kamkedja, race eller original?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Danneeandersson
kamkedja, race eller original?
Jag håller på och bygger m50 b30, siktar på ca 750 whp och ska varva 7000-7500. Bör man ha race kamkedja? Går original av?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Re: kamkedja, race eller original?
Dunka på race så slipper du oroa dig 

- Danneeandersson
Ja men jag menar, har det nån betydelse när man bara ska varva så pass lite ändå? Finns det nån som har kört av kamkedjan? Jag har aldrig hört det iallafall.
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Inte jag heller... Men varför chansa ? 
En orginal kedja är ju byggd för orginal effekt så jag skulle aldrig bygga ny maskin och snåla på en orginal kedja när jag kan köpa en race iaf.. Men du gör som du vill

En orginal kedja är ju byggd för orginal effekt så jag skulle aldrig bygga ny maskin och snåla på en orginal kedja när jag kan köpa en race iaf.. Men du gör som du vill

- Danneeandersson
Tycker inte att effekten borde påverka nåt? Är väl mer varvtalet? Vad är det för material i race kedjan då jämfört med original?
Det får du fråga experterna ! Jag är bara hobbymekanikerDanneeandersson wrote:Tycker inte att effekten borde påverka nåt? Är väl mer varvtalet? Vad är det för material i race kedjan då jämfört med original?

Kan tänka mig race är för å varva över 7000 tro du kan köra ny std utan problem, frågan är om de skiljer mycke i pris?
Jonatan
0768474698
0768474698
- Danneeandersson
De ja undrar med
lika bra o köpa race om man ska varva mer i framtiden
då behöver jag inte pilla i botten nå mer sen !

En fråga till er som förespråkar racekamkedja:
Har ni jämfört Oem kedja mot race, alltså haft bägge sida vid sida och tittat noggrannare på dem?
Vad är skillnaden mot BMW:s Oem kedja?
Materialet? Utformningen?
Alltid undrat.
Har ni jämfört Oem kedja mot race, alltså haft bägge sida vid sida och tittat noggrannare på dem?
Alltid undrat.
The Lower Class
Det är högre kvalitet på kedjan.
En original kedja är inte dålig och antagligen inga problem att köra med men att köpa oljepumpskedja, kamkedja och transmissionskedja på BMW är dyrare så svårt att förstå meningen med det? Man bygger inte en ny seriös motor och använder en gammal sliten 20000 mils kamkedja om man är förnuftig.
En original kedja är inte dålig och antagligen inga problem att köra med men att köpa oljepumpskedja, kamkedja och transmissionskedja på BMW är dyrare så svårt att förstå meningen med det? Man bygger inte en ny seriös motor och använder en gammal sliten 20000 mils kamkedja om man är förnuftig.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Nej, det är inte svårt att förstå meningen med det. Jag vet att det är dyrare med en ny kedja på BMW.Bäckis wrote:Det är högre kvalitet på kedjan.
Ville veta lite mer exakt vad som skiljer på kedjan förutom priset precis som jag skrev i förra inlägget om material, utformning osv. som skiljer.
Då vet jag att det är högre kvalité på er racekedja från eran leverantör än Bmw's.
Tack för svaret.
The Lower Class
- Danneeandersson
Precis det jag undrar också!! Jag menar inte att jag ska snåla ur och inte köpa ny kamkedja, det är ju självklart! Men vill veta vad skillnaden är mellan dom!!RoDe wrote:En fråga till er som förespråkar racekamkedja:
Alltid undrat.
- Bmwandreas
- Moderator
Historian är att VAC motorsport körde av kamkedjor på banracingbilar för 8-9 år sedan sen hittade de denna tillverkare som höll en högre kvalitet. Därför har vi sålt dem i 8-9år och har aldrig haft ett bekymmer och då kommer vi fortsätta sälja/använda dem:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.