Ta isär m50 med cooperpacking, återmontering?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Ta isär m50 med cooperpacking, återmontering?
Hej! Jag undrar om det är bara att ta isär block och topp för inspektion och sen dunka ihop den igen med ny packning utan ringar? eller måste toppen planas även om den skulle varit rak och fin? tips tack! 

Re: Ta isär m50 med cooperpacking, återmontering?
ringarna kan återanvändas om de inte av någon anledning skulle vara skadade. själva packningen får bytas ut. Är toppen spikrak så behöver den såklart inte planas. men det mäter man ju inte med ögonmåttet utan med klocka på ett fräsbord.
Tack för infon! nej jag är väl mest ute efter att göra en insprktion av hur vidare frisk motorn är och ev. stoppa i h-profilare i den så man får ge den lite mer mooos! men för tillfället har den riktigt jobbig på tomgång! eller från Full gas å sen direkt ner på tomgång då dör den! men som sagt ej bänkad å har inte fått igång kam synken! å lite sånt så mkt med mappen måste göras!
Skruva inte med nåt som fungerar brukar jag säga. Finns det inget som tyder på att du med stor sannorlikhet kommer hitta någon defekt i förbränningsrummen, så som att vätskor blandar sig, bilen ryker eller du har tryck i kylsystemet etc. Så finns det inget att titta på heller.
Ut med stiften och se så dom är fina och har rätt färg på alla burkarna. Gör ett leakdown och ett kompprov. Visar det inget alarmerande så sätt dig i soffan och släng upp fötterna på bordet.
Ut med stiften och se så dom är fina och har rätt färg på alla burkarna. Gör ett leakdown och ett kompprov. Visar det inget alarmerande så sätt dig i soffan och släng upp fötterna på bordet.
Hahaha de har du fn räättt i haha! kör nog på din lugna metod och försöker mappa till den ordentligt!
han trivs iaf än med 1,4bar efter ganska mkt körning på orginal motor, utom arp och cooper!
ganska impad måste ja säga! Tror du de är aktuellt att evntuellt sätta på en tomgångs motor? eller är de mest tändning osv som bör justeras ?

Det är väldigt bråkigt att få till utan tomgångsmotor, och det fungerar väldigt bra med standard tomgångsmotor så det finns ingen anledning att krångla till det.
- Nisse Järnet
Tycker det funkar riktigt bra utan, min har aldrig dött på tomgång! Iof inte testat kallstart vid typ -20 

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Okej! ja min är lite jobbig! men ska ordna till det! vad kör du med för sprut nisse?
Tomgångsmotor är så jävla fint. Varför plockar man bort den om man har tillräckligt med vaccum i maskin?
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Mitt svar på den frågan! inte den blekaste! du tkr att ja kanske ska montera på den?
- Nisse Järnet
Kör med SM4. Slängde min och kommer inte köpa en nyTylen wrote:Okej! ja min är lite jobbig! men ska ordna till det! vad kör du med för sprut nisse?

Audi S5 B8 4.0t
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.