M50b25 renovering, återvändsgränd

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
jimmysvensson
Posts: 57
Joined: 31 Aug 2012, 18:29

M50b25 renovering, återvändsgränd

Post by jimmysvensson »

Har rivit ner mitt m50b25 block. Tanken var att renovera med nya vev lager, ramlager, kolvringar och byta till 2.8 vev, 2.8 kolvar och iv stakar. Köpte en 2.8 vev som, ja ni har hört det " inga fel på den, i Kanon skick, inga repor"

Fick hem den och det är små små repor där vevstakarna sitter.. känns precis med nageln...frågan är om det går att polera bort dom? Måste den slipas slänger jag nog veven och köper en jag kan titta på irl innan... Bild kommer i nästa inlägg
jimmysvensson
Posts: 57
Joined: 31 Aug 2012, 18:29

Re: M50b25 renovering, återvändsgränd

Post by jimmysvensson »

Image
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: M50b25 renovering, återvändsgränd

Post by Casy »

Så länge det inte sticker upp några vassa kanter så bör det funka, iaf till en bruksbil. Hade dock inte byggt helsmidd maskin med repig vev :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
jimmysvensson
Posts: 57
Joined: 31 Aug 2012, 18:29

Re: M50b25 renovering, återvändsgränd

Post by jimmysvensson »

Nja tanken är ju turbo och vems på denna så vill bygga rätt ifrån början! Kan jag lämna in den på polering på firma och slippa slipa den och köra org dimension på lager? Vad är riktmärkena hur djup reporna får vara?
Post Reply