Jägenmarks E28 M50b28

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Jägenmarks E28 M50b28

Post by cjagenmark »

Hade en gamla tråd här på en e28 jag hade. denna är nu såld och en annan e28 köptes så här är resan för denna bilen i korta drag
så detta blir en bra bilduppdatering från det att bilen köptes fram till dagens datum.
Image
motorn när bilen köptes
Image
Uppchimsning av lamelldiffen som sitter i, tyvärr bara en 188diff
Image
XYZ coils monterade
Image
en nedplockad m5a hämtades i gbg för att sno motorn från :D
Image
Berarbeteat svänghjul för att köra med 765 och 4-p
Image
motorn monterad och allt tillsnyggat.. gick en sommar i detta utförandet
Image
En mysig stämmningsbild bara
Image
va och körde ett så kallat fredagsrace på emmaboda.. lite förvånad blev man allt när man såg denna lilla notisen i bilsport :D
Image
Säkerheten måste man tänka på !
Image
Hela bilen lades ut på annons.. va en del som hörde av sig men ingen som nappe direkt.. motorn blev där emot såld och karossen behölls
Image
En 525a handlades som skulle få donera sin motorn till det nya bygget
Image
På god väg !
Image
Bilen nybess med m50 motorn i std utförande
Image
DanG fick utföra sin magi och bygga ett grenrör
Image
Då någonstans får turbon hamna.. blev en t70 från streetpower i olofström
Image
Godishörnan innan allt monterades
Image
Motorn byggdes ihop och såhär blev resultatet,
Image
prova på drifting som en lokal klubb har arangerade
Image
Borbet fälgar som är iväg lämnade för lackning
Image
765an började slira o ha sig så orkade inte krabba mer med den
Image
som synes har den slirat lite
Image
Distans svarvades till uttrampningslagret
Image
ny mappning bokades hos luntec, så bränslet i den lokala st1 macken kontrolerades
Image
Martin utför sin magi
Image
Kvittot skrevs ut och jag va nöjd.
Image
Lite rakt fram åka kan man ju med prova på
Image
Och nu i trosdags blev bilem nybes i detta utförandet!
Detta va allt i korta drag som hänt med bilen under dessa 3år jag haft den, nu ser vi fram emot en bra sommar med mkt körning!
Last edited by cjagenmark on 12 Apr 2015, 10:42, edited 2 times in total.
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!

Post by JockE28 »

:D
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!

Post by cjagenmark »

Folket här som är kunnigt. Hur skulle min kurva kunna ändra sig om jag byter till dubbla insugskammar?
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!

Post by cjagenmark »

Var och hämtade mig en drivlina från en e32 750 och bromsarna från samma bil.. tanken va att sätta dit den bakvagnen på e28an. efter lite efterforsknig visade det sig att denna bakvagenen är 40mm bredare per sida i hjulbasen.. dock märkte jag att e28ans drivaxlar är lika grova och runt 40mm kortare och samma infästning i medbringarna. så det blir att flytta in bärarmarna var sida så jag kan köra med dessa drivaxlarna.. tror detta kan kommer bli kanon..
Image
Image
Image

E28ans 188 vs e32 210
Image
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
j.eriksson
Posts: 12
Joined: 09 Oct 2011, 18:42

Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!

Post by j.eriksson »

cjagenmark wrote:Folket här som är kunnigt. Hur skulle min kurva kunna ändra sig om jag byter till dubbla insugskammar?
Du får väl ett tidigare och bredare register om jag inte missminner mig

Annars ser de fint ut, gillar e28:orna :)
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!

Post by cjagenmark »

Börjar på lite smått med att flytta in bärarmana. tror det blir bra såhär.. inflyttat 34mm
Image
Image
ska det bara slipas till o svetsas
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!

Post by JockE28 »

Nämen. Ser ju bra ut!
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

bärarmarna näst intill färdigflyttade.. lite kvar att svetsa bara.. sen ska silentblocken flyttas in.. ska se om jag kan jaga reda på en annan brygga bara så jag slipper riva ner den som sitter på bilen för att måtte in det
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

Bromsarna monterade fram
Image
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

Infässtningen till länkarmarna färdigsvetsade.. nu ska justeringsbrickor för camber och toe-in svetsas dig med.
Någon som har en hum om hur mkt som är lagom att lägga sig över för camberskjusteringen jämnfört med orginal?
Image
Image
Image
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by JockE28 »

Såhär satte jag mina.

Innersta 10.5mm högre än orginal. Yttersta 9.5 sedan höjde jag innersta toe brickan 0.7 mm blev riktigt bra.

Har 0 i camber med 255/40-17 4cm ifrån den lätt valsade skärmkanten

Min rideheight är med däcket 1cm ifrån skärmkanten

Ca 6 cm fjädringsväg innan hjulhuset börjar smeka däcket (bortkapat "skärmveck")
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

Har gjort en jigg nu så kan ev göra lite fler motorfästen till e28 med m50 och m50 lut. Han göra två vänster fästen igår. Så ser dessa ut
Image
Image


//
Christoffer
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

Såhär blev det andra motorfästet
Image
Image
Sen lär detta bli rätt spännande med. Aldrig provat strippen tidigare. Några tips?
Image
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lofqvist
Posts: 297
Joined: 12 Jun 2011, 12:47
Location: Ängelholm

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by Lofqvist »

Ser bra ut !
Jag har nummer 4000 ! ses vid startlinjen ;)
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

Lofqvist wrote:Ser bra ut !
Jag har nummer 4000 ! ses vid startlinjen ;)

Trevligt ! Det lär vi göra

Nu är även launch controlen inkopplad :)


//
Christoffer
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

Såhär blev det med fälgarna monterade
Image
Och såhär slutade livet för min låda.
Image
Så nu blir det att byta kopplingspedalen så att jag får annan utväxlning så det går att slira på mer. Nu har jag ett spel på kanske 2cm som det går att slira på. Så det borde ju funka bättre. Och sen har jag inte varit så snäll mot drivlinan. Kopplingsdumpa på 4an kanske inte är att rekommendera :D
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte

Post by cjagenmark »

Vart en träff i Kristianstad häromdagen. Drog dit o testade lite. Kom inte alls överens med kopplingen just då. Ett motorstopp samt ett som nästan blev motorstopp. Hade bytt pedalen dagen innan så launchcontrollen funkade inte. Och stödlager gick. Vart en skakig resa hem.

Sen igår va jag o polarn ute o drog lite
Launchcontrol 4000rpm o 0,5 bar funkar fint ärr släppa iväg han på
Image
Image
Image
Ska ut o knäppa lite bilder med en annan kamera med
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply