Erfarenheter ang torsen diff?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Erfarenheter ang torsen diff?

Post by e30Tompa »

Ni som kört med dessa va är era positiva/negativa erfarenheter?
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by erikjakan »

positivt: billig, stark, bilen blir inte understyrd vid instyrning som med lamelldiff.

Negativt: Bilen kan uppträda som en drivaxel gått av pga 100% moment förskjutning när ena hjulet är på tex en oljefläck = inte kul.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by ButterflyRacing »

erikjakan wrote:positivt: billig, stark, bilen blir inte understyrd vid instyrning som med lamelldiff.

Negativt: Bilen kan uppträda som en drivaxel gått av pga 100% moment förskjutning när ena hjulet är på tex en oljefläck = inte kul.
Hur menar du med oljefläcken ?

För oss har det funkat skitbra.
Mycket lugnare i uppförandet.
Dock blir det inget bra om man lyfter ena bakhjulet, men har man hjulen i backen, så funkar det.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by Bullen! »

ButterflyRacing wrote:
Hur menar du med oljefläcken ?
påtaglig skillnad om man har 200whp eller 700whp. och om det är i 200km/h som ena hjulet får allt moment.
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by erikjakan »

Precis, asconan med 570 på hjulen kunde få för sig att göra sådär ibland på mantorp-rakan, inte trevligt..

Jag hade samma bakaxel med sugismaskinen på 220hk, då var den fromm som ett lamm. Dock testade jag aldrig bana med den motorn.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by ButterflyRacing »

ok. Ja, vi har inte åkt med så mycket effekt.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Christer K
Posts: 305
Joined: 10 Jan 2006, 19:14
Location: Sthlm
Contact:

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by Christer K »

Man bör ha lite tryck över baken!

BMW kör ju endast TorSen nu på sina banbilar
Christer Karlsson
070-6009577
christerk@gmail.com
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by Niklas Sandström »

Christer K wrote:Man bör ha lite tryck över baken!

BMW kör ju endast TorSen nu på sina banbilar
BMW M3 GT4 samt Z4 GT3 åker då ramplamell diffar.
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Erfarenheter ang torsen diff?

Post by Niklas Sandström »

Christer K wrote:Man bör ha lite tryck över baken!

BMW kör ju endast TorSen nu på sina banbilar
BMW M3 GT4 samt Z4 GT3 åker då ramplamell diffar.
Post Reply