m50b28 max effekt

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

m50b28 max effekt

Post by m50b30 »

Jeg skal sette sammen en m50,
b25 blokk
2.8 vev og kolvar
135mm ppf stakar.
Turbo er en precision 6766.
dubbel innsugskam.
cooperpakning. e85
Målet er å få motoren til å holde ut 2015.:)

Hvor mye effekt skal man våga å ta ut? 450-500 whp?

Hur mycket har det å si hvor tidlig ladetrykk man får? for holdbarheten altså.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: m50b28 max effekt

Post by Danneeandersson »

Tror fan du ska sälja den turbon till mig och köpa en 6262 istället om du siktar på den effekten :D
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: m50b28 max effekt

Post by m50b30 »

Hehe. Blir smidd motor til neste år, så da skal det laddes mer.
noen som har noen formening om hvor man bør gi seg på effekt?
Boosted
Posts: 63
Joined: 15 Aug 2012, 23:32
Location: Vestby, Norway

Re: m50b28 max effekt

Post by Boosted »

Jeg kjørte 541whp med 2.5l. Holdt en runde på Rudskogen før et stempel ga seg og ville ut. Så skulle jeg gjort det igjen så kanskje 400-450whp :)
ahberg
Posts: 103
Joined: 23 Sep 2012, 22:14

Re: m50b28 max effekt

Post by ahberg »

Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: m50b28 max effekt

Post by m50b30 »

ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
3 sesonger på bana?
Jeg skal kjøre drifting, så det blir mye varvstopp. :)
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: m50b28 max effekt

Post by cerveza »

ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger

Jag var hundra på att vi skulle få skura dynon efter dig men ack så fel jag hade :D
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
ahberg
Posts: 103
Joined: 23 Sep 2012, 22:14

Re: m50b28 max effekt

Post by ahberg »

cerveza wrote:
ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger

Jag var hundra på att vi skulle få skura dynon efter dig men ack så fel jag hade :D
haha vilka högatankar ni hade om mig =) :roll:

har kört gata,bana,drifting,strippen med min.
dock så lever nog maskinen på lånad tid. för mig vi bromsade på 2.5-2.6kilo?
ligger på 2kilo vid drifting ca 700hk har jag för mig :lol:
även här mkt varvstopp har det varit på 7000varv utan problem ännu. men som sagt lånad övertid 8)
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: m50b28 max effekt

Post by m50b30 »

hehe. det er grovt!
hvor mye har det egentlig å si hvor tidlig man får ladetrykk? sånn for holdbarhet?

og hvorfor er det mer skadelig med mye moment på lavt varv?
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: m50b28 max effekt

Post by dre racing@ »

fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: m50b28 max effekt

Post by m50b30 »

dre racing@ wrote:fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
ja, men hva gjør det verre for motor?
er 1000nm på 2000rpm 3x verre enn 1000nm på 6000rpm?
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: m50b28 max effekt

Post by m50b30 »

ahberg wrote:Samma spec som min m50b28. Plockade 813hk 955nm. Håller ihop ännu. Gått 3 säsonger
såg at du hadde svarvad kolvarna.
hur mycket?
er det nødvendig på e85?
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: m50b28 max effekt

Post by dre racing@ »

m50b30 wrote:
dre racing@ wrote:fordi man får mer moment på lavere turtall enn på topp (mellomregisteret)
ja, men hva gjør det verre for motor?
er 1000nm på 2000rpm 3x verre enn 1000nm på 6000rpm?

nei, moment er moment
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: m50b28 max effekt

Post by Nisse Järnet »

Borde det inte bli mer påfrestning på tex stakar, kolvar och toppackning med högt moment på lägre varv jämfört med högre? På samma motorsetup då.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: m50b28 max effekt

Post by Sten »

Jo men så är det väl!

En liten turbo är väl "farligare" än en stor av den anledningen?!
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: m50b28 max effekt

Post by dre racing@ »

hur kan det vara så?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: m50b28 max effekt

Post by Nisse Järnet »

500nm @ 3000 rpm vs. 500nm @ 6000 rpm borde ju resultera i "kraftigare explosioner" i förbränningsrummet enkelt uttryckt? Har inte doktorerat i ämnet så jag kanske är ute och cyklar :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply