Page 1 of 2
Bränslerör E30
Posted: 18 Jan 2015, 20:24
by _Thor_
Jag har dåliga bränslerör till min E30. Jag kapade bort den sektionen av det röret som läckte och satte slang istället men då sprang det läck på ett annat ställe. Typiskt!
Jag misstänker att det inte går att få tag på förböjda rör så att mina alternativ blir till att dra bränsleslang hela vägen alt. bocka egna kopparrör. Vilket är att föredra?
Re: Bränslerör E30
Posted: 19 Jan 2015, 01:02
by bmw-slangen
Tänker du på matar- och returledningarna som går från bränsletanken/bränslepumpen och fram till motorrummet?
Sitter och ska göra samma sak. Har hoppat över att dra slangar genom kupén då det kräver helt diffusionstäta slangar, så kvar är att dra något längsmed originaldragningen undertill på bilen (ska nämnas att det är en banbil så det finns inget som begränsar mig till original).
Rör är ett alternativ jag funderar på. Det står emot mekaniskt påverkan bra. Borde ju fungera om man mäter upp den totala längden och sedan ber en rörfirma ta fram sådana rör med lämpliga anslutningar i ändarna. Sedan bockar man själv till det med en enklare handhållen rörbock.
Bränsleslang är ju naturligtvis det enklaste och är det jag funderat på mest. Är dock något osäker på om lämpligheten (samt även om det finns krav vid tex omregistrering till ombyggt fordon angående detta) då vanlig bränsleslang inte står emot mekaniskt påverkan så bra. Jag gissar på att en lösning på det är att köra med stålomspunnen bränsleslang - fast man hamnar ju på runt 200 SEK / meter så det blir ju inte tokbilligt direkt.
Sen får man troligtvis ha det lite tätare med upphängningsfästen om man kör slang än rör.
Vetitusan om jag inte kommer att köra med stålomspunnen slang mest för enkelhetens skull.
Re: Bränslerör E30
Posted: 19 Jan 2015, 01:33
by Jens92
Jag kommer köra med stålrör från hydroscand på min bil tillsammans med skärringskopplingar.
Jag har och hört att den här typen av slang ska vara bra som bränsleslang annars:
http://www.oberginnovation.se/uploads/p ... _nylon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Har ingen erfarenhet av den men på nått annat forum sa att den fungerade till alla bränslen och var smidig.
Tänkte nämna att den finns iaf.
Re: Bränslerör E30
Posted: 19 Jan 2015, 11:51
by JohanE
Rostfritt rör och bocka själv.
Re: Bränslerör E30
Posted: 19 Jan 2015, 15:54
by bmw-slangen
Hur mycket kraft behövs för att bocka rostfritt? Exempel på lämpligt verktyg?
Vad är det för diameter på originalledningarna (har ju slängt alla mina)?
Re: Bränslerör E30
Posted: 21 Jan 2015, 18:09
by _Thor_
bmw-slangen wrote:Hur mycket kraft behövs för att bocka rostfritt? Exempel på lämpligt verktyg?
Vad är det för diameter på originalledningarna (har ju slängt alla mina)?
Re: Bränslerör E30
Posted: 21 Jan 2015, 18:23
by _Thor_
JohanE wrote:Rostfritt rör och bocka själv.
Jag undrar också hur svårt det är att bocka rostfritt?
Finns det några mer rejäla verktyg du kan rekommendera?
Re: Bränslerör E30
Posted: 21 Jan 2015, 20:56
by bmw-slangen
Klockrena bilder, _Thor_ !
O tusan, var de inte tjockare än 8 mm?
Nåja, till den motor jag kommer att ha närmsta säsongen och nog nästa också så räcker det.
Kanske rör is the way to go - borde ju finnas något enklare verktyg så man kan bocka själv.
Borde inte en sådan här räcka (är ju bra att ha till annat också)?
http://www.verktygsboden.se/roerbocknin ... 0.126355.1" onclick="window.open(this.href);return false;
@JohanE : Vilket verktyg använder du?
Re: Bränslerör E30
Posted: 21 Jan 2015, 21:22
by Jens92
De rör jag köpte på hydroscand är 10mm diameter och 1mm gods. Dock inte rostfritt utan någon typ av rosttrögt stål.
Dessa bockar jag med en sån här bock:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-439046/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hittar dock inte den jag använder då jag har en som specifikt är avsedd för 10mm rör och med den går det iaf utmärkt att bocka.
Re: Bränslerör E30
Posted: 22 Jan 2015, 17:50
by piddan
kanske ett alternativ? Går ju att bocka mycket enklare än rostfritt.
http://www.streetpower.se/sv/323-an-aluminiumror" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bränslerör E30
Posted: 22 Jan 2015, 23:07
by rockker
Använder dessa rör och jag är helnöjd med dem! Lätt att böja och jobba med.
Re: Bränslerör E30
Posted: 26 Jan 2015, 13:09
by _Thor_
Efter att ha gjort en kostnadskalkyl blev det det billigaste alternativet till slut.
Jag köpte:
8mm kopparrör
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... par-52450/" onclick="window.open(this.href);return false;
rörbockningsverktyg
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... yg-121181/" onclick="window.open(this.href);return false;
dubbelkoningsverktyg
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-19837/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det ver överraskande lätt att arbeta med koppar, mycket enkelt att räta ut rullen och sedan bocka med rörbocken.
Jag lade det gamla röret sida vid sida med det nya och kopierade över alla böjar och sedan monterade jag bara dit det. På sina ställen behövdes det finjusteras lite men det kunde göras på plats. Det tog kanske 1,5h totalt att göra.
Dubbelkoningsverktyget, även om det var överlägset billigast funkade som det borde. Det blev fina kragar på rörändarna på första försöket.
Nu har jag bara bytt matarröret men returerna skall bli iordninggjorda också såsmåningom. Dock är det inget akut.
Re: Bränslerör E30
Posted: 26 Jan 2015, 17:52
by bmw-slangen
Intressant!
Koppar har jag dock aldrig oroat mig för att bocka (även lite grövre som 8-10 mm), det var mest rostfritt som jag varit lite tveksam till utan bra verktyg.
Biltemas minsting till rörbock (
art.nr 121181) har jag redan och använder den för fullt nu när jag drar hela bromssystemet.
Men deras större modell (art.nr 121182) som du visar verkar ju fungera alldeles utmärkt!
Har faktiskt aldrig haft grövre kopparrör som alternativ, finns det några kända problem/nackdelar med att använda kopparrör med vanlig 95/98 (även de med 10% etanol) handelsbensin? EDIT : Kom på att jag måste ha 98 oktan i min motor, så det är med 10% etanol behöver jag inte oroa mig för isåfall.
@_Thor_ : Hur gör du slanganslutningarna i båda ändar på rören?
Re: Bränslerör E30
Posted: 26 Jan 2015, 18:45
by _Thor_
Jag har läst i andra trådar att man skall undvika Biltemas billigaste dubbelkoningsverktyg eftersom det "bara blir bra i hälften av fallen" så det var ju överraskande att en novis kunde få till det på direkten. (=
Det blev en snudd under 10mm i ytterdiameter över änden.
Jag köpte bränsleslang utav kvalité på Slangservice och satte enkel slangklämma i passande dimension i vardera ändarna.
Jag hittade detta om riskerna med att använda koppar:
"Trace levels of soluble metal compounds, particularly copper, catalyze
the oxidative degradation of gasoline by promoting the formation of gums
and deposits. Metal deactivators overcome this problem by chelating the
metal and rendering it inactive.
Additives are frequently added to gasoline to address oxidative
stability and other issues; they include antioxidants, metal
deactivators, and detergents.
The only negative thing with copper might be that it might act as a
catalyst and cause oxidation."
http://www.thumpertalk.com/topic/807114 ... -gasoline/
Jag tror inte det kommer vara några problem att köra med koppar, men någon form stålrör liksom original hade varit bästa alternativet troligen.
Ska man "köra" etanol passar ju kopparmasiker utmärkt.
Re: Bränslerör E30
Posted: 26 Jan 2015, 19:05
by bmw-slangen
Tackar för svar!
Har haft varierande resultat med Biltemas enklare koningsverktyg (ibland blev det bra, ibland inte). Eftersom jag skulle kona en hel del framöver så var inte det acceptabelt, så jag köpte ett
Sykes-Pickavant koningsverktyg, jävlar i min lilla låda vilken skillnad! Perfekt koning varje gång utan att man behöver tänka - bara montera, aligna och dra
Problemet med att man glömmer nippeln eller vänder den fel försvann dock inte
Aha, du verkar köra första steget på en SAE 45 graders double flare för att få till en bubbla. Det har ju jag också på mitt koningsverktyg. Ja, det borde ju fungera utmärkt - inte en chans att den glider av där.
Tja, inte omöjligt jag kör med kopparrör just för enkelheten och priset. Jag vet om att jag eventuellt måste dra om allt om 1-2 år ändåså, så vill inte investera i alltför "tunga" saker - vill mest få till en fungerande lösning och fullt acceptabel lösning så det blir någon körning i sommar.
BTW, det på bilden är bara första steget i en dubbelkoning. Det är när du ska göra andra steget som det är kritiskt att allt är centrerat likadant som första gången och det är nu det ofta blir lite snett.
Fast på våra europeiska bilar finns inga dubbelkonor - det är i princip uteslutande ISO bubble flare som används.
Re: Bränslerör E30
Posted: 08 Mar 2015, 23:51
by bmw-slangen
Någon som har några bra förslag på infästning av bränslerör?
Original verkar det sitta en fastsvetsad bussning med gängad insida som man sedan trär över en klämma i plast och en hållare av metall och drar ihop allt med en skruv
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=16&fg=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilden nedan visar den enda bussning som inte var sönderrostad men sitter fastrostade avkapade skruvar i alla. Det som satt vara bara skräp, har kapat bort allt och slipat rent.
Finns det några smidiga hållare? Inte intresserad av att ha vassa plåtskruvar sticka upp i golvet (som jag sedan kommer sätta mitt knä på när jag mekar inuti bilen).
Det enklaste måste väl vara två gummiklammrar och en blindnit emellan? Några andra förslag?
Re: Bränslerör E30
Posted: 15 Mar 2015, 22:24
by TheMan
Intressant
Jag har då tagit beslutet o köpa stålomspunnen ptfe slang och dra hela vägen då jag lessnat på dem rostiga org rören med alla dess ful lagningar hit och dit....
Det som blir mest spännande i mitt fall är ju och ta sig förbi bakvagnsbryggan med slangarna då jag skall montera fuelcell och ha pumparna i baljan... Men det löser väl sig.
Som sagt det är ju inte särskillt lockande och dra i plåtskruv som sen sticker upp genom golvet?
Borde funka med 2st rostfria gummiklädda klammer och popnit med eventuell bricka?