M54B30 frågor om turbo kovertering och hjälp efter motor ras

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Ozyon

M54B30 frågor om turbo kovertering och hjälp efter motor ras

Post by Ozyon »

Hej alla överladdningskunninga!

Jag behöver lite råd.

Jag sugtrimmade nyligen min E46 330Ci M54B30. Från 231 hk plockade jag ut 284 ca. Delar som jag har bytt: Schmiedmann extraktor grenrör med race kattar,
K&N högflödesfilter till original box, remhjulskit från VAC motorsport, portad och planad topp, Nya ventillyftare, DR Schrick kamaxlar (insug 272 avgas 260) samt mappat om min ECU.

Där började problemen. Plötsligt på en semester resa i somras blev min motor ett offer för A7 utanför Rothenburg i Tyskland. När jag kom hem och plockade ner motorn kunde jag konstatera att
kolven på 1an har smält! Metallrester sitter numera i hela cylendern och har låst fast vevstake och såklart även skjutit sönder väggarna i motorn.

Den gamla trimmade motorn är skrot :cry: .

Enligt kunniga personer jag konsulterat är uppfattningen att det som gjort att min motor rasat är att han som mappat ECUn gjort en felaktig mappning. Kan vara svårt för mig att bevisa men hur som helst, jag har köpt ett nytt tomt block.

Min tanke nu är att jag ska bygga en smidd motor istället för att inte råka ut för detta igen!

Borra upp blocket till 84,5mm, balansera vevaxeln, renovera toppen, byta ram och vevlager.

Frågan lyder då: Hur pålitlig är en M54B30 att överladda? Har tänkt mig att sätta i 84,5mm 8:8:1 wiseco kolvar, 135mm K1 H-profil stakar. Har läst på forumet om Andreas som körde över 500whp med oöppnad motor ( http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=49704" onclick="window.open(this.href);return false; )

Vet att motorblocket är stålfodrat alusil/nicasil. Vill få ut run 400-600 hästar, men vill att motorn ska vara säker.

Kan jag använda kammarna om jag turbokonverterar? En portad topp på överladd, fungerar det?

SKa jag strunta i overbore på 0,5mm och köra 84mm?

I vilken utsträckning kan man mappa original ECU? Någon som vet ett billigt men bra sprut?

Vad hade ni gjort i min sits? Att köra en helt original motor känns inte så lockande.

Hur hade ni gjort motorn så säker som möjligt?

Tacksam för svar!

Här är en länk på bilen före och efter sugtrimningen med dyno resultat mm:
https://www.youtube.com/watch?v=Sri8yOQ6Stg" onclick="window.open(this.href);return false;
xelerator

Re: M54B30 frågor om turbo kovertering och hjälp efter motor

Post by xelerator »

M54b30 är en fin motor att bygga på.
Så kör på du, i med dina smidda prylar o ladda på så ska du se hur glad du blir :)..

Hade det vart min motor hade jag stressborrat blocket, runda fräscha cylindrar och korrekt kolv/cylinderspel känns prioriterat om man bygger seriös effektmaskin.

Portat topp går bra.

Komplett kamspec behövs för att kommentera dem. Annars funkar org jäkligt bra.

Mvh
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Ozyon

Post by Ozyon »

Tack för ditt svar :D

Jag har beslutat mig för att köra med mitt M54B30 block. Då detta är planerat som ett project under lite längre tid så skulle jag gärna vilja köra med den smidda motorn under tiden. Vågar man köra med 11:1 I komp och köra lite lägre laddtryck? Blir självklart MLS packningar och arp bultar I ram och topp.

Målet är att komma någonstans runt 500 hästar, plus minus. Viktigaste är att jag får en maskin som håller och som samtidig är kul att köra.

Originalkompet på M54B30 är väl 10.2:1.? Om jag ska köpa smidda kolvar känns det som att antingen satsa fullt på en lågkomp motor (8,8:1) med högre ladd eller om det går köra lite förhöjt komp och sedan överladda efter tiden (11:1)?

Vet du någon som har gjort detta?

Finns en del som hävdar att 350-400 hästar på oöppnad motor är helt "safe" men frågan är vad som sker om man höjer kompet? :?

Hur mycket klarar blocket ?

Tacksam för alla svar jag får, är nybörjare inom området :D
St3v3

Post by St3v3 »

Hur mådde motorn av att bli spöad utan om-mappning då?
V8
Ozyon

Post by Ozyon »

Hur menar du nu St3v3? Motorn var om-mappad av Mosselmann med rullande landsväg/dyno :)

Är dock tveksam till om det gjordes riktigt rätt?
St3v3

Post by St3v3 »

"After tuning before re-map?"
V8
Ozyon

Post by Ozyon »

Det var en bra fråga, hur den egentligen mådde vet jag inte men det svaret jag fick av företaget som gjorde den var att det absolut inte skulle vara någon fara. Det som påverkade luft och avgasflöde är ju egentligen edast kammarna, sen att avgassystemet inte har samma motstånd är väl såklart en bonus det med.

Schmiedmann skriver detta om sina kammar "To gain as much power as possible we recommend to get the BMW chip-tuned afterwards. But it isn´t necessary."

mappningen gjordes bara någon vecka efter installationen och blev klar I aug 13. Motorn rasade I början av aug 14 :-/

Annars gick den som en klocka :-)
Post Reply