Jag behöver lite råd.
Jag sugtrimmade nyligen min E46 330Ci M54B30. Från 231 hk plockade jag ut 284 ca. Delar som jag har bytt: Schmiedmann extraktor grenrör med race kattar,
K&N högflödesfilter till original box, remhjulskit från VAC motorsport, portad och planad topp, Nya ventillyftare, DR Schrick kamaxlar (insug 272 avgas 260) samt mappat om min ECU.
Där började problemen. Plötsligt på en semester resa i somras blev min motor ett offer för A7 utanför Rothenburg i Tyskland. När jag kom hem och plockade ner motorn kunde jag konstatera att
kolven på 1an har smält! Metallrester sitter numera i hela cylendern och har låst fast vevstake och såklart även skjutit sönder väggarna i motorn.
Den gamla trimmade motorn är skrot

Enligt kunniga personer jag konsulterat är uppfattningen att det som gjort att min motor rasat är att han som mappat ECUn gjort en felaktig mappning. Kan vara svårt för mig att bevisa men hur som helst, jag har köpt ett nytt tomt block.
Min tanke nu är att jag ska bygga en smidd motor istället för att inte råka ut för detta igen!
Borra upp blocket till 84,5mm, balansera vevaxeln, renovera toppen, byta ram och vevlager.
Frågan lyder då: Hur pålitlig är en M54B30 att överladda? Har tänkt mig att sätta i 84,5mm 8:8:1 wiseco kolvar, 135mm K1 H-profil stakar. Har läst på forumet om Andreas som körde över 500whp med oöppnad motor ( http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=49704" onclick="window.open(this.href);return false; )
Vet att motorblocket är stålfodrat alusil/nicasil. Vill få ut run 400-600 hästar, men vill att motorn ska vara säker.
Kan jag använda kammarna om jag turbokonverterar? En portad topp på överladd, fungerar det?
SKa jag strunta i overbore på 0,5mm och köra 84mm?
I vilken utsträckning kan man mappa original ECU? Någon som vet ett billigt men bra sprut?
Vad hade ni gjort i min sits? Att köra en helt original motor känns inte så lockande.
Hur hade ni gjort motorn så säker som möjligt?
Tacksam för svar!
Här är en länk på bilen före och efter sugtrimningen med dyno resultat mm:
https://www.youtube.com/watch?v=Sri8yOQ6Stg" onclick="window.open(this.href);return false;