Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
m50b30
Posts: 284 Joined: 06 Feb 2014, 16:46
Post
by m50b30 » 11 Jan 2015, 23:07
Jeg skal sette sammen en m50,
b25 blokk
2.8 vev og kolvar
135mm ppf stakar.
Turbo er en precision 6766.
dubbel innsugskam.
cooperpakning. e85
Målet er å få motoren til å holde ut 2015.
Hvor mye effekt skal man våga å ta ut? 450-500 whp?
Hur mycket har det å si hvor tidlig ladetrykk man får? for holdbarheten altså.
Danneeandersson
Posts: 989 Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång
Post
by Danneeandersson » 12 Jan 2015, 11:12
Tror fan du ska sälja den turbon till mig och köpa en 6262 istället om du siktar på den effekten
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
m50b30
Posts: 284 Joined: 06 Feb 2014, 16:46
Post
by m50b30 » 12 Jan 2015, 14:18
Hehe. Blir smidd motor til neste år, så da skal det laddes mer.
noen som har noen formening om hvor man bør gi seg på effekt?
Boosted
Posts: 63 Joined: 15 Aug 2012, 23:32
Location: Vestby, Norway
Post
by Boosted » 12 Jan 2015, 14:20
Jeg kjørte 541whp med 2.5l. Holdt en runde på Rudskogen før et stempel ga seg og ville ut. Så skulle jeg gjort det igjen så kanskje 400-450whp
ahberg
Posts: 103 Joined: 23 Sep 2012, 22:14
Post
by ahberg » 12 Jan 2015, 14:41
Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
m50b30
Posts: 284 Joined: 06 Feb 2014, 16:46
Post
by m50b30 » 12 Jan 2015, 16:09
ahberg wrote: Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
3 sesonger på bana?
Jeg skal kjøre drifting, så det blir mye varvstopp.
cerveza
Posts: 1763 Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp
Post
by cerveza » 13 Jan 2015, 03:10
ahberg wrote: Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
Jag var hundra på att vi skulle få skura dynon efter dig men ack så fel jag hade
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
ahberg
Posts: 103 Joined: 23 Sep 2012, 22:14
Post
by ahberg » 15 Feb 2015, 23:01
cerveza wrote: ahberg wrote: Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
Jag var hundra på att vi skulle få skura dynon efter dig men ack så fel jag hade
haha vilka högatankar ni hade om mig =)
har kört gata,bana,drifting,strippen med min.
dock så lever nog maskinen på lånad tid. för mig vi bromsade på 2.5-2.6kilo?
ligger på 2kilo vid drifting ca 700hk har jag för mig
även här mkt varvstopp har det varit på 7000varv utan problem ännu. men som sagt lånad övertid
m50b30
Posts: 284 Joined: 06 Feb 2014, 16:46
Post
by m50b30 » 16 Feb 2015, 10:24
hehe. det er grovt!
hvor mye har det egentlig å si hvor tidlig man får ladetrykk? sånn for holdbarhet?
og hvorfor er det mer skadelig med mye moment på lavt varv?
dre racing@
Posts: 726 Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge
Post
by dre racing@ » 18 Feb 2015, 04:25
fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
m50b30
Posts: 284 Joined: 06 Feb 2014, 16:46
Post
by m50b30 » 02 Mar 2015, 23:10
dre racing@ wrote: fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
ja, men hva gjør det verre for motor?
er 1000nm på 2000rpm 3x verre enn 1000nm på 6000rpm?
m50b30
Posts: 284 Joined: 06 Feb 2014, 16:46
Post
by m50b30 » 03 Mar 2015, 09:53
ahberg wrote: Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
såg at du hadde svarvad kolvarna.
hur mycket?
er det nødvendig på e85?
dre racing@
Posts: 726 Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge
Post
by dre racing@ » 07 Mar 2015, 21:43
m50b30 wrote: dre racing@ wrote: fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
ja, men hva gjør det verre for motor?
er 1000nm på 2000rpm 3x verre enn 1000nm på 6000rpm?
nei, moment er moment
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 08 Mar 2015, 01:02
Borde det inte bli mer påfrestning på tex stakar, kolvar och toppackning med högt moment på lägre varv jämfört med högre? På samma motorsetup då.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Sten
Posts: 517 Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.
Post
by Sten » 08 Mar 2015, 07:27
Jo men så är det väl!
En liten turbo är väl "farligare" än en stor av den anledningen?!
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 14 Mar 2015, 21:40
500nm @ 3000 rpm vs. 500nm @ 6000 rpm borde ju resultera i "kraftigare explosioner" i förbränningsrummet enkelt uttryckt? Har inte doktorerat i ämnet så jag kanske är ute och cyklar
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.