke husker feil. Disse motorene er rett og slett "for bra" som sugemotor. Ender fort opp med tenningsbank når man kjører turbo. Så 600whp skal du slite med på bensin trur jeg.
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 05 Apr 2015, 10:59
by Sunspec
7,5:1 gir vel en "ketchup-motor"?
8,5:1 er vel i grenseland ja.. håper på å finne en god "mapper" da
Er Supertech ventiler bra?
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 05 Apr 2015, 13:09
by kimmit
er mange som spør om dette komp forholdet..har kjørt 7.0:1 på en m50 med E85 og hatt lik respons som en med 9.0:1 så dette er bare en myte at man må ha mye komp når det gjelder turbo matet motor.
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 05 Apr 2015, 13:52
by Nisse Järnet
Körde ~6.8:1 på en M42 på bensin för länge sen och upplevde inte den som märkbart segare än en original M42 innan laddtryck iaf.
Re: Max kompressjonsforhold på S50B30, 600WHP. 8,5:1?
Posted: 05 Apr 2015, 22:12
by Joachim
Med lavere komp så blir motoren mindre effektiv og det skaper mer eksos som igjen hjelper på å spole i gang turboen. At en motor blir dau me lav komp er igrunn bare tull, det er for mye annet som spiller inn, som f.eks kammer. Hadde 7 komma ett eller annet i komp på m30'n jeg hadde tidligere, den var rapp som faen.. Noe effekt vil du så klart tape, men en s50 er såpass sprek uansett at det gjør ingenting!

Hjelper ingenting hvor god han som mapper er når motoren ikke vil ha mer tenning...!
Supertech ventiler er bra greier ja.