Page 1 of 2
m50b28 max effekt
Posted: 11 Jan 2015, 23:07
by m50b30
Jeg skal sette sammen en m50,
b25 blokk
2.8 vev og kolvar
135mm ppf stakar.
Turbo er en precision 6766.
dubbel innsugskam.
cooperpakning. e85
Målet er å få motoren til å holde ut 2015.
Hvor mye effekt skal man våga å ta ut? 450-500 whp?
Hur mycket har det å si hvor tidlig ladetrykk man får? for holdbarheten altså.
Re: m50b28 max effekt
Posted: 12 Jan 2015, 11:12
by Danneeandersson
Tror fan du ska sälja den turbon till mig och köpa en 6262 istället om du siktar på den effekten

Re: m50b28 max effekt
Posted: 12 Jan 2015, 14:18
by m50b30
Hehe. Blir smidd motor til neste år, så da skal det laddes mer.
noen som har noen formening om hvor man bør gi seg på effekt?
Re: m50b28 max effekt
Posted: 12 Jan 2015, 14:20
by Boosted
Jeg kjørte 541whp med 2.5l. Holdt en runde på Rudskogen før et stempel ga seg og ville ut. Så skulle jeg gjort det igjen så kanskje 400-450whp

Re: m50b28 max effekt
Posted: 12 Jan 2015, 14:41
by ahberg
Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
Re: m50b28 max effekt
Posted: 12 Jan 2015, 16:09
by m50b30
ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
3 sesonger på bana?
Jeg skal kjøre drifting, så det blir mye varvstopp.

Re: m50b28 max effekt
Posted: 13 Jan 2015, 03:10
by cerveza
ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
Jag var hundra på att vi skulle få skura dynon efter dig men ack så fel jag hade

Re: m50b28 max effekt
Posted: 15 Feb 2015, 23:01
by ahberg
cerveza wrote:ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
Jag var hundra på att vi skulle få skura dynon efter dig men ack så fel jag hade

haha vilka högatankar ni hade om mig =)
har kört gata,bana,drifting,strippen med min.
dock så lever nog maskinen på lånad tid. för mig vi bromsade på 2.5-2.6kilo?
ligger på 2kilo vid drifting ca 700hk har jag för mig
även här mkt varvstopp har det varit på 7000varv utan problem ännu. men som sagt lånad övertid

Re: m50b28 max effekt
Posted: 16 Feb 2015, 10:24
by m50b30
hehe. det er grovt!
hvor mye har det egentlig å si hvor tidlig man får ladetrykk? sånn for holdbarhet?
og hvorfor er det mer skadelig med mye moment på lavt varv?
Re: m50b28 max effekt
Posted: 18 Feb 2015, 04:25
by dre racing@
fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
Re: m50b28 max effekt
Posted: 02 Mar 2015, 23:10
by m50b30
dre racing@ wrote:fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
ja, men hva gjør det verre for motor?
er 1000nm på 2000rpm 3x verre enn 1000nm på 6000rpm?
Re: m50b28 max effekt
Posted: 03 Mar 2015, 09:53
by m50b30
ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
såg at du hadde svarvad kolvarna.
hur mycket?
er det nødvendig på e85?
Re: m50b28 max effekt
Posted: 07 Mar 2015, 21:43
by dre racing@
m50b30 wrote:dre racing@ wrote:fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
ja, men hva gjør det verre for motor?
er 1000nm på 2000rpm 3x verre enn 1000nm på 6000rpm?
nei, moment er moment
Re: m50b28 max effekt
Posted: 08 Mar 2015, 01:02
by Nisse Järnet
Borde det inte bli mer påfrestning på tex stakar, kolvar och toppackning med högt moment på lägre varv jämfört med högre? På samma motorsetup då.
Re: m50b28 max effekt
Posted: 08 Mar 2015, 07:27
by Sten
Jo men så är det väl!
En liten turbo är väl "farligare" än en stor av den anledningen?!
Re: m50b28 max effekt
Posted: 14 Mar 2015, 20:40
by dre racing@
hur kan det vara så?
Re: m50b28 max effekt
Posted: 14 Mar 2015, 21:40
by Nisse Järnet
500nm @ 3000 rpm vs. 500nm @ 6000 rpm borde ju resultera i "kraftigare explosioner" i förbränningsrummet enkelt uttryckt? Har inte doktorerat i ämnet så jag kanske är ute och cyklar
