Page 1 of 4

325 Turbo "Porschedödaren" TILL SALU

Posted: 21 Nov 2005, 13:44
by Andreas K
änkte skriva lite om mitt banåkaprojekt:

Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.

Kaross: Totalt urrensad e30, DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen, uppstagade silentblock. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram. Plast rutor alla utom framrutan, glasfiber skärmar bak, huv, bagagelucka, frontspoiler, bakspoiler samt takspegeln i glasfiber. Ställbar kolfibervinge. Naca scoop i rutorna.
Tomvikten var under 1000kg vid vägning men det har tillkommit och försvunnit grejor sedan dess.

Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, smidda kolvar, smidda vevstakar, stödgördel ENEM Z45 turbokam, special ventilfjädrar oversizeventiler i rostfritt stål, CrMo retainers, 900cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl (dubbla kammare in, en ut). Större vattenkyl bak dubbla elfläktar, större oljekyl
Sachs hårdast tryckplatta och Helix sinterlamell. Dubbla bosch 044 med fuelcell.
Torrsumpsystem med 5-stegspump. Motorn sänkt 4cm tillbakaflyttad 25 cm mot orginal. (Lättare) generator och servopump monterat så lågt ner som möjligt.


Chassie Rörbärarmar fram justerbara, justerbart typ Grupp A bak. Öhlins coilovers. Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran. Specialframvagn ungefär som "X-brace" till m3 e36.
Ställbara kniv krägningshämmare bak och fram (lindskog engineering). Nyrenoverad 40% diffbroms med oljekylning. Snabb styrväxel strax över 2 varv totalt.

Bromsar Porsche turbo S ok med 320x30 skivor fram, Brembo fyrkolvsok bak 300mm skivor. Wilwood pedalställ med bromsvåg. Hydraulsik handbroms sellholm fördelningsventil, Kylscoopfram in i naven


Transmission M3 E36 växelåda, 328 kardan, 535 drivknutar med specialdrivaxlar i sviktstål. Kardanring.

Image

Posted: 22 Nov 2005, 17:06
by Nicke Nyman
Nu är de på TIDEN att de kommer upp lite bilder! ;) :P

Adios! 8)

Posted: 16 Dec 2006, 19:20
by Andreas K
passade på att uppdatera min (ppfs sämsta projekttråd) tråd lite. Var ska man lägga bilder smidast så att hot-link fungerar?

Posted: 16 Dec 2006, 21:51
by Tysken

Posted: 07 Dec 2007, 11:42
by Andreas K
slängde upp lite bilder på mitt projekt om någon tycker de är intressant.

Posted: 07 Dec 2007, 11:51
by Andreas K
hittade lite till gamla bilder
Image
Förstärkningen av bärarmen kunde gjorts bättre nu när det är coilover, då var det ett HR chassi på bilen.

Posted: 07 Dec 2007, 11:56
by Tingsdalsracer
Alltid kul att se ngt nytt projekt, lycka till

/P

Posted: 08 Dec 2007, 12:38
by spjuvern
det här låter som en kul bil, hur ser planen ut på att få den klar?

Posted: 08 Dec 2007, 12:54
by M3JONAS
Låter skitkul! Kul att det är fler som satsar på väghållning och lagom mycket motor.

Posted: 08 Dec 2007, 18:59
by Andreas K
planen för att få den klar är väl hårt arbete. SKa bli kul att få lack på den så det ser mindre folkrace ut. Kul att ni gillar den.

Posted: 08 Dec 2007, 20:12
by E30-Räser
Ser ut som att du kommer få grym väghållning i kärran! Riktigt kul att se såna fina saker som Öhlins grejer :D Ska hålla koll på detta bygge då jag med ska uppgradera väghållning framöver! Så fortsätt ladda upp bilder i massor!

Fin fint bygge!

Mvh Christian

Posted: 08 Dec 2007, 20:43
by PaparaZZi
ser bra ut allt förutom BATMAN vingen du har där bak. :wink:

Posted: 08 Dec 2007, 20:57
by Andreas K
visst är vingen nice :D
Men 2 kg talar sitt tydliga språk... Har ju bagagelucka i plast också så detta är en smidig variant för att lösa problemet.

Ska försöka ta lite bilder på bärarmarna fram nästa gång jag är i garaget samt inredningen (kolfiberdörrsidor + flockad instrumentpanel).

Påbörjade ett torrsumpstråg igår, ska försöka få klart det snart. Går förvånandsvärt bra att svetsa i orginal tråget.

Hade gärna byggt ett snyggt insug också men det får vänta till jag får lite mer tid, vill gärna köra med bilen.

Posted: 08 Dec 2007, 23:37
by PaparaZZi
du kan inte mena på allvar att vingen är nice? :?

Posted: 09 Dec 2007, 12:47
by Andreas K
nice och nice. Funktion på denna typ av vinge är överlägsen ex en m3 dtm vinge eller bojsänket som hör till m-paketet. Hade jag hittat något bättre så hade jag monterat den istället.

Posted: 09 Dec 2007, 13:12
by PaparaZZi
okej det är tur att alla inte har samma smak. :wink: mvh

Posted: 13 Dec 2007, 21:15
by Andreas K
smak vet jag inte vad det är, ska man bygga en snygg bil så är e30 inte första hands valet :lol:

Byggde om orginaltråget för torrsump Image

Tre sugpunkter riktade mot pumpen på bästa vis, är lite grejor ivägen.
Lite kluddigt att svetsa i ett gammalt tråg men det blir nog tät.