E30m3 vs e36m3 styrväxel är bytet lönt att gå till e36ans

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

E30m3 vs e36m3 styrväxel är bytet lönt att gå till e36ans

Post by e30Tompa »

Har som skrivet en undran om det är värt operationen att slänga i min andra m3 växel från e36an eller om e30 m3ans duger bra?
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: E30m3 vs e36m3 styrväxel är bytet lönt att gå till e36an

Post by Spiidfriik »

Det är ju ganska subjektivt huruvida det är "lönt". Men den lär bli snävare, dels har E36 högre utväxling och dessutom lite längre slag.

Hittade lite utväxlingar:
E30 20.5:1 (4,1 varv)
E30 M3 19.6:1 (3,9 varv)
E36 16.8:1 (3,4 varv i E30)
E36 M3 3,0 14.9:1 (3,0 varv i E30)

Rattvarven är matematiska utifrån att 4,1 varv på standard E30 stämmer (vilket är obekräftad uppgift).

Noterbart att alla E36 (ink. Compact och Z3, Z3M) har samma utväxling, utom M3 3,0.

Här en genomgång vad som måste trixas för att åka E36 kuggstång på E30:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=260824#260824" onclick="window.open(this.href);return false;
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Re: E30m3 vs e36m3 styrväxel är bytet lönt att gå till e36an

Post by e30Tompa »

Ja stämmer det på 4,1 varv är ju 1 varv mindre en ganska bra anledning och ändå genomföra detta!
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply