Jägenmarks E28 M50b28
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Jägenmarks E28 M50b28
Hade en gamla tråd här på en e28 jag hade. denna är nu såld och en annan e28 köptes så här är resan för denna bilen i korta drag
så detta blir en bra bilduppdatering från det att bilen köptes fram till dagens datum.
motorn när bilen köptes
Uppchimsning av lamelldiffen som sitter i, tyvärr bara en 188diff
XYZ coils monterade
en nedplockad m5a hämtades i gbg för att sno motorn från
Berarbeteat svänghjul för att köra med 765 och 4-p
motorn monterad och allt tillsnyggat.. gick en sommar i detta utförandet
En mysig stämmningsbild bara
va och körde ett så kallat fredagsrace på emmaboda.. lite förvånad blev man allt när man såg denna lilla notisen i bilsport
Säkerheten måste man tänka på !
Hela bilen lades ut på annons.. va en del som hörde av sig men ingen som nappe direkt.. motorn blev där emot såld och karossen behölls
En 525a handlades som skulle få donera sin motorn till det nya bygget
På god väg !
Bilen nybess med m50 motorn i std utförande
DanG fick utföra sin magi och bygga ett grenrör
Då någonstans får turbon hamna.. blev en t70 från streetpower i olofström
Godishörnan innan allt monterades
Motorn byggdes ihop och såhär blev resultatet,
prova på drifting som en lokal klubb har arangerade
Borbet fälgar som är iväg lämnade för lackning
765an började slira o ha sig så orkade inte krabba mer med den
som synes har den slirat lite
Distans svarvades till uttrampningslagret
ny mappning bokades hos luntec, så bränslet i den lokala st1 macken kontrolerades
Martin utför sin magi
Kvittot skrevs ut och jag va nöjd.
Lite rakt fram åka kan man ju med prova på
Och nu i trosdags blev bilem nybes i detta utförandet!
Detta va allt i korta drag som hänt med bilen under dessa 3år jag haft den, nu ser vi fram emot en bra sommar med mkt körning!
så detta blir en bra bilduppdatering från det att bilen köptes fram till dagens datum.
motorn när bilen köptes
Uppchimsning av lamelldiffen som sitter i, tyvärr bara en 188diff
XYZ coils monterade
en nedplockad m5a hämtades i gbg för att sno motorn från
Berarbeteat svänghjul för att köra med 765 och 4-p
motorn monterad och allt tillsnyggat.. gick en sommar i detta utförandet
En mysig stämmningsbild bara
va och körde ett så kallat fredagsrace på emmaboda.. lite förvånad blev man allt när man såg denna lilla notisen i bilsport
Säkerheten måste man tänka på !
Hela bilen lades ut på annons.. va en del som hörde av sig men ingen som nappe direkt.. motorn blev där emot såld och karossen behölls
En 525a handlades som skulle få donera sin motorn till det nya bygget
På god väg !
Bilen nybess med m50 motorn i std utförande
DanG fick utföra sin magi och bygga ett grenrör
Då någonstans får turbon hamna.. blev en t70 från streetpower i olofström
Godishörnan innan allt monterades
Motorn byggdes ihop och såhär blev resultatet,
prova på drifting som en lokal klubb har arangerade
Borbet fälgar som är iväg lämnade för lackning
765an började slira o ha sig så orkade inte krabba mer med den
som synes har den slirat lite
Distans svarvades till uttrampningslagret
ny mappning bokades hos luntec, så bränslet i den lokala st1 macken kontrolerades
Martin utför sin magi
Kvittot skrevs ut och jag va nöjd.
Lite rakt fram åka kan man ju med prova på
Och nu i trosdags blev bilem nybes i detta utförandet!
Detta va allt i korta drag som hänt med bilen under dessa 3år jag haft den, nu ser vi fram emot en bra sommar med mkt körning!
Last edited by cjagenmark on 12 Apr 2015, 10:42, edited 2 times in total.
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!
Folket här som är kunnigt. Hur skulle min kurva kunna ändra sig om jag byter till dubbla insugskammar?
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!
Var och hämtade mig en drivlina från en e32 750 och bromsarna från samma bil.. tanken va att sätta dit den bakvagnen på e28an. efter lite efterforsknig visade det sig att denna bakvagenen är 40mm bredare per sida i hjulbasen.. dock märkte jag att e28ans drivaxlar är lika grova och runt 40mm kortare och samma infästning i medbringarna. så det blir att flytta in bärarmarna var sida så jag kan köra med dessa drivaxlarna.. tror detta kan kommer bli kanon..
E28ans 188 vs e32 210
E28ans 188 vs e32 210
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 12
- Joined: 09 Oct 2011, 18:42
Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!
Du får väl ett tidigare och bredare register om jag inte missminner migcjagenmark wrote:Folket här som är kunnigt. Hur skulle min kurva kunna ändra sig om jag byter till dubbla insugskammar?
Annars ser de fint ut, gillar e28:orna
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!
Börjar på lite smått med att flytta in bärarmana. tror det blir bra såhär.. inflyttat 34mm
ska det bara slipas till o svetsas
ska det bara slipas till o svetsas
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jägenmarks E28 M50 *många bilder!
Nämen. Ser ju bra ut!
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
bärarmarna näst intill färdigflyttade.. lite kvar att svetsa bara.. sen ska silentblocken flyttas in.. ska se om jag kan jaga reda på en annan brygga bara så jag slipper riva ner den som sitter på bilen för att måtte in det
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Bromsarna monterade fram
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Infässtningen till länkarmarna färdigsvetsade.. nu ska justeringsbrickor för camber och toe-in svetsas dig med.
Någon som har en hum om hur mkt som är lagom att lägga sig över för camberskjusteringen jämnfört med orginal?
Någon som har en hum om hur mkt som är lagom att lägga sig över för camberskjusteringen jämnfört med orginal?
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Såhär satte jag mina.
Innersta 10.5mm högre än orginal. Yttersta 9.5 sedan höjde jag innersta toe brickan 0.7 mm blev riktigt bra.
Har 0 i camber med 255/40-17 4cm ifrån den lätt valsade skärmkanten
Min rideheight är med däcket 1cm ifrån skärmkanten
Ca 6 cm fjädringsväg innan hjulhuset börjar smeka däcket (bortkapat "skärmveck")
Innersta 10.5mm högre än orginal. Yttersta 9.5 sedan höjde jag innersta toe brickan 0.7 mm blev riktigt bra.
Har 0 i camber med 255/40-17 4cm ifrån den lätt valsade skärmkanten
Min rideheight är med däcket 1cm ifrån skärmkanten
Ca 6 cm fjädringsväg innan hjulhuset börjar smeka däcket (bortkapat "skärmveck")
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Har gjort en jigg nu så kan ev göra lite fler motorfästen till e28 med m50 och m50 lut. Han göra två vänster fästen igår. Så ser dessa ut
//
Christoffer
//
Christoffer
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Såhär blev det andra motorfästet
Sen lär detta bli rätt spännande med. Aldrig provat strippen tidigare. Några tips?
Sen lär detta bli rätt spännande med. Aldrig provat strippen tidigare. Några tips?
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Ser bra ut !
Jag har nummer 4000 ! ses vid startlinjen
Jag har nummer 4000 ! ses vid startlinjen
Dragbil: bmw 335i touring
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
Projekt: bmw E30 s50b32 Turbo 968hk/1035nm
Älskling: bmw m3 e36 mint condition
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Lofqvist wrote:Ser bra ut !
Jag har nummer 4000 ! ses vid startlinjen
Trevligt ! Det lär vi göra
Nu är även launch controlen inkopplad
//
Christoffer
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Såhär blev det med fälgarna monterade
Och såhär slutade livet för min låda.
Så nu blir det att byta kopplingspedalen så att jag får annan utväxlning så det går att slira på mer. Nu har jag ett spel på kanske 2cm som det går att slira på. Så det borde ju funka bättre. Och sen har jag inte varit så snäll mot drivlinan. Kopplingsdumpa på 4an kanske inte är att rekommendera
Och såhär slutade livet för min låda.
Så nu blir det att byta kopplingspedalen så att jag får annan utväxlning så det går att slira på mer. Nu har jag ett spel på kanske 2cm som det går att slira på. Så det borde ju funka bättre. Och sen har jag inte varit så snäll mot drivlinan. Kopplingsdumpa på 4an kanske inte är att rekommendera
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
- cjagenmark
- Posts: 335
- Joined: 15 Jan 2007, 21:02
- Location: Ronneby
Re: Jägenmarks E28 M50 Bakvagnsbyte
Vart en träff i Kristianstad häromdagen. Drog dit o testade lite. Kom inte alls överens med kopplingen just då. Ett motorstopp samt ett som nästan blev motorstopp. Hade bytt pedalen dagen innan så launchcontrollen funkade inte. Och stödlager gick. Vart en skakig resa hem.
Sen igår va jag o polarn ute o drog lite
Launchcontrol 4000rpm o 0,5 bar funkar fint ärr släppa iväg han på
Ska ut o knäppa lite bilder med en annan kamera med
Sen igår va jag o polarn ute o drog lite
Launchcontrol 4000rpm o 0,5 bar funkar fint ärr släppa iväg han på
Ska ut o knäppa lite bilder med en annan kamera med
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;