konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Hej,
Såg idag att bränsletrycket har ändrats under en varmkörning!
Sist jag varmkörde ca 2 veckor sedan låg trycket stabilt på 3 bar på tomgång men idag när jag varmkörde låg det på 2.9 på tomgång ?
Vad kan detta bero på ? är det något att vara orolig över ?
Jag använder dubbla 984 bosch pumpar
an8 fram
an6 retur
Aeromotive btr
bosch 1000 cc spridare
e85 sås
Kan fjädern i regulatorn bli slapp och att man måste spänna den lite efter ett tag? eller kan det vara något annat som spökar ? vad ska pumparna ha för ström om man skulle kolla det ?
Tacksam för tips till felsökning osv
Tack på förhand
mvh
Såg idag att bränsletrycket har ändrats under en varmkörning!
Sist jag varmkörde ca 2 veckor sedan låg trycket stabilt på 3 bar på tomgång men idag när jag varmkörde låg det på 2.9 på tomgång ?
Vad kan detta bero på ? är det något att vara orolig över ?
Jag använder dubbla 984 bosch pumpar
an8 fram
an6 retur
Aeromotive btr
bosch 1000 cc spridare
e85 sås
Kan fjädern i regulatorn bli slapp och att man måste spänna den lite efter ett tag? eller kan det vara något annat som spökar ? vad ska pumparna ha för ström om man skulle kolla det ?
Tacksam för tips till felsökning osv
Tack på förhand
mvh
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Vad har du för soppafilter?
Troligen har den börjat klägga igen, ta loss den och testa och blåsa igenom den, går det trögt så är det dags och byta ut filtret.
Troligen har den börjat klägga igen, ta loss den och testa och blåsa igenom den, går det trögt så är det dags och byta ut filtret.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Har ett Nuke filter! bytte insatsen i våras men ska prova ta isär det och kolla ! tack för tipsetpro_mille wrote:Vad har du för soppafilter?
Troligen har den börjat klägga igen, ta loss den och testa och blåsa igenom den, går det trögt så är det dags och byta ut filtret.
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Det är utan vacuum inkopplat va?
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Det är ditt filter. Ta loss insatsen och testa blås igenom det.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Nej detta är med vacum inkopplat! när jag startade bilen första gången med denna regulator trodde jag man ställde grundtrycket med vacum inkopplat och nu är den mappad så som den ställdes men den har alltid visat 3 bar på tomgång förut. och då jag är okunnig inom sprut osv så vågar jag inte ändra tillbaka trycket för då kanske de tjabbar mot mappen :/ippe wrote:Det är utan vacuum inkopplat va?
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Ska testa det tack för tips !cerveza wrote:Det är ditt filter. Ta loss insatsen och testa blås igenom det.
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Du ställer bränsletrycket utan vacuum inkopplat till btren. Går maskin på lite andra kallstartsinställningar kan det ge tex högre/lägre varvtal på tomgång tex och då genereras ett annat vacuum vilket medför att bränsletrycket ändras.
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Är den mappad med det ställda trycket så ändra inte det, för då måste du mappa om den som sagt. 3 bar på tomgång betyder ju ändå bara cirka 3,7 bar grundtryck så det är inte så farligt.
0,1 bar skillnad på tomgång skulle inte jag brytt mig om, däremot om det sjunker med ladd så är det nog nåt i systemet som är tätt
0,1 bar skillnad på tomgång skulle inte jag brytt mig om, däremot om det sjunker med ladd så är det nog nåt i systemet som är tätt
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Pitabroed wrote:Är den mappad med det ställda trycket så ändra inte det, för då måste du mappa om den som sagt. 3 bar på tomgång betyder ju ändå bara cirka 3,7 bar grundtryck så det är inte så farligt.
0,1 bar skillnad på tomgång skulle inte jag brytt mig om, däremot om det sjunker med ladd så är det nog nåt i systemet som är tätt
är det verkligen så stor skillnad ? första gången jag ställde bränsletrycket så var allt inkopplat i BTR även vakumslang MEN motorn var avstängd och jag körde direktström på pumparna och ställde till 3 bar. Sedan startade jag bilen och då visade den typ 2.8-2.9 så då ställde jag på den till 3 bar. men nu som sagt typ ett halvår senare visar den 2.9.. men skall undersökas i helgen här alla tips. kolla soppa filter osv.
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Okej, ja då hade du ställt den "rätt" från första början, men de är ju sak samma om den är mappad nu.
Men det lät som lite tryckskillnad på tomgång, du bör ha samma tryckskillnad på btr som du har på mapsensorn/laddtrycksmätarn. Tex har du 0,7 vakuum på tomgång ska du ha den skillnaden på btr klockan med vakuum inkopplat och urkopplat
Men det lät som lite tryckskillnad på tomgång, du bör ha samma tryckskillnad på btr som du har på mapsensorn/laddtrycksmätarn. Tex har du 0,7 vakuum på tomgång ska du ha den skillnaden på btr klockan med vakuum inkopplat och urkopplat
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
hmm okej ! skall undersöka detta. finns det något värde för vad som är "normalt" vakum i insuget ? eller kan det variera beroende på motor ? antar att kammar kan generera olika vakum ? kör dubbla insugskammar ställda 1mm om det spelar in !Pitabroed wrote:Okej, ja då hade du ställt den "rätt" från första början, men de är ju sak samma om den är mappad nu.
Men det lät som lite tryckskillnad på tomgång, du bör ha samma tryckskillnad på btr som du har på mapsensorn/laddtrycksmätarn. Tex har du 0,7 vakuum på tomgång ska du ha den skillnaden på btr klockan med vakuum inkopplat och urkopplat
Mvh
Re: konstigt bränsletryck m50b25 turbo
Jo, kammar m.m spelar in. Som referens har jag ca 0,6 på min m50 turbo med std kammar.
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31